چرا خانه دیپلماسی دوره آینده پژوهی در روابط بین الملل را برگزار می کند؟
چرا خانه دیپلماسی دوره آینده پژوهی در روابط بین الملل را برگزار می کند؟
سکان نیوز؛ سرعت دگرگونی پدیده‌ها و رویدادها در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌گونه‌ای است که پژوهشگران حوزه روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای، مدیران و فعالین اقتصادی را ناگزیر از توجه به آینده می‌کند.

به گزارش سکان، همه دولت مردان و فعالین اقتصادی ناگزیر به شناخت محیط منطقه‌ای و بین‌المللی هستند، بدون شناخت محیط منطقه‌ای و بین‌المللی، تصمیمات اتخاذشده از سوی تصمیم‌گیران عرصه سیاست خارجی، نمی‌تواند مفید و واقعی باشند، به خوبی اجرا شوند و به اهداف موردنظر دست یابند.

تفکر در مورد تحولات آینده حداقل این مزیت را دارد که کشور کمتر در مواجهه با تغییرات غافلگیر می شود .

تصمیم‌گیری صحیح معطوف به شناخت تصمیم‌گیرندگان از گذشته، حال و درک و فهمشان از آینده استوار است. اگر شناخت گذشته و امروز مبتنی بر واقعیت‌هایی است که به وقوع پیوسته‌اند، شناخت آینده تصویری است از روندهای فعلی و اراده‌ها و تحولات احتمالی که در شکل‌گیری جهان ایفای نقش می‌کنند.
اطلاع نسبی از آنچه که ممکن است در آینده اتفاق افتد و وقوع آن محتمل است، در فضای فعلی حاکم بر تحولات عرصه منطقه‌ای ضروری به نظر می‌رسد.

این شناخت به برنامه‌ریزان، سیاستمداران و فعالین اقتصادی کمک می‌کند تا در عرصه‌های مختلف با اطمینان خاطر برنامه‌ریزی نمایند. بدون شک کشورهایی که چشم‌اندازهای آتی خود را ترسیم می‌کنند، توانایی بیشتری برای مقابله با تهدیدها و چالش‌های فرارو خواهند داشت و همچنین به‌گونه‌ای بهتر از فرصت‌های ایجادشده بهره‌برداری خواهندکرد. ما باید این نکته را در نظر بگیریم که آینده‌های متفاوتی ممکن است وجود داشته باشد و ما می‌توانیم در ایجاد هر یک از آنها نقش داشته باشیم.

از این رو خانه دیپلماسی در راستای ارتقای سطح دانش مدیران و فعالین بخش اقتصادی اولین دوره تخصصی DBA با گرایش دیپلماسی اقتصادی را در استان مازندران برگزار می کند.

یکی از 13 دروسی که در این دوره DBA ارائه می شود آینده پژوهی در روابط بین الملل می باشد که تخصصی به این حوزه می پردازد.