روابط ایران و روسیه یک رابطه تاریخی،راهبردی و استراتژیک است
روابط ایران و روسیه یک رابطه تاریخی،راهبردی و استراتژیک است
سکان نیوز؛ دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت؛ روابط ایران و روسیه یک رابطه تاریخی راهبردی و استراتژیک است.

به گزارش سکان، رامین مهمانپرست در گفت و گویی بیان داشت؛ وقتی روابط سیاسی دو کشور رو به رشد می‌رود و گسترش پیدا می‌کند از نشانه‌های آن سطح ملاقات ها و سفرهایی که بین مقامات دو کشور انجام می‌شود است.
سخنگوی سابق وزارت امور خارجه گفت؛ وقتی رابطه در بهترین حالت خودش قرار می‌گیرد بالاترین مقامات کشور که رئیس جمهور یا نخست وزیر هستند از کشورهای هم دیگر دیدار می کنند.

مهمانپرست در ادامه با اشاره به سفر رئیس جمهور به روسیه بیان داشت؛ روابط ایران و روسیه یک رابطه تاریخی راهبردی و استراتژیک است روسیه هم همسایه ما از طریق دریای خزر و هم یکی از قدرت های بزرگ اقتصادی و سیاسی و نظامی که در منطقه ما نقش جدی دارد.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران بیان کرد؛ این سفر با توجه به شروع کار دولت جدید یعنی رئیس جمهور که عالی ترین مقام اجرایی کشور ما است به روسیه سفر کرده است که نشان می‌دهد می خواهند چارچوب‌های روابط را به صورت راهبردی حداقل در ۴ سال آینده روشن کنند و تصمیمات جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه نفس سفر اهمیت خاصی دارد و نشان دهنده اوج روابط با روسیه می باشد، گفت؛ محتوای دستاوردهایی که منتظرش هستیم از نوع زوایایی که هر دو کشور به آن علاقمند هستند در این سفر به جمع بندی رسیدند موضوعات آن قابل ارزیابی است.

مهمانپرست گفت؛ دیگر مثل دوران گذشته نیست که یک یا دو کشور قدرت مطلق در جهان باشند و به ویژه با تکیه بر نیروی نظامی بخواهند سلطه خود را ادامه دهند.
وی بیان داشت؛ روش نفوذ کشورها و اقتدار شان تغییر کرده است شاید جنبه های نظامی در حالت بازدارندگی موثر باشد و قطعاً تعیین کننده نیست.
مهمانپرست با اشاره به اینکه در حال حاضر قدرتهای اقتصادی تاثیرات فراوانی در دنیا دارد، افزود؛ هرچه به سمت جلو می رویم دستاوردهای نوین در زمینه های فناوری و دانش فنی و علوم پیچیده روز دنیا سبب برتری کشورها می شود.

وی افزود؛ قدرت‌های بزرگی در دنیا ظهور کردند و دنیا از تک قطبی و دو قطبی خارج شده است و برای کشورهای مستقل مثل جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایطی بهترین راهکار توجه به رویکردهای منطقه‌ای چندجانبه و ایجاد ائتلاف های مختلف در منطقه خودمان و در مناطق مختلف دنیا بر اساس موضوعات خاص تعریف شود و شرایط برای کشورمان مفید و تعیین کننده می باشد.

وی در مورد رابطه ایران با روسیه و چین می توانند خود به خود ائتلاف سازی جدیدی ایجاد شود، گفت؛ این ائتلاف می تواندکمک کننده باشد و آن توازنی که در عرصه بین‌الملل باید وجود داشته باشد، ایجاد شود.
مهمانپرست بیان داشت؛ البته این به معنای آن نیست که اگر به روسیه و چین قراردادهای بلندمدت می بندیم مفهوم آن نسبت به منافعی که با دیگر کشورها می‌توانیم داشته باشیم محروم کنیم.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت؛ باید با کشورهای مختلف قدرتمند و با نفوذ دنیا ارتباط گسترده داشته باشیم و تفاهم نامه ها و قراردادهای بلندمدتی را تنظیم کنیم می‌تواند در آسیای دور کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و اروپا باشد در واقع باید به سمتی حرکت کنیم که در روابط سیاسی خود توازنی برقرار کنیم و معیار آن منافع ملی باشد.