عملکرد 10 ماهه سال جاری بنیاد مازندران تشریح شد
عملکرد 10 ماهه سال جاری بنیاد مازندران تشریح شد
سکان نیوز؛ مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران عملکرد 10 ماهه سال جاری را تشریح کرد.

به گزارش سکان نیوز؛ به منظور پاسخگویی شفاف به جامعه ایثارگری و در راستای آگاهی بخشی، هدایت مظلومی مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران طی گفتگویی، عملکرد و اقدامات انجام گرفته از سوی این اداره کل در سال جاری را تشریح کرد.
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره 10 هزار و 400 شهید گرانقدر این استان با بیان اینکه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بر گرفته از آموزه های ناب اسلام و مکتب حسینی است گفت: امروز تفکر و ایده شهدا و ایثارگران می تواند بعنوان بهترین الگوهای اعتقادی و راه و رسم زندگی به نسل جدید جامعه معرفی گردد.
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با بیان اینکه یکی از برنامه های بنیاد در رابطه با جامعه ایثارگری طرح سپاس و دیدار از این عزیزان است گفت: بنیاد در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری(( مد ظله العالی)) باید سپاسگزار و قدردان خانواده های شهدا و ایثارگران باشد و در این مسیر از همه ظرفیت دستگاهها و نهادها در جهت تکریم و تجلیل از این اسوه های صبر و استقامت بهره خواهد برد.
وی افزود: طی 10 ماهه سال جاری تعداد 11 هزار و 359 دیدار در قالب طرح سپاس توسط مدیران دستگاهها و ادارات شهرستان از خانواده های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان با هماهنگی و محوریت بنیاد انجام گرفته است. مظلومی تصریح کرد: طرح دیدار از 800 فرزند شهید فاقد مادر که از ابتدای سال 98 در این استان آغاز شده بود در شش ماهه اول پایان یافت.
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران اقدامات پیشگیرانه و ارائه خدمات مشاوره ای به جامعه هدف را از دیگر فعالیت بنیاد عنوان کرد و گفت: سه مرکز مشاوره شاهد و ایثارگر در شهرستانهای ساری، بابل و تنکابن در بخش های محتلف تحصیلی، خانوادگی … به خانواده های معزز شهدا، جانبازان و آزادگان استان خدمات ارائه می دهند. وی گفت: تعداد 8 هزار و 841 جلسات مشاوره ای در مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر مازندران انجام گرفت.
مظلومی با اشاره به ثبت بیش از 6 هزار فرزند شاهد و ایثارگر بیکار در سامانه سجایا بنیاد اظهار کرد: در سال 98 تعداد 311 نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر در دستگاههای اجرایی و در بخش خصوصی پذیرفته شده اند.وی اضافه کرد: 91 نفر از جامعه هدف از وام کارا و 110 نفر از وام خود اشتغالی و کار آفرینی بهره مند شدند.
وی اضافه کرد: به منظور رفع مشکل بیکاری فرزندان شاهد و ایثارگر، علاوه بر پرداخت وام های خود اشتغالی و اطلاع رسانی، پیگیری و رایزنی لازم با بخش های خصوصی جهت جذب آنان صورت می گیرد.
مدیر کل بنیاد مازندران ارائه تسهیلات بانکی به ایثارگران را از دیگر وظائف بنیاد بر شمرد و عنوان کرد: تعداد دوهزار و 506 فقره وام تبصره ای مسکن سال 97 به این استان تخصیص داده شده است که تاکنون دو هزار و 480 نفر از خانواده های معزز شهدا، جانبازان و آزادگان جهت دریافت وام به بانک های عامل در 22 شهرستان معرفی شده اند.
وی با بیان اینکه وام تبصره ای مسکن به ایثارگران بر اساس اولویت های هشت گانه پرداخت می شود گفت: هزار و 838 تن از جامعه هدف مازندران در سال گذشته از وام تبصره ای مسکن ایثارگران بهره مند شدند که در سال 98 به 2 هزار و 480 نفر می رسد.
