60 درصد رقم آزادسازی و اصلاح ارز ترجیحی مستقیما به مردم پرداخت شود
60 درصد رقم آزادسازی و اصلاح ارز ترجیحی مستقیما به مردم پرداخت شود
سکان نیوز؛ عضو کمیسیون بودجه مجلس گفت: 60 درصد رقم حاصل از آزادسازی و اصلاح ارز ترجیحی مستقیما به مردم پرداخت شود.

به گزارش سکان، احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جزئیات لایحه بودجه کل کشور سال 1401 گفت: مهم‌ترین نکته‌ در بحث لایحه بودجه 1401 موضوع اصلاح ارز ترجیحی است.

وی افزود: بر اساس محاسبات انجام‌شده تا پایان سال جاری حدود 20 میلیارد دلار صرف تخصیص ارز ترجیحی برای واردات اقلام و کالاهای اساسی مشمول این ارز می‌شود. اگر در بودجه سال آینده ارز ترجیحی اصلاح نمی‌شد و کار به همین شکل ادامه پیدا می‌کرد و تخصیص ارز ترجیحی رشدی هم نداشت و همین 20 میلیارد دلار تخصیص می‌یافت، بر اساس مابه‌التفاوت قیمت ارز آزاد با قیمت هر دلار 25 هزار تومان در جامعه آماری یارانه‌بگیران که 60 میلیون هستند ماهانه به ازای هر نفر مبلغی معادل 555 هزار تومان تخصیص می‌یافت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: نکته‌ای که در اینجا لازم است به آن توجه کرد، سیاست دولت طبیعتا این نیست که تمام این 555 هزار تومان را به طور نقدی و مستقیم به افراد پرداخت کند به هر حال سیاست دولت این است که با بخشی از این کسری بودجه را پوشش دهد و یا بخشی دیگر از آن را در حوزه حمایت از تولید به مصرف برساند و بخشی را هم به صورت مستقیم به مردم پرداخت کند.

ارکانی خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد در مجلس عنوان کرد که پرداخت یارانه نقدی حاصل از اصلاح ارز 4200 تومانی به افراد به صورت پلکانی بین دهک‌های مختلف فرق می‌کند اما برداشت‌هایی که از صحبت‌های آقای وزیر می‌شد این بود که به صورت میانگین مبلغ 100 هزار تومان ماهانه به هر فرد پرداخت می‌شود.

وی افزود: نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر است این است که این عدد 100 هزار تومان با عدد 555 هزار تومان که در بالا به آن اشاره شد تفاوت زیادی دارد، درخواست ما این است که دولت حداقل یارانه پرداختی مستقیم به مردم را به 300 هزار تومان به ازای هر فرد در هر ماه افزایش دهد و 60 درصد رقم حاصل از آزادسازی و اصلاح ارز ترجیحی مستقیما به مردم پرداخت شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: درست است که پیش از این بخش قابل توجهی از ارز 4200 تومانی به جیب دلالان می‌رفت اما حال که قرار است آزادسازی شود و معادل ریالی آن به مصرف برسد، اگر بنا نیست صد درصد مبلغ آزادسازی شده از این بخش به مردم پرداخت شود حداقل 60 درصد آن به صورت نقدی به مردم پرداخت شود.

ارکانی خاطرنشان کرد: اگر این گونه نشود، با حذف ارز 4200 تومانی و با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، چه در مورد کالاهای مشمول ارز ترجیحی و چه سایر کالاها افزایش قیمت خواهیم داشت به هر حال وقتی ارز ترجیحی نهاده دامی حذف شود این آزادسازی قیمت بر قیمت گوشت و لبنیات نیز تأثیر مستقیم خواهد گذاشت. با تورمی که بر اساس حذف ارز 4200 تومانی ایجاد می‌شود با یارانه 100 هزار تومانی قابل جبران نیست و بهتر است دولت به جای 100 هزار تومان، 300 هزار تومان در هر ماه به مردم پرداخت کند تا از این طریق کاهش قدرت خرید ناشی از افزایش تورم به ویژه در مورد دهک‌های متوسط و پایین جبران شود.