چالش جدیدسگ های هار در مازندران/کودکان قربانی بی تدبیری ها
چالش جدیدسگ های هار در مازندران/کودکان قربانی بی تدبیری ها
سکان نیوز؛ متاسفانه در روزهای اخیر شاهد از دست دادن عزیزانی هستیم که بر اثر گاز گرفتگی سگهای هاری در شهرهای مازندران جان خود را از دست می دهند.

به گزارش سکان، دومینوی تکراری که اغلب ما مستند آن را از صدا وسیما دیدیم مستندي که نشات گرفته از حوادث ناگوارپدیده از دست دادن عزیزانی که مورد حمله سگ قرار می گیرند را روایت می کردهم‌اکنون افزایش سگ‌های ولگرد در سراسر کشور مخل امنیت و آسایش مردم و شهروندان شده و این یک واقعیت غیر قابل‌ انکار است.
سگهای ولگردی که باعث از دست دادن عزیزان ما می شوند کودکانی که شاید چون متین قربانی تکه نانی در دستشان شده اند وحال سالهاست که این دومینوی تکراری متین های زيادي را قربانی خویش ساخته است .

متین کودک ۵ساله قربانی ما پیش پدربزرگ ومادربزرگش نگه داری می شد پدربزرگ ومادر بزرگی که مانند گل از اومراقبت می کردند مادر بزرگ متین که از دست دادن عزیزش باعث شد که کمرش بشکند می گوید سالها دغدغه ام آن بود که عزیزم تصادف نکند نمی دانستم که قربانی هاری می شود و پدر بزرگش نیز از دلداری کودکی روایت می کند که هنگامی که غرق خون اورا در کوچه دیدم برای تسکین دردم می گفت:پدر جون حالم خوب است فقط یک کم زخمی شدم اماغافل از آنکه زخم‌ کاری تر از آن چیزی بود که به نظر می رسید وباید واکسن هاری زده می شد اما متاسفانه این کودک قربانی بسیاری از بی مهری قرار گرفت وجان خود رابه جرم دردست داشتن تکه نانی از دست داد.

زن عمویش که پیگیر ماجرایش می باشد ازبی مهری هایی سخن می گوید که باعث از دست دادن متین شده است ومی گوید بدتر از فقدان متین زخم زبان کاربرانی می باشد که به جای مرهم ؛نمک می شوند برزخمشان وبا تهمت وافترا کودک ۵ساله را متهم می کنند کودکی که شاید دراثر احساس مسئولیت هایی حال در کوچه در دنیای کودکیش در حال بازی بودیا همراه پدر بزرگش در صف نانوایی اما متاسفانه در این خانواده جای خالیش هیچگاه پر نخواهد شد.

در کارگروه تشکیل شده درفرمانداری سازمان محیط‌زیست می گوید؛ وظیفه‌ مستقیمی در ساماندهی سگ‌های ولگرد نداردوجنبه نظارتی دارد و ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه هریک از اعضای کارگروه بنا به هر دلیلی نتوانست فرآیند مناسبی را تعریف و اجرایی کنند، به ناگاه جمعیت حیوانات و زادوولد آنها افزایش پیداکرده و بنابراین باید شرایط خاصی ایجاد شود.

کارشناس دامپزشکی نیز مشکل موجود را ناشی از انتقال سگهای ولگرد از شهری به شهر دیگر عنوان می‌کند.


حال شهرداربابل مهندس دابوئیان دبیراجرایی کارگروه کنترل و ساماندهی سگهای ولگرد ضمن ابراز همدردی با خانواده متین ابراز داشت :برای کنترل سگهای بدون صاحب در قانون دستورالعمل ها و شیوه نامه هایی بیان شده است و فعالیت سازمان ها، ادارات و ارگانها در چارچوب قانون خواهد بود، در این دستورالعمل کارگروههایی در سطوح مختلف وجود دارد و این کارگروه در سطح شهرستان نیز دارای اعضاء مختلفی همچون فرمانداری، دامپزشکی، محیط زیست، شهرداری ، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی و نماینده سازمان مردم نهاد می باشد.شهرداری بدون کمک دیگر ارگانها قادر به ساماندهی این معضل نمي باشد معضلی که طبق قانون همدلی تمام کارگروه ها را می طلبد.
دابوییان ادامه داد:موضوع سگ‌های ولگرد زخمی است که هر سال در فصول سرد سر باز می‌کند؛ معضلی که از بین نمی‌رود بلکه از سالی به سال دیگر، از کارگروهی به کارگروه دیگر و از دوران شهرداری به شهردار دیگر منتقل می‌شود. مدیریت معضل سگ‌های ولگرد زمانی به نتیجه ملموس و مشخص می‌رسد که علاوه بر شهرداری همه ارگان‌ها و نهادهای مسئول در کارگروه به وظایف مشخص خود عمل کنند.

