ثبت ركورد جديد در مانورهاي بدون اشتباه در شرکت توزیع برق یزد
ثبت ركورد جديد در مانورهاي بدون اشتباه در شرکت توزیع برق یزد
سکان نیوز؛ رئيس اداره ديسپاچينگ و كنترل شبكه برق منطقه اي يزد، با اشاره به 883 مورد مانور بدون اشتباه در هشت ماهه سال امسال از ثبت ركورد جديد براي اين شركت خبر داد.

رضا رضي با اعلام اين خبر اظهار كرد: از اين تعداد 543 مورد به خروج خطوط انتقال و فوق توزيع و 340 مورد به خروج ترانسفورماتور هاي شبكه اختصاص داشته و اين موضوع براي شركت برق منطقه اي يزد يك ركورد محسوب مي شود.
وي ادامه داد: انجام صحيح و سريع مانور ورود و خروج تجهيزات شبكه روشي براي جلوگيري از بروز حوادث و خاموشي ها است كه برطرف كردن خاموشي ها در حداقل زمان ممكن انجام مي گيرد تا خاموشي هاي احتمالي به مشتركين زيان نرساند.
وي با بيان اين كه حوادث ثبت شده در اين مدت 58 مورد بوده است كه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته اين حوادث به ميزان 4 درصد كاهش داشته است، افزود: ثبت خاموشي هاي فيدر هاي 20 كيلوولت و ميزان خاموشي اعمالي ثبت شده در بانك هاي اطلاعاتي در بازه زماني 8 ماهه سال جاري 73 مورد بوده و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 30 درصد كاهش يافته است.
رضي با اشاره به اهميت صحت و دقت آمار توليدي در مركز ديسپاچينگ براي تصميم گيري در سطح شركت برق منطقه اي و سيستم اسكاداي مورد استفاده در اين مركز، خاطرنشان كرد: آمار هاي مركز ديسپاچينگ به صورت خودكار در سيستم اسكادا ثبت شده و با استفاده از Query (نرم افزار مبدل) تهيه شده، اين آمار از فرمت صنعتي استخراج و وارد سيستم اداري مي شود.
وي ادامه داد: افزايش سرعت تهيه آمار و ارسال براي ديسپاچينگ ملي و ساير ذينفعان ، با نوشتن Query جديد و كاهش به اندازه يك پنجم زمان قبلي انجام شده است.
رئيس اداره ديسپاچينگ و كنترل شبكه برق منطقه اي يزد همچنين تصريح كرد: محور اصلي فعاليت ديسپاچينگ، پايش شبكه است و اطلاع از نقاط ضعف و قوت شبكه براي پايداري شبكه مي باشد و تا كنون پايش هاي مختلف فركانس، ولتاژ و بار صنايع، توزيع و پست ها به خوبي صورت گرفته است.
رضي عنوان كرد: كنترل فرايند برق دار كردن ترانس ها و خطوط جديد پست ها نيز از ديگر اقدامات انجام شده در مركز ديسپاچينگ شركت است كه طي آن، ترانس ها، خطوط و پست هاي جديد با رعايت دستورالعمل ها و مصوبات كميته راه اندازي برق دار مي شوند و اين امر تاكنون 8 مرتبه صورت گرفته است.
كنترل فرايند اختصاص فيدر هاي 20 كيلوولت به مشتركين نيز از ديگر اقداماتي است كه رضا رضي به آن اشاره كرد و افزود: بايد طي اين امر تمامي شرايط بررسي شده و با هماهنگي دفتر برنامه ريزي شركت، اختصاص فيدر داشته باشيم و فيدر هاي جديد را براي مشتركين اختصاصي، نيروگاه هاي توليد پراكنده يا شركت توزيع نيروي برق استان برقدار كنيم كه اين موضوع تاكنون 12 بار انجام شده است.
وي كنترل وضعيت پوشش رله هاي فركانسي را براي جلوگيري از فروپاشي شبكه را وظيفه مركز ديسپاچينگ دانست و افزود: اين رله ها بايد با توجه به بار شبكه درصدي را پوشش دهند كه اين مقدار بايد مداوم بررسي و پايش شده و در صورت نياز به ايجاد تغييرات به دفتر فني شركت اعلام شود كه اين امر تاكنون 8 بار انجام شده است.
رضي بررسي وضعيت آمادگي نيروگاه هاي توليد پراكنده طي 17 مرتبه در هشت ماهه سال 99 را يكي ديگر از اقدامات انجام شده توسط مركز ديسپاچينگ دانست كه در آن نيروگاه ها به طور مداوم تحت پايش قرار گرفته اند و در صورتي كه از مدار خارج شوند بايد آمادگي آن ها كنترل شده و مشكلات آن ها پيدا شود.
رئيس اداره ديسپاچينگ و كنترل شبكه برق منطقه اي يزد با بيان اين كه پاسخگويي به درخواستها و شكايات شركت ها و مشتركين در حوادث و خاموشي هاي اعمال شده در اولويت قرار دارد، گفت: با توجه به بررسي اطلاعات ثبت شده در سيستم اسكادا و شرايط شبكه و حوادث، پاسخ لازم تهيه مي شود كه در مدت 8 ماهه سالجاري، 9 درخواستِ بررسي، ثبت شده كه نسبت به سال گذشته كاهش 5 درصدي داشته است.
وي عنوان كرد: اعمال مديريت مصرف با استفاده از تجربيات سال هاي گذشته و برنامه ريزي و اقدامات جديد و اجراي برنامه هاي مديريت مصرف نيز از ديگر فعاليت هاي مركز ديسپاچينگ شركت برق منطقه اي يزد بوده است كه با اجراي آن، شركت برق منطقه اي يزد در پيك تابستان امسال مقام دوم كشوري را از نظر پاسخگويي مديريت مصرف كسب كرد، البته اين موفقيت ، حاصل انجام كار تيمي بين واحدهاي مختلف و پشتيباني مديران ارشد شركت بود.