آماده سازی برای شروع مجدد صادرات نفت ایران
آماده سازی برای شروع مجدد صادرات نفت ایران
سکان نیوز؛ بر اساس آمارهای شرکت کپلر، ایران در ماه های اخیر، حجم نفت ذخیره سازی در نفتکش ها را افزایش داده که احتمالا آمادگی برای ازسرگیری مجدد صادرات است.

برخی از این نفتکش‌ها هم اکنون در آسیاست که از قدیم، بزرگ‌ترین بازار نفت ایران بوده است.

همایون فلک شاهی، تحلیلگر ارشد شرکت کپلر می‌گوید: «ما در حال حاضر تخمین می‌زنیم که 78 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی بر روی آب ذخیره شده باشد و این رقم در مقایسه با تنها 41 میلیون بشکه در مدت مشابه سال گذشته، بیشتر است.»

وی افزود: «تعداد زیادی از این نفتکش ها در نزدیکی بازارهای آسیای شرقی است که سوال این روزهاست.»

به گفته دو منبع کشتیرانی، تانکرهایی که 8 میلیون بشکه نفت ایران از جمله میعانات گازی را نگهداری می‌کنند، در صورت لزوم، از آب های خارج از سواحل سنگاپور برای انجام نقل و انتقال نفت استفاده می‌کردند.

یک تاجر باسابقه چینی گفت: ایران در ماه‌های آوریل و می از صادرات نفت به چین کم و نفت بیشتری به مخازن ذخیره سازی خود اضافه کرد که احتمالا این اقدام با هدف فروش با قیمت بالاتر در زمان برداشته شدن تحریم ها صورت گرفته است.

بر اساس برآوردهای موسسه‌های مشورتی FGE، IHS Markit و OilX، ذخایر نفت روی آب ایران بین 50 تا 60 میلیون بشکه است.

FGE و OilX اعلام کردند بیشتر ذخایر شناور ایران میعانات گازی است که ماده اولیه با اولویت بیشتر برای کارخانه‌های پتروشیمی در چین، کره جنوبی و امارات است.

بر اساس برآورد موسسه FGE، ایران حدود 120 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در مخازن ذخیره سازی خشکی خود دارد که تقریبا یک سوم از آن در مخازن ذخیره سازی خارج از این کشور و بیشتر در چین است.

دو تاجر غربی گفتند، 20 تا 30 میلیون بشکه فضای ذخیره‌سازی در منطقه‌ای در چین برای نفت ایران اختصاص یافته است.

به گفته یک تاجر چینی نزدیک به برخی از این شرکت‌ها، تعداد معدودی شرکت چینی که عمدتا خصوصی هستند و طی دو سال گذشته وارد بازار شده‌اند، در استان شرقی شاندونگ (مرکز پالایشگاه‌های مستقل چین) و شمال شرقی استان لیائونینگ این کشور، مخازن برای ذخیره سازی اجاره داده اند.

بنا بر برآورد این تاجر، حداقل 13 میلیون بشکه فضای ذخیره سازی (در این مکان) به ایران اختصاص یافته است.

* تلاش پالایشگاه‌های هندی و اروپایی برای دریافت نفت ایران

به نوشته رویترز، بخش بازاریابی شرکت ملی نفت ایران با انتظار به توافق در هفته ها یا ماه های آتی، با مشتریان قدیمی در تماس است.

حداقل یک پالایشگاه اروپایی با شرکت ملی نفت ایران در مورد ازسرگیری خرید در حال مذاکره جدی است و پالایشگاه های هندی می گویند در نظر دارند تا خریدهای لحظه ای را برای فراهم کردن فضا برای قراردادهای نفتی ایران کاهش دهند.

به گفته فلک شاهی، انتظار می رود، شرکت های چینی، هندی و مشتریان اروپایی نظیر ساراس، انی، رپسول نسبت به خرید نفت ایران علاقه نشان دهند.