به بار نشستن طلای سپید زیر سایه پرآبی/ وضعیت مطلوب سدهای مازندران
به بار نشستن طلای سپید زیر سایه پرآبی/ وضعیت مطلوب سدهای مازندران
مازندران- سکان نیوز/ مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: کشاورزانی که در مناطق پایین دست سدهای استان و همچنین آب‌های رودخانه‌ها نیز قصد استفاده از آب برای کشت دوم برنج را دارند باید به شرکت آب منطقه‌ای اطلاع دهند تا در این زمینه برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

به گزارش سکان نیوز/ کشاورزان مازندرانی امسال درحالی به پیشواز کشت و کار رفتند که دغدغه منابع آبی را نداشتند و این روزها نیز به امید برداشت طلای سپید و رنج تلاش و زحمت شبانه‌روزی خود هستند.
با وجود اینکه روزهای پایانی فصل کشت و کار شالی‌کاران است اما این روزها نیز اهمیت وجود آب در مزارع در کیفیت محصولات اثرگذار است و کشاورزان نیز باید با توجه به توصیه‌ها بتوانند کیفیت محصولات خود را بالا ببرند.

این روزها حضور شالیکاران در اراضی و چشم انتظاری آنان برای برداشت محصولات‌شان است که امیدواریم باتوجه به اینکه دغدغه مسائل آبی نداشتند سالی پربرکت را پیش رو داشته باشند و رکورد تولید طلای سپید امسال در استان شکسته شود.
البته برخی از شالیکاران در خیال کشت دوم برنج هستند که باید از وجود منابع آبی اطمینان حاصل کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.
*موافق به استفاده از آب زیرزمینی برای کشت دوم برنج نیستیم
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: کشاورزانی که قصد استفاده از آب‌های سطحی را دارند باید از وجود منابع کافی آب مطمئن باشند.

محمدابراهیم یخکشی افزود: کشاورزانی نیز که قصد استفاده از منابع آب زیرزمینی را دارند باید بدانند آب زیرزمینی برای کشت دوم پیش‌بینی نشده و موافق به استفاده از آب زیرزمینی برای کشت دوم برنج نیستیم.
*وضعیت مطلوب سدهای مازندران
وی با اشاره به وضعیت مطلوب سدهای مازندران، تصریح کرد: کشاورزانی که در مناطق پایین دست سدهای استان و همچنین آب‌های رودخانه‌ها نیز قصد استفاده از آب برای کشت دوم برنج را دارند باید به شرکت آب منطقه‌ای اطلاع دهند تا در این زمینه برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با تاکید بر اینکه حفاظت از منابع آب به‌‌عنوان منبع حیاتی وظیفه همه‌ دستگاه‌های شهرستان است، خاطرنشان کرد: اولویت اصلی در این زمینه ترویج و اطلاع رسانی از وضعیت موجود منابع آب در بین کشاورزان است.
این مسؤول بیان کرد: با توجه به محدودیت آب ذخیره شده در سدها و آب‌بندان‌های استان انتظار داریم کشاورزان در کنار صرفه‌جویی و مدیریت مصرف با ماموران تقسیم و توزیع آب این شرکت همکاری کنند تا بتوانیم این سال آبی را به خوبی پشت سر گذاریم.
با گذشت حدود پنج ماه تلاش شبانه‌روزی برای تامین آب اراضی شالیزارها اکنون خوشه‌های طلایی به بار نشسته است و برداشت محصولات درحال انجام است./ فارس