روشنايي معابر زنجان، باعث صرفه جويي يك مگاواتي در مصرف برق شد
روشنايي معابر زنجان، باعث صرفه جويي يك مگاواتي در مصرف برق شد
سکان نیوز؛ رئيس هيأت مديره و مديرعامل شركت توزيع برق زنجان گفت: تنها با 10 درصد صرفه جويي در مصرف برق و گاز، منازل تمامي هموطنان روشن و گرم مي ماند.

عليرضا عليزاده در خصوص فعاليت هاي صرفه جويي در مصرف برق و تعديل روشنايي معابر درسطح استان گفت: به دنبال كاهش دماي هوا و افزايش مصرف حامل هاي انرژي به عنوان منابع حرارتي، وزارت نيرو در راستاي پشتيباني از زيرساخت هاي انرژي كشور، طرح هاي متعددي را در دستور كار خود قرار داده است كه كاهش و تعديل روشنايي معابر درون و برون شهري از جمله مهم ترين اين طرح ها است.
وي با تاكيد بر تامين برق مورد نياز شهروندان به شكلي پايدار افزود: اين شركت همگام با ساير شركت هاي توزيع در سراسر كشور، تلاش دارد تا با تعديل روشنايي معابر درون شهري، به كاهش مصرف گاز نيروگاه ها و تامين انرژي گرمايشي مورد نياز نقاط سردسير كمك كند.
وي اجراي طرح منع تردد شبانه شهري به دليل شيوع بيماري كرونا را نيز فرصتي مناسب براي كاهش روشنايي در برخي از بزرگراه ها و معابر كم تردد برشمرد و اضافه كرد: تعديل روشنايي معابر با هدف كاهش مصرف گاز نيروگاهي در سه بخش روشنايي بزرگراهي، بين شهري و فضاي سبز و با محوريت شركت هاي توزيع برق، وزارت راه و شهرسازي و شهرداري ها در استان زنجان همزمان با تمامي استان ها اجرا شد.
وي اشاره كرد: بر مبناي اين طرح، روشنايي بيش از نياز معابر شهري، روستايي و مسير هاي بين شهري، ضمن رعايت حداقل مقدار شاخص هاي مهندسي روشنايي طبق استانداردهاي مربوط، به صورت يك در ميان تعديل شد تا روزهاي آتي را با كمترين مشكل در تأمين برق و گازهم وطنان سپري كنيم . در اين طرح ملي و درقالب يك مانور سراسري تعداد 5014دستگاه چراغ روشنايي معابر شهري بطور زيگزاگي از مدار خارج شد كه منجر به صرفه جويي 1هزار و165 كيلووات برق در استان زنجان گرديد.
مديرعامل شركت توزيع برق استان زنجان بيان كرد: همكاري بي نظير همشهريان در پيك برق تابستان ، نويد مشاركت خوب آن ها را در فصل سرد به ما مي دهد، لذا مشتركين عزيز با اقداماتي ساده مانند خاموش كردن لامپ هاي اضافي در منازل و ادارات و كاهش جزيي شعله بخاري و يا كاستن يك درجه دماي محيط، پوشيدن لباس گرم در منزل و جلوگيري از هدررفت انرژي، مي توانند تا 10 درصد مصرف گاز كشور را كاهش دهند، كه در اين صورت با همكاري مردم مشكلي در تامين گاز و برق در كشور در چند روز سرد سال به وجود نخواهد آمد.
وي اقدامات پيشگيرانه و فرهنگ سازي جهت جلوگيري از اعمال خاموشي ناشي از كمبود سوخت در نيروگاه ها را موثر عنوان كرد و افزود : با توجه به افزايش مصرف انرژي كشور به دليل كاهش دماي هوا ، ضروري است مشتركان شركت توزيع نيروي برق استان زنجان با رعايت اصول بهره وري انرژي و جلوگيري از مصارف مازاد، همراه و ياريگر خدمت گزاران خود در بخش تامين انرژي كشور باشند.