وحال جمع آوری و حمل به جنگل وعقیم سازی مسکنی است بردرد حل نشده این معضل که باید به صورت ریشه ای حل گردد.

وی ابراز داشت :مسئله به اینجا ختم نمی‌شود بلکه هزینه‌های نگهداری این سگ‌ها را به لیست مشکلات دیگر نیز باید اضافه کرد.وهمچنین کمبود زمین وهزینه گزاف خرید زمین در شمال کشور نیز از جمله مشکلاتی است که عزم ملی را می طلبد.

شهردار بابل با اشاره به رشد نامتعارف این جانور در اکو سیستم بیان داشت:در فصول سرد سال به دلیل کمبود غذا وحس ترحم مردم نسبت به این حیوانات باعث می‌شود که سگ‌های ولگرد به حاشیه و حتی داخل‌ شهرها ورود پیدا کنند و مردم هم از روی ترحم اضافات غذا را به آنها می‌دهند وباعث ازدیاد جمعیت این حیوانات ونزدیک شدن به محل زندگی خودمی شوند.

فرماندار شهرستان بابل هم به عنوان رئیس کارگروه کنترل و ساماندهی سگهای ولگردابراز داشت:همه دستگاه‌های اجرایی و قضائی مکلف به همکاری و مشارکت برای رفاه و زیست اجتماعی مناسب همه شهروندان هستند وانتخاب روش‌های کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد مستلزم مشارکت و همفکری با دستگاههای اجرایی، تشکل‌های مردم نهاد در شهرستان و استان‌های دیگر است. تا شاهدرفع این معضل در شهرستان باشیم.

قربانعلی ولی‌زاده بیان داشت:شهرداران شهرستان که متولی اجرای مصوبات هستند بایدتلاش‌هایی بسیار در این زمینه انجام دهند تاشاهدحوادث غیر قابل پیش‌بینی مانند قربانی شدن متین کودک ۵ساله در شهرستان نباشیم .

وی افزود:به هیچ وجه وقوع این چنین حوادثی قابل بخشش نیست وباید تمامي افراد کارگروه در کنترل سگ‌های ولگردهمکاری کنندو برای انتخاب روش‌های کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد همفکری تمام دستگاههای اجرایی، تشکل‌های مردم نهاد در شهرستان لازم وضروری است.

فرماندار بابل تصریح کرد:راه حل های موضعی مشکل را حل نمی کند وسرباز زدن از مشکل موجود وپاک کردن صورت مسئله است در حالیکه مسئله باید ریشه ای حل گردد.

قابل توجه دستگاههایی که خودرا متولی این امر نمی دانند، خوب است بدانند که در سال 87 سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور به موضوع سگ‌های ولگرد ورود کرده اند و دستورالعملی واحد را در این باره تدوین کرده است و براساس این دستورالعمل نهادهای مختلفی چون وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، دادستانی‌ها، سازمان دامپزشکی، پلیس پیشگیری ناجا، انجمن حمایت از حیوانات و در نهایت شهرداری‌ها در این موضوع باید مشارکت داشته باشند.و این دستورالعمل همان سال به استانداری‌ها ابلاغ شد و مبنای کار ساماندهی سگ‌های ولگرد قرار گرفت.
در این دستورالعمل سه سطح کارگروه ملی، استانی و شهرستانی تعریف شده و همه اعضای این سه سطح که باید در نشست‌ها حضور داشته باشند نیز مشخص شده است. در سطح شهرستان، فرماندار رئیس این کارگروه است و شهردار مرکز شهرستان نیز به عنوان دبیر کارگروه مشخص شده است.

نمایندگان مرکز بهداشت، دامپزشکی، نیروی انتظامی، دادستانی، بخشداران، دهیار منتخب و نماینده انجمن حمایت از حیوانات دیگر اعضای کارگروه شهرستانی ساماندهی سگ‌های ولگرد هستند وحال باید دید در این کارگروه که به صراحت به ساماندهی سگهای ولگرد اشاره شده است چرا مشکل همچنان باقی است و برای آن راه حلهای مسکنی صادر می گردد وتومور بدخیم جراحی نمی گردد تا متین هادی پورهای دیگر وهزاران اسم رنگارنگی که با سرچ در فضای مجازی وحقیقی به چشم می‌خورد قربانی می شوند.

امیدواریم تا با این گزارش تلنگری باشیم برتمام متولیان امور وکاربران زود داوری که بدون دلیل دیگران را قضاوت می کنند وقاضی می شوند وحکم صادر می کنند وحامیان مدعی محیط زیست که فقط با پلاکاردی سد می شوند و پای عمل نیستند.

البته تشکر می کنیم از اینجیوهایی که با هزینه مردمی وشخصی پای کار هستند وبه جای حرف در ورطه عمل حرف از حامی بودن محیط زیست می زنند.