مظلومی گفت: در سال جاری هزار و 852 مورد از پرونده های ایثارگران در کمیسیون احراز استان جهت شرکت در کمیسیون تعیین درصد جانبازی، حق پرستاری و معیشت، بررسی و بازبینی گردید.
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران در حوزه ایثار و شهادت، تولیدات تلویزیونی را 17 مورد در هزار و 143 دقیقه عنوان کرد و افزود: اداره هنری، انتشارات این اداره کل با همکاری و مشارکت صدا و سیما 70 مورد تولیدات رادیویی در هزار و 680 دقیقه داشته است. وی اضافه کرد: 37 فیلمنامه در 3 هزار و 38 دقیقه جمع آوری و تهیه گردیده است.
این مسئول تصریح کرد: با مشارکت صدا و سیمای مرکز مازندران و حفظ آثار و بنیاد مازندران تولید 160 قسمت مستند ویژه والدین معزز شهدا در قالب طرح تاریخ شفاهی در مرحله اجرا است. مظلومی اضافه کرد: با اداره کل کتابخانه عمومی استان جهت تخصیص فضای مناسب و مجزای برای کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت در مرکز استان تفاهم نامه صورت گرفته و بیش از سه هزار و 200 عنوان و 6300 جلد کتاب به این کتابخانه اهداء گردیده است.
مدیر کل بنیاد مازندران نشست با روسای دانشگاهها و پیگیری مشکل شهریه های دانشجویان شاهد و ایثارگر، تجلیل از دانش آموزان ممتاز ایثارگر، تشکیل 174 جلسه ستاد اجرایی شاهد و ایثارگر، برگزاری جلسات شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، چاپ و توزیع 600 جلد فرهنگ اعلام شهدای استان، بازسازی تابلو و تعویض بنر در سطح شهرها، برگزاری مراسم جشن تولد شهدا، اعزام جامعه هدف به مسابقات ورزشی کشوری، برگزاری همایش نخبگان و تشکل های شاهد و ایثارگر، تعویض 5 هزار پرچم گلزار شهدا و اعزام پیام آوران ایثار به مدارس و مساجد را از دیگر فعالیت های اجرایی حوزه معاونت فرهنگی بنیاد مازندران در شش ماهه اول سال 98 ذکر کرد.
مظلومی با اشاره به برنامه های اردویی جامعه هدف استان گفت: در سال جاری تعداد 775 تن از جامعه ایثارگری استان در 22 برنامه اردویی و ورزشی در قالب جهادی، ورزشی، محبین الرضا و … شرکت کردند.
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران پیگیری امور درمانی ایثارگران را یک امر ضروری دانست و اظهار داشت: برای حل مشکل درمانی و بیمه ای جامعه هدف استان، تمهیدات لازم جهت عقد قرارداد بیمه ای با مراکز خدمات درمانی در منطقه غرب، شرق و میانی استان اندیشیده شده است.
وی افزود: به علت دیون بیمه تکمیلی به داروخانه ها، 60 درصد مراکز داروخانه ای به صورت یک جانبه لغو قرارداد کردند و با این وجود در حال حاضر تعداد 224 مرکز درمانی شامل بیمارستانها، درمانگاه، داروخانه ها و آزمایشگاه در سطح استان به خانواده های معزز شهدا، جانبازان و آزادگان خدمات درمانی ارائه می دهند.
مظلومی اضافه کرد: کلیه خدمات لازم و پارا کلینیکی و بستری در مراکز طرف قرارداد با هماهنگی بیمه دی انجام می شود و ایثارگرانی به مراکز غیر طرف قرارداد مراجعه می کنند پس از دریافت هزینه با ارائه فاکتور توسط ایثارگر به دفاتر پیشخوان تحویل و پرداخت می گردد.
