افزایش درآمد روستاها باید از اولویت‌های سرمایه‌گذاری در آب بندان‌ها باشد
افزایش درآمد روستاها باید از اولویت‌های سرمایه‌گذاری در آب بندان‌ها باشد
سکان نیوز:استاندار مازندران بهره‌گیری از ظرفیت آب بندان‌ها برای توسعه بخش‌های مختلف در استان را یک ضرورت خواند و گفت: آب بندان‌ها در شکوفایی اقتصادی روستاها می‌توانند نقش موثری ایفا کنند و بدنبال برنامه‌ای برای تحقق این مهم هستیم. ‎

به گزارش سکان نیوز/احمد حسین‌زادگان در جلسه بررسی وضعیت اماکن گردشگری و آب بندان‌های مازندران که عصر امروز در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه تهیه ضوابط معماری پیرامون ساخت آب بندان‌ها باید برای لحاظ نمودن شاخص‌های گردشگری مورد توجه قرار گیرد و آب بندان‌ها مانند هتل‌ها باید درجه بندی شوند، اظهار کرد: فرمانداران باید شرایط اجتماعی لازم جهت جذب و حضور سرمایه‌گذاران برای احداث آب بندان‌ها را تسهیل کنند.

وی بر تهیه بسته، مدل و برنامه‌ای با همه مختصات، ساز و کارها اعم از تعداد، نوع فعالیت، نیازمندی‌های زیرساختی، تسهیلات مورد نیاز ارزان قیمت، صدور مجوزها و غیره در فاز نخست برای فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در آب بندان‌ها تاکید کرد و گفت: برای اجرای این طرح‌ها با اولویت روستاها، دهیاران و شوراها پای کار بیایند، بنیاد مسکن، شیلات، گردشگری، ورزش و دیگر دستگاه های اجرایی نیز به همین ترتیب برای تامین خدمات زیربنایی و زیرساختی ورود کنند.

استاندار مازندران با بیان اینکه امکان سنجی لازم برای ساخت آب بندان‌ها با همکاری دستگاه‌ها عملیاتی شود، تصریح کرد: بیش از ۸۰۰ آب بندان در استان مازندران وجود دارد که تعدادی از آن‌ها شرایط سرمایه‌گذاری را دارا می‌باشند و تغییر کاربری به هیچ وجه در آب بندان‌ها مطرح نیست.

حسین‌زادگان با اشاره به ضرروت اقتصادی شدن فعالیت دهیاری‌ها و نقش موثر آب بندان‌ها در اقتصاد روستایی افزود: نگاه بوم‌گردی در آب بندان‌های مازندران ضرورتی انکارناپذیر است چراکه می‌تواند در ایجاد زمینه برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها و تحول اقتصاد روستایی نقش ایفا کند.

وی با بیان اینکه شاخص‌های انتخاب و احداث آب بندان‌ها باید مشخص و تعیین شود و اهلیت سرمایه‌گذاران برای احداث آب بندان‌ها مورد بررسی و واکاوی دقیق قرار بگیرد، گفت: ۹۷ درصد آب بندان‌ها در اختیار مردم قرار دارد بنابراین راه‌های دسترسی، فراهم بودن زیر ساخت‌های لازم و نزدیکی به شهرها و روستاها از جمله شرایط لازم جهت احداث آب بندان‌ها است.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: افزایش درآمد روستاها باید از اولویت‌های سرمایه‌گذاری در آب بندان‌ها باشد.

حسین‌زادگان یادآور شد: ۵۵ آب بندان آماده سرمایه‌گذاری در استان است بنابراین افزودن کاربری گردشگری به مجموعه آب بندان‌ها نقش تاثیرگذاری در توسعه و ساماندهی آب بندان‌ها دارد و کشاورزی، شیلات، گردشگری و محیط زیست ارکان بهره برداری آب بندان‌ها می‌باشند و باید با تعامل، همه این دستگاه‌ها در راستای تحقق این مهم همراهی کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم نباید در پیچ خم بوروکراسی‌های اداری دستگاه‌های اجرایی معطل شوند بنابراین باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا سرمایه‌گذاران برای احداث آب بندان‌ها اعلام آمادگی کنند، گفت: افزایش تولید ماهی با فعالیت‌های تخصصی شیلات در آب بندان‌ها می‌تواند منجر به تولیدات فراوان در سال جهش تولید شود و فراهم بودن زیرساخت‌ها در روستاها منجر به حضور چشم‌گیر سرمایه‌گذاران جهت احداث آب بندان‌ها می‌شود بنابراین تسریع در احداث آب بندان‌ها باید اولویت اصلی دستگاه‌های اجرایی باشد.

  • نویسنده : 1161