مجتمع های مسکونی مازندران فاقد سیستم جمع‌آوری فاضلاب
مجتمع های مسکونی مازندران فاقد سیستم جمع‌آوری فاضلاب
سکان نیوزمدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: بیشتر مجتمع های رفاهی مسکونی مازندران سیستم جمع‌آوری فاضلاب ندارند.

به گزارش سکان نیوز/علی ابراهیمی کارنامی در مراسم بهره برداری از سیستم تصفیه خانه فاضلاب مجتمع ۸۶۰ واحدی معلمان بابلسر با اشاره به اینکه میزان سرمایه گذاری در این پروژه ۲۰ میلیارد ریال بوده است، اظهار کرد: این پروژه با ظرفیت ۳۰۰ مترمکعب در شبانه روز طی ۲ سال به بهره برداری رسید.

وی افزود: هفدهم تا بیست و سوم خردادماه هفته‌ محیط زیست بوده و روز ۱۶ خرداد روز جهانی محیط زیست است اما به لحاظ اهمیت موضوع نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی جهت جلب مشارکت مردمی در کشور است بنابراین یک هفته را به نام محیط زیست نامگذاری کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، تصریح کرد: عموما برنامه‌های محیط زیستی در جهت جذب مشارکت‌های مردمی تدوین شده و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده بسیاری از برنامه‌ها به سرانجام رسیده است.

ابراهیمی کارنامی با ابراز تاسف از اینکه یکی از مشکلاتی که مازندران با آن دست و پنجه نرم می‌کند تصفیه نشدن فاضلاب های خانگی یا بهداشتی مراکز مسکونی است، خاطرنشان کرد: بسیاری از واحدها تحت عنوان مجتمع های رفاهی – مسکونی در سواحل و حاشیه جنوبی دریای خزر پس از چندین دهه فعالیت فاقد سیستم جمع آوری و تصفیه فاضلاب هستند که با برنامه‌ریزی انجام شده و حمایت دادستان مرکز استان، در بسیاری از این واحدها تصفیه خانه به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه در مجتمع مسکونی ۸۶۰ واحدی مجتمع فرهنگیان بابلسر اقدام بسیار ارزشمندی صورت گرفته و همزمان با واحدهای مسکونی تصفیه خانه فاضلاب نیز به بهره برداری رسید، گفت: در فاز نخست حدود ۳۰ درصد از واحد ها در ماه آینده واگذار خواهد شد اما تصفیه خانه برای ظرفیت ۷۰ درصدی آماده شده و قطعاً با این روند برای ۸۶۰ واحد نگرانی نخواهیم داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: دانش راه‌اندازی این تصفیه‌خانه به صورت بومی بوده است و برای تجهیزات و اقدامات پس از آن مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.

ابراهیمی ادامه داد: در ۲۷ سال گذشته در بحث مدیریت پسماند تنها دپو زباله انجام شد و حتی دفن اصولی پسماند نیز اتفاق نیفتاده بود، خوشبختانه زباله‌سوز نوشهر آماده بهره‌برداری بوده و تست های سرد و گرم را گذرانده و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری رسمی در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه کرونا، محدودیت‌هایی را در برنامه های اجرایی ایجاد کرد، گفت: با این وجود عملیات فیزیکی ساختمانی و نصب تجهیزات زباله‌سوز ساری نیز سرعت بسیار خوبی گرفته که امیدوار کننده است؛ چند کارخانه کمپوست در مازندران نیز در حال بهبود وضعیت و یا تکمیل و توسعه هستند ونشست های متعددی نیز در این راستا با تشکل‌های محیط زیستی برگزار شده است.

ابراهیمی از افتتاح مرکز مانیتورینگ هوشمند در محیط زیست در مازندران برای نخستین بار در سطح کشور در روزهای آینده خبر داد و ‌اظهار کرد: مسائل محیط زیستی انسانی، نیروی انسانی، تجهیزات و ناوگان ترابری مانیتورینگ خواهد شد و چندین واحد فاضلاب نیز بهره برداری می‌شود اما به صورت نمادین در چند شهرستان مانند بابلسر، نور و رامسر انجام و بسیاری از مجتمع ها تا دو ماه آینده به آن متصل می‌شوند.

  • نویسنده : 1161