بار مالیاتی کشور بر دوش اقشار حقو‌ق‌بگیر و کارمند است/به اندازه بودجه ۱۵ استان فرار مالیاتی داریم
بار مالیاتی کشور بر دوش اقشار حقو‌ق‌بگیر و کارمند است/به اندازه بودجه ۱۵ استان فرار مالیاتی داریم
سکان نیوز؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس بیان داشت: امروز می‌بینیم که قضیه برعکس شده و افراد با درآمد کلان فرار مالیاتی دارند و بیشتر بار مالیاتی کشور بر دوش اقشار حقو‌ق‌بگیر و کارمند است.

به گزارش سکان ، رجب رحمانی اظهار داشت: اگر هدف ما رسیدن به اقتصاد مردمی است، باید به این موضوع توجه کنیم که شاخصه یک بودجه پایدار اتکای آن به توان مردمی است و مهمترین تجلی استفاده از توان و ظرفیت مردم هم مالیات است؛ به شرط اینکه مالیات متناسب با درآمد هر فردی از او گرفته شود و برای اقشار زیر خط فقر هم شاهد حذف مالیات‌های غیرعادلانه باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر لزوم قطع وابستگی کامل به درآمدهای حاصل از صادرات نفت و مشتقات نفتی اظهار داشت: یکی از راهکارهای اصلی توسعه در همه کشورهای پیشرفته دنیا اتکا به درآمدهای مالیاتی است و امروز هیچ کشور بزرگی در دنیا وجود ندارد که مالیات را به عنوان سرچشمه اصلی درآمدهای ملی نگاه نکند.

رحمانی با اشاره به ضرب‌المثل «هر که بامش بیش برفش بیشتر» ادامه داد: هر کس به اندازه درآمدی که از امکانات کشور ما کسب می‌کند، باید مالیات بدهد و هر چقدر این درآمد بیشتر باشد، باید مالیات بیشتری هم پرداخت کند. با این حال امروز می‌بینیم که قضیه برعکس شده و افراد با درآمد کلان فرار مالیاتی دارند و بیشتر بار مالیاتی کشور بر دوش اقشار حقو‌ق‌بگیر و کارمند است.

وی میزان فرار مالیاتی را در طی یک سال اخیر حدود 4 میلیارد دلار دانست و تصریح کرد: بنابراین جلوگیری از فرار مالیاتی در اولویت بودجه 1401 قرار می‌گیرد؛ چرا که در حال حاضر به اندازه بودجه 15 استان کشور فرار مالیاتی داریم و اگر این 4 میلیارد دلار به بخش محرومیت‌زدایی ما تزریق شود، می‌توانیم امکانات اولیه رفاهی را در کلیه روستاهای کشور ایجاد کنیم.