جزئیات تزریق دُز سوم واکسن کرونا در مازندران اعلام شد
جزئیات تزریق دُز سوم واکسن کرونا در مازندران اعلام شد
سکان نیوز؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از آغاز تزریق فراگیر دز سوم واکسن کرونا به شهروندان استان خبر داد و گفت که طبق مصوبه جدید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی یک میلیون و ۲۰۰ هزار مازندرانی در حال حاضر واجد شرایط دریافت دز سوم واکسن کرونا هستند.

به گزارش سکان نیوز؛دز سوم واکسن کرونا پیش از این تنها برای گروه سنی ۶۰ سال به بالا و کادر درمان تزریق می شد ولی اکنون وزارت بهداشت تزریق فراگیر آن را برای تمامی افرادی که از زمان تزریق دز دوم واکسنشان سه ماه گذشته باشد ، الزامی اعلام کرده است.

دکتر قاسم اویس روز دوشنبه در گفت و گو با سکان نیوز افزود : در هفته‌های گذشته که تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای گروه ۶۰ سال به بالا در مازندران در دست اجرا قرار گرفته بود افرادی که چهار ماه از زمان تزریق دُز دوم واکسن‌شان گذشته بود، می‌توانستند به مراکز تجمیعی محل زندگی خود مراجعه کنند، اما اکنون طبق آخرین دستورالعمل وزارت بهداشت، تمام افرادی واجد شرایط ۴۰ سال به بالا که سه ماه از زمان تزریق دُز دومشان گذشته باشد می‌توانند نسبت به تزریق دُز سوم این واکسن اقدام کنند.

وی ادامه داد: بنا بر این مدت زمان تزریق دُز سوم واکسن کرونا که پیشتر چهار ماه بعد از تزریق دُز دوم بود به سه ماه کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : عمده واکسن‌هایی که برای جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری از گروه هدف ۴۰ سال به بالای مازندران که شرایط دریافت تزریق دُز سوم واکسن کرونا را دارند، سینوفارم، بهارات و برکت است.

وی با بیان اینکه، بر اساس آخرین آمار تاکنون ۹.۵ درصد از جامعه هدف ۴۰ سال به بالا در مازندران دُز سوم واکسن کرونای خود را دریافت کردند، گفت: این رقم برای جمعیت کادر درمان استان که ۳۰ هزار نفر هستند، ۳۹ درصد است.

اویس تصریح کرد: از مجموع ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر از جمعیت هدف ۱۲ سال به بالا در مازندران تاکنون ۹۵.۵ درصد دُز اول و ۸۴.۵ درصد هم دُز دوم واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند.

وی افزود : در گروه دانش آموزی هم تاکنون ۹۷.۸ درصد از جامعه هدف ۱۲ تا ۱۸ سال در مازندران دُز اول و ۸۴.۳ درصد هم دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

جزئیات تزریق دُز سوم واکسن کرونا در مازندران اعلام شد

جوانان هدف نخست اومیکرون

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی توسط شهروندان تاکید کرد و گفت : اطلاعات موثقی برای اومیکرون وجود ندارد و تاکنون وزارت بهداشت هم به صورت رسمی در ارتباط با ورود این سویه خطرناک به کشور اظهار نظر نکرده است ، اما به طور حتم اومیکرون در روزها یا هفته های آینده به کشور و استان مازندران می‌آید.

وی افزود : علایم اومیکرون همانند سویه‌های قبلی، بدن درد، سرماخوردگی، آبریزش بینی است و ملاحظاتی که برای مقابله با سویه‌های قبلی کرونا مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شست و شوی مداوم دست لحاظ می‌شود برای در امان ماندن از این سویه جدید هم کاربرد دارد.

اویس گفت : میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مازندران زیر ۵۰ درصد است و برای در امان ماندن از ویروس اومیکرون باید این آمار افزایش چشمگیری یابد.

وی افزود : شیوع ویروس اومیکرون در کشورهای آفریقایی نشان می‌دهد که جوانان بیشتر در معرض ابتلا به سویه جدید هستند و در ایران هم شاید اینگونه شود چرا که تزریق واکسن کرونا در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال در مقایسه با دیگر گروه‌های سنی پایین‌تر است و این گروه سنی بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند.

اویس گفت : آمار واکسیناسیون گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ در مازندران هم در مقایسه با دیگر گروه‌های سنی پایین است و تاکنون ۸۶ درصد از این گروه هدف دُز اول واکسن کرونا خود را دریافت کردند و از این گروه سنی می خواهیم نسبت به تزریق واکسن کرونای خود اقدام کنند، چراکه تزریق واکسن در برابر سویه اومیکرون تاثیر محافظتی دارد.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۱۱۱ بیمار جدید به ۳۵۷ نفر رسید. در این مدت فوتی کرونایی در بیمارستان‌های استان گزارش نشده است.

  • نویسنده : میلاد