اهمیت راه ها در توسعه گردشگری/ بررسی چند جانبه راه هوایی در پدافند غیرعامل
اهمیت راه ها در توسعه گردشگری/ بررسی چند جانبه راه هوایی در پدافند غیرعامل
سکان؛ با توجه به اینکه راه ها از جمله ابزارها و شریان های اصلی توسعه مازندران به عنوان استان گردشگری، اقتصادی و کشاورزی است لذا توجه به این حوزه ضرورت دارد. مازندران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود به عنوان یک استان استراتژیک و کریدور شمال- جنوب کشور محسوب می شود.

به گزارش سکان به نقل از باران شمال ، از آن جا که راه ها (زمینی، هوایی و ریلی) در دولت سیزدهم از اهمیت خاصی برخوردار اند، در ادامه سلسه گفت و گوهای کرانه شمال، میزبان یک خلبان با تجربه و بازنشسته که سابقه فعالیت در حوزه های گوناگون پرواز، آموزش های خلبانی امداد و نجات، مردم یاری، اورژانس هوایی، پدافند غیرعامل، رزماش و…دارد، رفتیم و از ظرفیت های این کارشناس ارشد برای بررسی چند جانبه اهمیت راه های هوایی در توسعه گردشگری بهره بردیم با هم این گفت و گوی مهیج را می خوانیم.

رضی رفاه کار متولد ۱۲ اردیبشهت ۱۳۵۶ در بخش مرکزی محله آب انبار نو ساری است ۲۷ سال سابقه خلبانی در سازمان ارتش جمهوری اسلامی ایران دارد و مسئولیت های خطیر و مهم اجرایی، پروازی و مدیریتی را به عنوان استاد خلبان و خلبان آزمایشی بالگرد در این حرفه مقدس، پشت سر گذاشت.

سال ۱۳۷۵ بود که پس از طی دوره دبیرستان وارد دانشگاه افسری امام علی (ع) شد و در سال ۱۳۷۹ در مقطع کارشناسی در رشته هوانوردی فارغ التحصیل گردید. پس از فارغ التحصیلی به عنوان کمک خلبان بالگرد ترابری ۲۱۴ در پایگاه قلعه مرغی تهران مشغول انجام وظیفه شد و در ادامه در طول خدمت پایگاه های هوانیروز، قلعه مرغی تهران. مسجدسلیمان. اهواز. کرمانشاه، نوار مرزی و اصفهان خدمت نمود.

رضی رفاه کار در سال ۱۳۸۷ دوره استاد خلبانی بالگرد ۲۱۴ را گذراند و در سال ۱۳۷۹ مدرک آکادمی دوره کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دفاعی را در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا کسب نمود.

از مهمترین مسئولیت های اجرایی وی، می توان به ریاست ایمنی پرواز و زمینی، فرمانده یگان پایوران و کارکنان وظیفه، رییس و مسوول برقراری تامین رژه ۲۹ فروردین و ۳۱ شهریور پایگاه هوانیروز اصفهان، رییس تامین و اطلاعات تجهیزات بالگرد ها، خلبانان و کنترل تردد ، برگزاری مسابقات ورزشی و حمایت همه جانبه از تیم هندبال هوانیروز در رده لیگ برتر ، رییس و مسول کنترل و نظارت بر امورات سلاح و مهمات، رییس نظارت و پایش تصویری جهت هرگونه نفوذ از اماکن حساس و تجهیزات پروازی بالگردی ،رییس نظارت و کنترل و پیشگیری در ترددها و هرگونه رویداد در کوی های سازمانی ،رییس اطلاعات و تامین ، مسول تیم مقابله با ریزپرنده ها و… اشاره کرد.

