اروپا در برجام نشان داد توان و اراده مقابله با آمریکا را ندارد
اروپا در برجام نشان داد توان و اراده مقابله با آمریکا را ندارد
سکان نیوز؛ رامین مهمانپرست، موضع آمریکا و کشور ما در قبال برجام و طرحی که اخیرا مجلس شورای اسلامی تصویب کرده را از مهمترین و داغ ترین مباحث مطرح کنونی دانست.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت و گویی اختصاصی با سکان نیوز بیان داشت: در حال حاضر عده ای از مردم و مسئولین ما معتقدند ایجاد تحول در سیاست خارجی، تحریم ها و موضوع برجام اگر به یک نتیجه ایی برسد، اوضاع اقتصادی و معیشتی سر و سامان می گیرد و برعکس عده ایی معتقدند امید داشتن به بیرون از کشور و نظر مثبت کشورهای غربی ممکن است ما را از ظرفیت های داخلی غافل کند و سبب شود تا ما آن کارایی لازم را نداشته باشیم.

وی ادامه داد: به اعتقاده بنده، اکنون هم در داخل و هم در خارج باید اقدامات اساسی داشته باشیم و این شرایط سخت معیشتی و فشاری که از این حیث بر جامعه حاکم است، کم شود.
مهمانپرست با اشاره به اینکه باید به نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی که دارند، حق داد، اظهار داشت: بخشی مهمی از این وضعیت که امروز بر ایران حاکم است، یقینا به سوء مدیریت، عدم بهره گیری درست از منابع کشور و نیز ساختارهای اشتباهی که در سیستم های اجتماعی و اداری کشور وجود دارد، برمی گردد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: شاید کمتر کشوری در دنیا داریم که به این میزان دولت بزرگ در آن وجود داشته باشد. ما 4 میلیون نفر کارمند شاغل در دولت و شرکت های دولتی و 4 و نیم میلیون بازنشسته دولتی داریم. یعنی 8 و نیم میلیون نفر و میانگین خانواده این افراد را اگر 4 نفره در نظر بگیریم، بدین معناست که 40 درصد از جمعیت کشور ماهیانه از دولت حقوق می خواهند و این حداقل 10 برابر نرم های بین المللی است و وضعیت فاجعه باریست که به هیچ وجه قابل تداوم نیست.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ادامه داد: با بزرگ شدن دولت، هزینه های سنگینی به دولت تحمیل می شود و وقتی هزینه سنگین شد، به منابع درآمدی بودجه مانند درآمدهای نفتی و مالیات، اوراق مشارکت و یا بورس نفت را هم اضافه می کنیم و با این عمل در واقع اسکناس بدون پشتوانه چاپ می کنیم که خودش منجر به تورم می شود. از سویی برای پرداخت این هزینه های سنگین جاری چاره ای جز فروش نفت نیست و این بدترین شکل استفاده از منابع عظیم کشور است.

مهمانپرست یادآور شد: همین اقتصاد وابسته به نفت ما را به این نقطه ضعیف رسانده است . ضمن اینکه اقتصاد دولتی و حضور دولتی سنگین در همه بخش ها، طبیعتا سبب سردرگمی مردم و فساد اداری می شود و فساد اداری در واقع یعنی تبعیض ، انحصار و رانت و همین امر باعث می شود بخش های خصوصی زیر سلطه بخش های دولتی له و از صحنه خارج شوند.

وی راهکار مناسب جهت بهبود وضعیت کشور را توجه به اصل 44 قانون اساسی در بحث خصوصی سازی و اجرای درست و واقعی آن دانست و اظهار داشت: باید جهت رهایی از این معضل، دولت کوچک شود و مردم در بخش خصوصی فعال شوند. وقتی دولت کوچک شد خود به خود هزینه کم می شود، و با افزایش بخش خصوصی و فعال شدن آن ، انگیزه کار و به تبع آن درآمد حاصل می شود و از محل درآمدها مالیات پرداخت می گردد.

مهمانپرست اظهار داشت؛ با کم شدن هزینه ها ، درآمدها افزایش پیدا می کند و به یک نقطه سر به سر می رسد و دیگر نیازی نیست نفت را برای هزینه های جاری مان استفاده کنیم و آن وقت درآمد نفت برای زیرساخت بزرگ اقتصادی و زمینه سازی برای رشد کشور اختصاص می یابد.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تحریم کشور از سوی دشمن را نتیجه وابستگی اقتصاد ما به فروش نفت دانست و گفت : دشمن بزرگترین نقطه ضعف ما می داند و با جلوگیری از فروش نفت ما را تهدید می کند و با این کار از نقل و انتقال منابع ارزی جلوگیری می شود.
وی افزود: به دلیل اینکه عدم رونق کسب و کار دولت جهت تامین بودجه، نمی شود از یک سقفی بالاتر از مردم مالیات گرفت . از طرف دیگر به دلیل فرار مالیاتی افراد زیادی، فشار مالیاتی به کارمندان دولت و کارگرانی که حقوق ثابت دارند ، تحمیل می شود و با محدودیت درآمد های نفتی باید اسکناس چاپ شود و همین امر سبب تورم وحشتناک می شود دقیقا وضعیتی که در حال حاضر گرفتار آن شدیم.
مهمانپرست وضعیت اقتصادی کنونی را پاشنه اشیل کشور ذکر کرد و گفت: در چنین شرایطی اگر ایران بخواهد با دنیای خارج ارتباط داشته باشد باید از موضع ضعف وارد رابطه و گفتگو شود و مسلما کشوری که از موضع ضعف وارد شود، نتیجه آن شکست است. نگاه کنید در بهترین شرایط که آمریکا یی ها کاملا در مذاکره حضور و مشارکت داشتند و اروپایی ها، چین و روسیه به اتفاق برجام را امضا کردند ، برجام برای ما هیچ دستاوردی از نظر اقتصادی نداشت اگرچه از نظر سیاسی خوب نشان داد.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن ترامپ، آمریکا با بی خاصیت کردن برجام از ان خارج شد و تحریم های یک جانبه ، غیرقانونی و خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت اعمال کرد و سیاست فشار حداکثری را در درست کار گذاشت و به شکل بی سابقه ای علنا بر علیه کشور ما موضع گیری کرد.

مهمانپرست افزود؛ اروپایی ها هم که برجام را حاصل تلاش اتحادیه اروپا می دانستند و مدعی بودند می توانند بدون آمریکا برجام را حفظ کنند و برای نشان دادن هویت مستقل خودشان و برای مقابله با این تحریم ها، راه اندازی سیستم اینستکس را مطرح کردند اما در عمل کاری نکردند و و دلیلش این است که یا اروپایی ها توان مقابله با آمریکا را ندارند و عاجز هستند و یا اراده اش را ندارند .