تشکیل مجلس یکدست به ضرر کل کشور است
تشکیل مجلس یکدست به ضرر کل کشور است
سکان؛ نماینده مردم تهران گفت: مجلسی جامع و کارآمد است که آحاد مختلف جامعه یعنی طیف ها و نگاه های مختلف در آن نماینده داشته و شاهد تضارب آرا در آن باشیم

روح الله ایزدخواه  با اشاره به مولفه های تاثیرگذار بر مشارکت مردم در انتخابات، بیان کرد: ساز و کار اساسی مجلس  و نهاد جمهوریت بر این پایه است که مردم مستقیما در هدایت کشور نقش داشته باشند و فقط تماشاچی و ناظر نباشند. اساسا فلسفه وجودی مجلس بر این است. مردم حاشیه گود نیستند. مردم نباید منفعل و تماشاچی باشند. اگر هم نارضایتی از عملکرد وجود دارد، راه حل آن این است که نقش مردم را در تعیین سرنوشت کشور افزایش دهیم و آن را تعمیق و دقیق تر کنیم. راه حل ترک میدان از سوی مردم نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: درست است که در عرصه اقتصادی، فرهنگی و علمی و سایر بخش ها مشکلات وجود دارد، اما ما باید به این بیندیشیم که چگونه فعل و انفعالات و سازوکارهای داخلی مجلس را متحول کنیم که مردم نقش دقیق تر و عمیق تری در هدایت نهاد جمهوریت پیدا کنند. پس احزابی که می گویند چون مشکلات وجود دارد ما در انتخابات شرکت نمی کنیم یا اینکه با انتخابات قهر می کنیم، به نحوی راه را اشتباه می روند. مجلس محصول مستقیم رای مردم است.

راهکار مواجه با مشکلات مشارکت قوی تر، دقیق تر و گسترده تر مردم در انتخابات بوده تا نماینده ای انتخاب شود که بتواند ضعف های قبلی را جبران کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر من به عنوان نماینده نتوانستم خواست و مطالبه رای دهندگان را به هر دلیلی پاسخ دهم، یا در عملکردم ضعفی داشتم یا فسادی انجام دادم یا بعد از اخذ رای به مردم پشت کردم، راهکارش چیست؟ آیا باید اجازه داد این وضعیت ادامه پیدا کند؟ قطعا خیر. راهکار این است که مردم قوی تر، دقیق تر و گسترده تر در انتخابات مشارکت کرده و نماینده ای را انتخاب کنند که ضعف نماینده قبلی را نداشته باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: فضای انتخاباتی را باید به نحوی اداره کنیم که  شاخص های نمایندگی هر روز دقیق تر شود. یعنی صندلی مجلس برای نمایندگان داغ تر و داغ تر شود. این به نفع مردم است. از طرف دیگر باید مجلس به معنای واقعی کلمه نماینده کل جامعه باشد.  یعنی کل سلیقه ها، کل افکار، کل رویکردها باید در مجلس نماینده داشته باشند. مجلس یکدست قطعا به ضرر کشور است. در هر دوره ای اینگونه بوده است. اگر مجلس از نظر سلیقه سیاسی و رویکردهای تشخیصی و سلیقه های فرهنگی یکدست باشد، مجلسی جامع و کامل نخواهد بود.

مجلسی جامع و کارآمد است که آحاد مختلف جامعه یعنی طیف ها و نگاه های مختلف در آن نماینده داشته و شاهد تضارب آرا در آن باشیم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقشار مختلف، طیف های مختلف و نگاه های مختلف در جامعه ما وجود دارند که انقلاب کرده و نظام طاغوت را پایین کشیده و نظام اسلامی را تشکیل دادند. همه این ها حق دارند که در مجلس نماینده داشته و حضور پیدا کنند. تضارب آرا در مجلس لازم است. در مجلس شورا قرار است بین آرای مختلف مشورت صورت گیرد.  هرچه تضارب آرا در مجلس شورای اسلامی بیشتر و دقیق تر باشد، مجلس قوی تر خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: باید نخبگان در سطوح مختلف، اقشار مختلف، تشکل های صنفی، انجمن های صنعتی و اندیشکده ها با مجلس ارتباط داشته باشند. این ارتباط اکنون سازمان یافته نیست و مجلس از سوی آحاد مردم در فرایندها و تصمیم گیری های خود پشتیبانی نمی شود. نه اینکه مجلس بسته است. مجلس ذاتا بسته نیست و خانه ملت است. اما بنده معتقد هستم در این دوره های یازده گانه ای که پشت سر گذاشتیم، ریل گذاری مناسبی برای مشارکت مردم صورت نگرفته است. مشارکت مردم در انتخابات صرفا نباید در روز رای گیری و پای صندوق های رای باشد.

وی افزود: مشارکت مردم از فردای روز رای گیری تازه شروع می شود. مردم رای می دهند تا با نماینده ای که انتخاب کردند کار را شروع کنند. نماینده نیز باید متکی به پشتیبانی مردم و نخبگان باشد. نماینده نمی تواند رای بگیرد سپس بر روی صندلی خود بنشیند و چهار سال بعد دوباره خود را به مردم عرضه کرده و انتظار اخذ رای داشته باشد. باید درب خانه ملت از فردای انتخابات به روی مردم و نخبگان باز شود. اگر اینگونه شود دیگر فضا حالت صفر و یک، احساسی، تنش های سلیقه ای و دوگانه های سیاسی نخواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مجلس هر روز می تواند بهتر از دیروز شود.  نمایندگان نیز آدم هستند و می توانند دچار ضعف و سستی شوند. مجلس در طول چهار سال باید متکی به رای و نظر مردم بوده و در تعامل با مردم و گروه های مختلف رشد کند؛ نه اینکه صرفا در روز رای گیری به مردم متکی بود. متاسفانه اکنون ما صرفا چهار سال به چهارسال مردم را با مجلس مواجه می کنیم. این روند جالب نیست و باید اصلاح شود.