از مهمترین مسئولیت های آموزشی وی، آموزش و برگزاری کلاس های پروازی، آموزش خلبانی و ارتقای سطح علمی و پروازی خلبانان، استاد خلبان بالگرد ۲۱۴ ، ریاست آموزش و پرورش سربازان جدیدالورود و در حین خدمت، ، ریاست دایره آموزش در راستای برگزاری آزمون های شفاهی و کتبی و عملی از خلبانان ، برگزاری کلاس های آموزشی خلبانی و تدریس کتب تخصصی پروازی و… بوده است.

در مسئولیت های پژوهشی وی نیز ارائه مقالات آموزشی و … در امور نظامی از قبیل شورش و… ، ارائه پایان نامه سال ۹۹ با موضوع نحوه ارتقای سطح مهارت پروازهای راهکنشی ، ارائه پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد در سال ۱۳۹۸ در راستای هم افزایی گروه ها نظامی و شبه نظامی در جهت موفقیت کشور سوریه در مقابه با داعش دیده می شود.

از مهمترین افتخارات رضی رفاه کار می توان به مواردی چون دریافت بیش از ۷۰ تشویقی در راستاهای فرماندهی ،آموزشی. اجرایی و ارتقای توان رزمی در امورات اجرایی و آموزشی و ارتقای خلبانان جوان می توان اشاره نمود.

وی همچنین افتخار جانبازی را دارد و در سال ۱۳۹۵ حین آموزش خلبانی به خلبانان جوان در منطقه نجف آباد اصفهان به علت سانحه بالگرد به درجه رفیع جانبازی با ۳۵ درصد مفتخر گردید.

رضی رفاه کار در گفت وگوی اخنصاصی با کرانه شمال اظهار کرد: وضعیت بهره وری و نحوه عملکرد در بخش هوایی از شرایط مطلوب، فاصله دارد این در حالی است که طبق احکام سیاست گذاری کلان کشور در حوزه حمل و نقل برابر دستورالعمل ابلاغی مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) باید از رهگذر افزایش بهره وری با استفاده از امکانات موجود در حوزه حمل و نقل به ارتقای معقول و بهبود شرایط رسید

وی افزود: ما باید بستر مناسب را جهت جذاب تر نمودن پروژه های عمرانی در صنعت هوایی استان با روش های سرمایه گذاری متفاوت در راستای جذب سرمایه گذاری با روش های خصوصی داخلی و خارجی به بهترین شکل و شرایط بتوانیم استفاده کنیم.

این استاد خلبان تصریح کرد: با توجه به تخصص بنده در بحث هوایی و پروازی باید عرض کنم. نقش و اثرات صنعت حمل و نقل هوایی دارای چارچوب های خاصی است که در راه پیشرفت مرکز استان و استان مازندران، قابل بررسی است یکی از این پیشرفت ها، پیشرفت در صنعت گردشگری می باشد چرا که استان ما مملو از پتانسیل های گردشگری و مسافرپذیر و جاذیه های فراوان و خدادادی است که با ورود افراد متخصص استان می تواند از این فرصت به روش های علمی مختلف برای رونق صنعت گردشگری بهره گیری نمود.

استاد رفاه کار ادامه داد؛ نقش و اثرات صنعت هوایی را می توان در پیشرفت و رشد اقتصادی استان با هدایت نقدینگی و پروژه های زیربنایی، به وضوح مشاهده کرد و در این راستا اقدامات سازنده ای انجام داده و نقش صنعت حمل و نقل هوایی برای پیشرفت استان و ایجاد فرصت های شغلی، و جذب جوانان و نوجوانان در این حوزه حائز اهمیت است.

وی افزود: یکی از موارد بسیار مهم، کنترل ترددهای دریایی از طریق آسمان است نظارت ترددهای دریایی، شیلاتی و کنترل تردد در مرز آبی همواره حائز اهمیت بوده است و می توان از این طریق به آن مهم رسید. همچنین در راستای ارتقای عرصه مدیریتی و تسهیل پیگیری های پروژه های عمرانی با مدیریت زمان، با استفاده از بالگرد، با حضور به موقع و مداوم مدیران ناظر با توجه به گسترش پروژه های عمرانی در سطح استان می تواند در پیگیری های مداوم مثمر ثمر بوده و راه هرگونه تخطی را بر پیمانکاران ببندد..

