برنامه‌محوری در آموزش و پرورش باید نهادینه شود
برنامه‌محوری در آموزش و پرورش باید نهادینه شود
ساری - سکان نیوز- معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت : برنامه‌محوری به عنوان یکی از اولویت‌های آموزشی و تربیتی باید در تمام مجموعه آموزش و پرورش نهادینه شود.

به گزارش سکان نیوز، حسین حسن نژاد روز سه شنبه در آیین رونمایی از برنامه های آموزش و پرورش مازندران برای سال تحصیلی جدید ( ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ) که با حضور معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش انجام شد ، افزود : نهادینه شدن برنامه محوری در تمام ارکان آموزش و پرورش از ستاد تا صف و حتی مدارس باعث ارتقاء عملکرد و ارزیابی درونی و بیرونی نسبت به عملکردهای این نهاد آموزشی و تربیتی می شود.
وی تاکید کرد : علاوه بر این ، برنامه محوری توام با سنجش می تواند باعث تشویق دانش آموزان به فعالیت های مبتنی بر برنامه شود و تشخیص آنها را نسبت به عملکردشان ، سنجش و آینده کاریشان افزایش خواهد داد و حتی بعضی از مشکلات کنونی آموزش و پرورش از جمله نگاه منفی نسبت به برخی رشته های تحصیلی را تغییر می دهد.
معاون استاندار مازندران موفقیت هر برنامه در اجرا را اعتقاد ذینفعان و مشارکت آنها دانست و گفت : قطعا تا زمانی که ذینفعان در آموزش و پرورش اعم از مدیران مدارس ، معلمان ، اولیاء دانش آموزان و حتی دانش آموزان نسبت به اجرای آن متقا عد نشود، این برنامه نمی تواند به درستی اجرا شود.
وی افزود : علاوه بر این ، باید سایر گروه ها و دستگاه های مرتبط نیز در اجرای برنامه ها و سند تحول بنیادین در استان ها و شهرستان ها به کمک آموزش و پرورش بیایند و در ارزیابی عملکرد مدیران این دستگاه ها میزان همکاری آنها در اجرای این سند نیز مد نظر قرار خواهد گرفت.
حسن نژاد از فرمانداران به عنوان نمایندگان دولت در شهرستان ها خواست برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پای کار بیایند و تاکید کرد : بر اساس احکامی که از سوی استاندار برای فرمانداران صادر می شود ، عملکردشان نیز در این حوزه مورد ارزیابی قرار می گیرد.
جانشین استاندار مازندران در شورای آموزش و پرورش یکی دیگر از مشکلات عدم توفیق برخی برنامه ها را در سطح ملی و استانی عدم اطلاع درست مجریان دانست و گفت : باید اطلاعات جامعه هدف نسبت به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزایش یابد تا آنها با آگاهی از آن بتوانند اهداف برنامه ریزی شده را دنبال کنند.
حسن نژاد افزود : برنامه آموزش و پرورش در حوزه آموزشی و تربیتی نسبت به گذشته تغییر اساسی کرد و برنامه های تدوینی در این حوزه ها نیز باید متناسب با نگاه های روز تدوین شود تا مشارکت بیشتری را موجب شود.
وی با قدردانی از عملکرد آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین ، خواهان تطبیق این سند با برنامه های بالادستی از جمله برنامه های سند چشم انداز ، برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور شد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران هم در این نشست بخشی از موفقیت آموزش و پرورش را در سطح استان برنامه محوری آن و عملکرد متناسب با سند تحول بنیادین دانست و گفت : در شرایط فعلی سند تحول بنیادین در تمام ارکان آموزش و پرورش به درستی در حال اجراست.
علی رضا سعدی پور افزود : برنامه های سنواتی آموزش و پرورش نیز مطابق با سند تحول بنیادین این نهاد در برش های استانی و شهرستانی تدوین و متناسب با قابلیت های هر شهرستان از سوی ادارات آموزش و پرورش اجرایی شود.
وی برنامه آموزش سال تحصیلی آینده ( ۱۴۰۰-۱۳۹۹) را در استان مازندران با توجه به وضعیت قرمز کرونایی اجرا در بستر فضای مجازی معرفی کرد و اظهار داشت : تمام زیرساخت های لازم برای ارایه آموزش به دانش آموزان در فضای مجازی در قالب سامانه شاد فراهم شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به عدم دسترسی حدود ۴۰ هزار دانش آموز استان به تلفن هوشمند همراه ، گفت : برنامه ریزی برای خرید تلفن همراه با مشارکت خیرین و بانک ها در دست انجام است و تا شروع سال تحصیلی این تعداد تلفن همراه تهیه به صورت امانت در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
در پایان نشست شورای آموزش و پرورش مازندران از برنامه سال ۹۹ آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین و برنامه ششم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با حضور دکتر علی رضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ، معاون استاندار مازندران و جمعی از مسوولان آموزش و پرورش استان رونمایی شد.
استان مازندران در سال تحصیلی پیش رو حدود ۵۶۰ هزار دانش آموز دارد.