دولت پس از حذف ارز ترجیحی، هر چه  زودتر برای خرید تضمینی برنج کشاورزان شمالی تصمیم گیری کند
دولت پس از حذف ارز ترجیحی، هر چه  زودتر برای خرید تضمینی برنج کشاورزان شمالی تصمیم گیری کند
سکان نیوز؛ دکتر حسن نتاج اظهار داشت:دولت پس از حذف ارز ترجیحی، هر چه زودتر برای خرید تضمینی برنج کشاورزان شمالی تصمیم گیری کند.

به گزارش سکان، نماینده منتخب مردم شهرستان بابل در مجلس دوازدهم از پاسخ دولت دکتر رئیسی به مطالبات چندین ساله کشاورزان برنج کار شمالی و تصویب حذف ارز ترجیحی برنج در جلسه دوم اردیبهشت هیئت وزیران تشکر و قدردانی کرد و گفت: برنج در مازندران به عنوان تولید استراتژیک محسوب می‌شود و باید در زمان تصمیم گیری و سیاستگذاری برای این کالا در دولت منافع همه ذینفعان در نظر گرفته شود.

دکتر حسن حسن نتاج با بیان این که در سال گذشته با تولید یک میلیون و ۲۲۳ هزار و ۷۰۵ تن شلتوک برنج در ۲۰۹ هزار و ۹۳ هکتار اراضی شالیزاری قطب تولید برنج یا رتبه نخست میزان تولید برنج در کشور بوده است تاکید کرد: جایگاه نخست تولید برنج در کشور و شهرستان بابل در استان ایجاب می کند که برای تامین حقوق و حمایت از کشاورز برنج کار مازندرانی به ویژه کشاورزان عزیز بابلی از تمام ظرفیت قانونی مجلس شورای اسلامی بعد از حذف ارز ترجیحی و نظارت بر اجرای درست مصوبه آن از سوی دولت، موضوع خرید تضمینی برنج از سوی دولت را پیگیری کنم.

به گفته این نماینده منتخب با اعلام قیمت خرید تضمینی برنج از سوی دولت وزارت جهاد کشاورزی موظف است از طریق سازمان های خود همچون تعاون روستایی اقدام به خرید بخشی از برنج تولیدی کشاورزان جهت ایجاد تعادل در بازار کند.

دکتر حسن نتاج با بیان این که توان خوداتکایی و تولید برنج به میزان تقاضای داخلی در کشاورزان ما وجود دارد افزود: اگر از کشاورز برنج کار حمایت شود و دولت نیز با استمرار سیاست حذف ارز ترجیحی و کاهش واردات برنج به سمت سیاست افزایش حمایت از تولید داخلی با تشویق اجرای طرح هایی همچون کشت مکانیزه حرکت کند ؛ بدون شک با توجه به ورود شرکت های دانش بنیان کشاورزی به افزایش سطح تولید، در میان مدت نیازی به واردات برنج نخواهیم داشت.

وی به حاشیه سود واردات برنج برای دلالان و سوداگران این بخش اشاره و تاکید کرد: با توجه به خسارات زیاد به برنج های انبار شده در گمرکات، وارد کننده همچنان علاقه مند به واردات برنج است و حاشیه سود حتی با ارز ترجیحی هم برای وارد کننده آنقدر جذاب بود که حاضر بودند هر میزان ضرری را متحمل شوند.

دکتر حسن نتاج با تاکید ویژه بر لزوم ادامه کنترل واردات برنج و سیاست کاهشی و بازدارنده آن از سوی دولت دکتر رئیسی اظهار داشت: سال 1401 شاهد وارد یک میلیون و 770 هزار تنی برنج بودیم که در سال 1402 به 760 هزار تن رسید؛ این دستاورد کاهش یک میلیون تنی واردات برنج قابل تحسین است و در مجلس دوازدهم تقویت آن و روند نظارتی برکاهش واردات ادامه خواهد داشت.

دکتر حسن نتاج تأکید کرد: با توجه به طول پنج ماهه فصل برداشت برنج و بازاریابی مناسب؛ کل واردات برنج از مرداد ماه تا پایان آذر از سوی وزارت جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شود و دولت هیچ نوع ارزی به وارد کنندگان اختصاص ندهد.