باید از ظرفیت گروه‌های آموزشی در تولید محتوای مجازی استفاده ویژه شود
باید از ظرفیت گروه‌های آموزشی در تولید محتوای مجازی استفاده ویژه شود
ساری- سکان نیوز- معاون سیاسی استاندار مازندران در دیدار با مدیرکل آموزش و پرورش گفت: امروز استفاده از فضای مجازی به عنوان یک بستر آموزش امری است که جا افتاده و در چنین وضعیتی نقش گروه‌های آموزشی برای تولید محتوا برجسته است و باید از این ظرفیت به طور ویژه استفاده کرد.

به گزارش سکان نیوز، معاون سیاسی استاندار مازندران در نشست با علیرضا سعدی پور مدیرکل آموزش و پرورش این استان به بررسی مشکلات احتمالی آموزش در فضای مجازی و تحلیل و ارزیابی شبکه شاد برای سال تحصیلی ۱۴۰۰_ ۱۳۹۹ پرداخت.

حسین حسن نژاد در ابتدا ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام محمد باقر(ع) گفت: کرونا پدیده عجیبی بود که دنیا را متوجه نکاتی کرد و ازجمله در حوزه های مختلف اقتصادی، تراز تجاری دنیا و آموزش تغییراتی بنیادین ایجاد کرد و لطمه سنگینی زد.

وی افزود: این سوال در ذهن همه ما ایجاد شد که تا چه اندازه در برابر این تکانه ها باید مقاومت کنیم و با چه مکانیسمی می توانیم به این مقاومت برسیم.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی در ادامه گفت: پدیده ای که این گونه متغیرهای اقتصادی را تغییر و شاخص ها را جا به جا کرد قطعا در حوزه های اجتماعی و فرهنگی نیز رشته تغییراتی را به دنبال خواهد داشت و در شرایطی که کشور دچار تحریم بود وارد فاز کرونا شد.

وی همچنین ادامه داد: به دلیل رواج شبکه های اجتماعی خوشبختانه بخشی هایی از جامعه با آموزش منهای معلم آشنایی داشتند و همین امر، فرصتی برای آموزش و پرورش فراهم کرد تا شبکه شاد و آموزش مجازی را در سطح گسترده کلید بزند.

حسن نژاد به رشد زیرساخت های فن آوری که از قبل مهیا شد اشاره و خاطرنشان کرد: همین حوزه فرصتی برای ابتکار توسط آموزش و پرورش و ارائه مدلی برای آموزش فرزندان در منازل فراهم کرد و این کاری ارزشمند و شایسته قدردانی است.

معاون استاندار مازندران با تاکید براینکه مازندران در وضعیت زرد یا قرمز خواهد بود گفت: بر این اساس شروع سال تحصیلی به احتمال زیاد، کرونایی است اما شما با تجربه ای که از اسفندماه در حوزه آموزش مجازی دارید می توانید در همین مسیر فعال باشید و موارد نقص را مرتفع کنید و در سال تحصیلی موفق تر عمل می کنید.

وی همچنین گفت: امروز استفاده از فضای مجازی به عنوان یک بستر آموزش امری است که جا افتاده و در چنین وضعیتی نقش گروه های آموزشی برای تولید محتوا برجسته است و باید از این ظرفیت به طور ویژه استفاده کرد ضمن اینکه از ظرفیت سمن ها، دهیاری ها و بخشداری ها نیز برای مرتفع کردن برخی نیازها استفاده شود.

امکانات نرم افزاری برای آغاز سال تحصیلی در استان فراهم است

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز در این نشست گزارشی از فعالیت های مجازی در دستگاه تعلیم وتربیت و برنامه های دستگاه تعلیم و تربیت مازندران برای سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ ارائه کرد.

علیرضا سعدی پور گفت: در دوران شیوع کرونا مدرسه تعطیل بود اما آموزش و تحصیل تعطیل نبود و کلاس ها نیز حدود ۹۰درصد در شبکه های مجازی برگزار بود.

وی در ادامه افزود: برنامه ما برای سال تحصیلی جدید نیز برابر دستورالعمل نهایی ستاد ملی مقابله با کرونا برای وضعیت سفید، زرد یا قرمز مهیا خواهد بود اما ما خود را برای سخت ترین شرایط آماده کردیم ضمن اینکه شعار پروژه مهر آتی نیز “برنامه محوری، سواد رسانه ای و بهداشت مدارس” است.

مدیرکل آموزش و پرورش همچنین به جشنواره های مختلف اشاره کرد که با توجه به شیوع کرونا از بستر واقعی به فضای مجازی هدایت شد و دانش آموزان، معلمان و مربیان موفق شدند محتواهای خود را در جشنواره مجازندران ارائه کنند که در نوع خود بی نظیر بود.

سعدی پور سپس گزارشی از فعالیت های مربوط به امور پرورشی و مسابقات فرهنگی در بستر فضای مجازی ارائه کرد و گفت: باید از ظرفیت صداوسیما برای آموزش شبکه شاد به والدین استفاده شود تا در این مدت یک ماهی که تا آغاز سال تحصیلی زمان داریم، اولیا با این شبکه آشنایی کامل پیدا کنند تا در راهنمایی فرزندان خود کمک کنند.

وی همچنین ضمن تاکید بر استفاده از برنامه های ترکیبی تصریح کرد: ما برای استمرار آموزش در صورت کرونا چهار شیوه را در دست داریم اعم از شبکه شاد، برنامه های آموزشی صداوسیما، شبکه های اجتماعی و بسته های آموزشی و برای سال تحصیلی جدید نیز همین برنامه را در دست داریم و البته منتظر هستیم تا ببینیم وضعیت کرونا چه خواهد شد.
در این نشست مدیران ادارات آموزش و پرورش شهرستان های آمل، رامسر، قائم شهر، ساری ناحیه یک و بهشهر نیز حضور داشتند و به بیان طرح ها و نظرات خود و مواردی در خصوص تقویت شبکه شاد و امکانات مجازی در مناطق دوردست و ضرورت استفاده از شبکه های تلویزیونی و ظرفیت صداوسیما برای این مناطق و دانش آموزانی که گوشی هوشمند ندارند، لزوم ارائه اینترنت رایگان درصورت بروز وضعیت قرمز و آموزش کاملاً مجازی، چالش ریزش دانش آموزان در مدارس غیردولتی به واسطه تغییرات در سبک آموزش، پرهیز از اعمال روش های سنتی از طریق شبکه های مجازی و غیره پرداختند.