رجبی مشهدی؛با همکاری مشترکین خاموشی ها برطرف می شود/حدود 2 تا 3 هزار مگاوات کمبود تولید داریم
رجبی مشهدی؛با همکاری مشترکین خاموشی ها برطرف می شود/حدود 2 تا 3 هزار مگاوات کمبود تولید داریم
سکان نیوز؛ مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در گفتگویی زنده با شبکه خبر سیما از افزایش مصرف برق تا 66 هزار مگاوات خبر داد و از مشترکان خواست تا با صرفه جویی و مدیریت مصرف، صنعت برق را در عبور از این روزهای سخت یاری دهند.

به گزارش روابط عمومی شبکه برق ایران ، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اعلام میزان مصرف برق در روز گذشته که حدود 66 هزار مگاوات، رشدی 10 هزار مگاواتی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد گفت: توان تولیدی نیروگاه های ما از سال گذشته کمتر و مصرف بیشتر شده است. سال گذشته پیک مصرف 58 هزار مگاوات و توان تولیدی ما 60 هزار مگاوات بوده است که این کاهش به خاطر محدودیت در استفاده از نیروگاه های برق آبی است. امسال در مقایسه با سال گذشته حدود 7هزار مگاوات ظرفیت تولید این نیروگاه ها را در اختیار نداریم.
رجبی مشهدی افزود: علی رغم اینکه امسال حدود 2 هزار مگاوات به توان تولیدمان اضافه کرده ایم، اما باز امکان تامین 66 هزار مگاوات را نداریم.
سخنگوی صنعت برق در خصوص بیشترین مصرف کنندگان برق گفت: به طور متوسط در سال صنایع با 35 درصد و بخش خانگی 32 درصد مصرف را به خود اختصاص میدادند و سایر بخش ها هم به همین ترتیب مصرفشان کمتر بود اما در این روزها تخمین زده شده که حدود 50 درصد از مصرف به بخش خانگی اختصاص داشته است که دلیل آن هم استفاده از وسایل سرمایشی است. در واقع حدود 25 هزار مگاوات از 66 هزار مگاوات صرف دستگاه های خنک کننده می شود که اگر بتوانیم 20درصد در این زمینه صرفه جویی کنیم، می شود 5هزار مگاوات و تقریبا از این دوره عبور خواهیم کرد. هر یک درجه افزایش دمای کولر گازی حدود 3درصد برای دستگاه کاهش مصرف ایجاد می کند یعنی اگر دمای کولرهای گازی روی درجه 25 تنظیم شود مصرف را تا 20 درصد کاهش می دهد. در مورد کولرهای آبی هم اگر روی دور کند کار کنند و سایه بان داشته باشند حدود 40درصد مصرف را کاهش می دهند.
وی در خصوص قطعی های احتمالی برق در روزهای آتی گفت: امروز هم در برخی از نقاط کشور دچار محدودیت برق رسانی شدیم و در حال حاضر حدود 2 تا 3 هزار مگاوات کمبود داریم که اگر مردم همکاری کنند و در کاهش مصرف مشارکت داشته باشند می توان این محدودیت ها را برطرف کرد. پیش بینی ما این است که دمای هوا در پایان هفته روندی کاهشی خواهد داشت که هر یک درجه کاهش دما حدود هزار و 500 مگاوات کاهش مصرف در پی دارد. بنابراین پیش بینی ما برای هفته آینده کاهش 4 تا 5 هزار مگاواتی برق است.