مظلومی با بیان اینکه 55 پزشک طرح پایش سلامت با بنیاد قرارداد و همکاری دارند افزود: پزشکان پایش سلامت بنیاد به منظور انجام معاینات پزشکی با هماهنگی بنیاد شهرستانها در منازل خانواده های معظم شهدا و ایثارگران حضور یافته و اقدامات درمانی این عزیزان اهم از پرستاری، فیزیوتراپی و پاراکلینیکی را از نزدیک مورد بررسی و پیگیری قرار می دهند.
وی تصریح کرد: در سال جاری 10 هزار و 776 تن از جامعه هدف استان از خدمات پزشکان پایش سلامت استفاده کرده اند.
مظلومی کمیسیون مشاوره پزشکی برای تعیین درصد جانبازی را 31 جلسه در استان عنوان کرد و افزود: 781تن از ایثارگران در این مشاوره حضورداشتند و بیمه پایه برای هزار و 70 تن از والدین معظم شهدای گرانقدر مازندران ثبت گردیده است.
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران با بیان اینکه پاسخگویی شفاف به جامعه ایثارگری، پیگیری و رسیدگی به مشکلات آنان در اولویت بنیاد است اظهار کرد: در 6 ماهه اول سال جاری تعداد 22 جلسه ملاقات عمومی در ستاد استان و شهرستانها برگزار گردیده که هزار و 175 تن از خانواده های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان در آن شرکت کردند.
مظلومی با اشاره به راه اندازی میز خدمت در بنیاد گفت: به منظور دسترسی آسان جامعه ایثارگری به خدمات و تسریع در روند خدمت رسانی، میز خدمت در ستاد استان و شهرستانها راه اندازی گردیده است.
مدیر کل بنیاد مازندران در راستای خدمت رسانی به جامعه ایثارگری گفت: تعداد 140 هزار و 507 مورد درخواست، اطلاع رسانی، پیش درخواست و تلفنی در مرکز مراجعات و ارتباطات بنیاد مازندران ثبت در سیستم شده است.
مظلومی با بیان اینکه در رابطه با ساماندهی گلزار شهدا اقدامات مثبتی در سطح استان صورت گرفته است گفت: تا پایان مهر ماه سال 98 تعداد هزار و 613 گلزار در سیستم آمار ثبت شده است. وی افزود: تاکنون 780 گلزار با 5/48 درصد و 5 هزار و 691 مزار حدود 55 درصد ساماندهی شده است.
مدیر کل بنیاد مازندران تصریح کرد: در طی سالهای 97 و 98 تعداد 153 گلزار حدود 5/ 9 درصد و 447 مزار حدود 4 درصد ساماندهی گردیده است.
مدیر کل بنیاد مازندران با اشاره به طرح ابتکاری امواجی از بهشت گفت: طرح امواجی از بهشت یک طرح ابتکاری با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران و کمیته امداد امام خمینی( ره) استان برای اولین بار در کشور و مازندران به مرحله اجرا درآمد.
مدیر کل بنیاد مازندران افزود: اجرای این طرح ابتکاری در قالب توافق نامه طی نشست مشترک فیمابین دو نهاد و عملیاتی کردن مصوبات از طریق اطلاع رسانی جهت کمک به ایتام در زمینه های تحصیلی، ازدواج و … در سطح استان صورت گرفت. وی تصریح کرد: بر اساس این طرح مقرر شد هر شهید سرپرستی یک یتیم را بر عهده داشته باشد و از شروع این طرح طی 4 ماه گذشته بیش از 3 هزار شهید والامقام سرپرستی ایتام را عهده دار شدند.
مظلومی زنده نگه داشتن یاد شهدا، نشر فرهنگ ایثار و شهادت و ایجاد روحیه معنوی، ارتقای سطح زندگی نیازمندان از اهداف مهم این طرح دانست.
وی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از همکاران محترم اظهار داشت: ستاد اقامه نماز بنیاد مازندران بر اساس ارزیابی به عمل آمده در سامانه سجاده نماز، در میان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و همچنین دستگاههای اجرایی استان حائز رتبه عالی گردید و مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.