این استاد خلبان تصریح کرد: ایجاد علاقمندی در قشر نوجوان و جوان استان با لمس فکری و فیزیکی مقوله پروازهای هوایی می تواند بستر مناسبی برای آینده کاری آن ها به وجود آورد. یکی از پر اهمیت ترین استفاده از پروازهای استانی کمک به جابجایی بیماران و جابجایی اعضا و جوارح عزیزانی که به مرگ مغزی دچار می شود با این ابزار در سریع ترین زمان ممکن می توان به عزیزان مان جانی دوباره بخشید.

استاد رفاه کار تصریح کرد؛ یکی از مقوله های جوان پسند و بسیار جذاب استفاده از ورزش های هوایی به خصوص پرش چترباز است که با توجه به شرایط استان می تواند بستر مناسبی را در راستای پیشرفت ورزش های هوایی و پرش چترباز برای جوانان به وجود آورد و باعث جذب جوانان استان های همجوار برای آموزش ورزش های هوایی و پرش چتر به مازندران خواهد شد.

وی بیان کرد: استفاده از بالگرد به عنوان اورژانس هوایی به مناطق صعب العبور و همچنین کمک به تصادفات چاده ای با توجه به مسافرپذیری استان با ایجاد آرامش ذهنی مسافران در کلیه فصول می تواند کمک شایانی در رشد اقتصادی استان نماید همچنین با نصب تجهیزات سبد آبی جهت کند نمودن و کنترل آتش با توجه به وجود جنگل های هیرکانی در سطح استان که می تواند آبستن هرگونه خطری باشد، نیز در زمان خود استفاده نمود.

استاد رفاه کار افزود: یکی از مهم ترین و اثرگذارترین استفاده از پرواز در استان، جابجایی و تردد نیروهای امنیتی، کادر درمان ، امدادی و … در سطح استان با توجه به هجمه های ترافیکی در زمان های بحران است.

این استاد خلبان در ادامه اظهارات خود پیرامون نقش و اثرات حمل و نقل هوایی اذعان کرد: در مسیر پیشرفت صنعت هوایی استان به گسترش آموزش های آکادمی و عملی پرواز و آموزشگاه های خلبانی از قبیل آموزش و خرید پهپاد، که در اختیار صنعت کشاورزی باشد، نیاز داریم.

وی افزود: با توجه به اینکه حدود ۱۰۰۰ آبندان در سطح استان وجود دارد که هر کدام یک باند فرود مناسب برای هواپیماهای سبک و فوق سبک آب نشین محسوب می شوند، می توان در راستای امور کشاورزی از قبیل سمپاشی های هوایی و همچنین هواپیماهای سبک کارگو، در جابجایی محصولات کشاورزی از طریق آسمان و همچنین به عنوان یک پست و تیباکس هوایی از آن ها استفاده نمود.

رفاه کار افزود: با برگزاری کلاس های آموزشی و همایش های تخصصی پروازی و دوره های خلبانی مختلف با توجه به ظرفیت های خوب استان و وجود افراد متخصص و علاقمند دانشگاهی می توانیم با حمایت های همه جانبه در استان همانند شروع پیشرفت در دریا که جدیدا کلید خورد در این صنعت پر بازده نیز موفق باشیم.

وی در انتها خاطرنشان کرد: ضرورت تغییر رویکرد در مدیریت و نوع نگاه به محیط های طبیعی استان استفاده از مشاوران دلسوز و جلوگیری از ورود مافیای زیر خاکستر و همه چیز دان را می توان از اصول ریل گذاری در عرصه مهم و سودآور حمل و نقل هوایی استانی دانست. انشاء الله که همه عزیزان دست به دست هم می دهند و به جای فرصت سوزی، فرصت سازی می کنند تا مازندران یک مازندران نو باشد.