دکتر قهاری؛ ورزش کارکنان باعث ارتقاي روحيه و افزايش راندمان كاري كاركنان می شود
دکتر قهاری؛ ورزش کارکنان باعث ارتقاي روحيه و افزايش راندمان كاري كاركنان می شود
سکان نیوز؛ دکترعلیرضاقهاری بیان داشت؛ با کمی دقت در دنیای امروز متوجه خواهیم شد که دنیایی سراسر ماشینی و رایانه ای داریم و تقریبا” اکثر کارهای مردم در محل کار و حتی در منزل بصورت ماشین و خود کار انجام می پذیرد و کمتر فعالیت بدنی در جریان می باشد.

به گزارش سکان نیوز، دبیر شورای ورزش و مسئول هماهنگی امور ورزش صنعت آب و برق استان‌های مازندران و گلستان گفت؛ با کمی مو شکافی در می یابیم که تیپ و سبک کار مردم روزگار ما بیشتر جنبه فکری و تئوری داشته و جنبه جسمانی و فعالیت بدنی آن غالبا” بسیار کم رنگ شده است و ساعتها پشت میز نشسته و فقط از دو حس بینایی و لامسه جهت انجام فعالیت روزانه استفاده می کنند و هیچ گونه فعالیت خاص بدنی ندارند.

وی افزود؛ این موضوع خود عامل گسترش بسیاری از بیماری ها و دردهای عضلانی مزمن در میان آنهاست و به تبع آن پایین آمدن تمرکز و راندمان کاری ایشان که هزینه های این موضوع به صورت مستقیم بر سطح اقتصاد و معیشت کارمندان تاثیر گذار است و علاوه بر آن باعث کاهش سطح بهره وری در ادارات و سازمانها می گردد. این درحالیست که مطابق استانداردهای مدیریتی کارمندان نيازمند به روحيه مناسبي هستند تا بتوانند راندمان كاري خود را افزايش دهند و با شادابي و نشاط در محيط كار حاضر شوند و با علاقه بيشتري به كار و فعاليت بپردازد.

دکتر قهاری گفت؛ پزشکان و محققین پزشکی ورزشی برای پیشگیری از عوارض ناشی از کم تحرکی کارمندان بالاخص پشت میز نشین ها توصیه جدی می کنند تا با انجام نرمش و ورزش های مناسب بصورت منظم و روزانه به تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری عضلانی خود کمک کرده و علاوه بر کاستن میزان چربی ها و قندهای مضر روز کاری پر نشاط وشادابی را برای خود بسازند.

وی بیان داشت؛ به همین دلیل است که در بسیاری از سازمانها، ادارات و شركتهاي مختلف در سراسر جهان به ويژه در كشورهاي توسعه يافته به مقوله ورزش در بين كاركنان اهميت خاصي مي دهند چرا كه معتقدند ورزش مي تواند باعث ارتقاي روحيه و افزايش راندمان كاري كاركنان شود و هرگونه سرمايه گذاري در امر ورزش در سازمانها و شركتها، حاصلي مثبت در جهت افزايش سود آنها خواهد داشت.

مسئول هماهنگی امور ورزش صنعت آب و برق گفت؛ کارمندان می توانند با حداقل 45 دقیقه انجام فعالیت ورزشی روزانه از بسیاری از بیماری ها جلوگیری نمایند. اما در عمل یک مشکل اساسی وجود دارد و آن اینکه کارمندان وقت چندان آزادی برای انجام ورزش ندارند و یا اینکه نمی خواهند به میل خود ورزش کنند زیرا کارمندان از صبح تا پایان وقت اداری در اداره بوده و آنچه مسلم است بعد از تایم اداری معمولا وقتی برای ورزش داوطلبانه وجود ندارد.

وی افزود؛ اگر هم اندک وقتی باشد معمولا کارهای فرعی مانند تفریح بر ورزش کردن ترجیح داده می شود زیرا هیچکس مجبور به ورزش کردن در تایم غیر اداری نیست به عبارت ساده تر ورزش کردن نوعی کار شخصی محسوب نمی شود تا کارمندان به انجام آن در تایم غیر اداری بپردازند بنابراین به دلیل اینکه در تایم غیر اداری نمی توان کارمندان را به صورت موثر به ورزش کردن ترغیب نمود لذا کارشناسان علم مدیریت پیشنهاد می کنند محلی مناسب با امکانات ورزشی در سازمان در نظر گرفته شود تا کارمندان روزانه 45 دقیقه از وقت اداری و یا پس از پایان وقت اداری و قبل از رفتن به منزل را به صورت منظم و اجباری به ورزش بپردازند، به عبارت بهتر ورزش به صورت یکی از کارهای لازم الاجرای روزانه کارمندان در تایم اداری محسوب گردد.

یکی از نتایج مهم ورزش در میان کارمندان،! ایجاد نشاط وسلامت جسمی کارمندان است که باعث! کاهش هزینه های درمانی ذیریط می گردد از دیگر !فواید ورزش کارمندان از بين! بردن افسردگي‌ها ويا پيشگيري از به وجود آمدن اين نوع مشكلات بوده! و نرمش هاي مداوم روزانه مي تواند انگيزه مضاعفي! در افزايش اعتماد به نفس، ايجادآرامش،! تقويت احساسات، كاهش اضطراب، افسردگي، فشارهاي رواني،! تنظيم وتعديل ميزان استرس ایجاد نماید که بر افزایش سرعت! و دقت کارمندان سالم در انجام کارها! تاثیر مستقیم داشته و در نهایت باعث افزایش بهروری سازمان خواهد گردید.