2 میلیون و 800 هزار بیمه شده خراسان رضوی ،تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی
2 میلیون و 800 هزار بیمه شده خراسان رضوی ،تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی
سکان نیوز؛ مدیر کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی گفت: بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر در خراسان رضوی ،تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند.

سید محسن نظام خیرآبادی ضمن تبریک روز تأمین اجتماعی(25تیرماه) به بیمه شدگان ، کارفرمایان و بازنشستگان به عنوان اعضای خانواده بزرگ تأمین اجتماعی ، با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر در خراسان رضوی ،تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند ، به تشریح آمار مختلف این حوزه دراستان پرداخت .

وی گفت : تعداد بیمه شدگان در استان در پایان سال 98 به بیش از 893 هزار نفر رسید که از این تعداد 625 هزار نفر بیمه شده اجباری و 268 هزار نفر سایر گروههای بیمه ای اعم از اختیاری ، حرف و مشاغل آزاد ، رانندگان ، قالیبافان ، کارگران ساختمانی ، کارفرمایان صنفی ، باربران ، خادمین مساجد ، زنبورداران ، بیمه های توافقی و مقرری بگیران بیمه بیکاری می باشند . تعداد افراد تبعی یا تحت تکفل این بیمه شدگان 1 میلیون و 540 هزار نفر هستند که با جمع خود بیمه شدگان اصلی به 2 میلیون و 433 هزار نفر بالغ می گردند .

نظام افزود : تعداد مستمری بگیران اعم از بازنشستگان ، ازکارافتادگان و بازماندگان در استان 254 هزار نفر می باشد که با احتساب تعداد 184 هزار نفر افراد تبعی و یا تحت تکفل آنان ، افراد تحت پوشش در حوزه مستمری بگران در استان به 438 هزار نفر بالغ می گردد . با این حساب کل افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در خراسان رضوی اعم از بیمه شده ، مستمری بگیر و افراد تحت تکفل ایشان ، جمعیتی حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر را در بر می گیرد .

مدیر کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد : هزینه های سازمان تأمین اجتماعی در سال 99 با احتساب هزینه همسان سازی حقوق مستمری بگیران ، بیش از 167 هزار میلیارد تومان می باشد که برای بزرگی این عدد کافیست بدانیم این رقم بیش از 27 درصد بودجه عمومی کشور ، حدود 4/2 برابر بودجه عمرانی کشور و بیش از 4 برابر یارانه 77 میلیون یارانه بگیر می باشد .

سید محسن نظام خیرآبادی در خصوص هزینه های بلند مدت و کوتاه مدت تأمین اجتماعی در استان اظهار داشت : برای پرداخت حقوق مستمری بگیران سازمان در کشور با توجه به اجرای همسان سازی حقوق ، به صورت ماهیانه مبلغ 10500 میلیارد تومان هزینه می گردد که از این میزان حدود 520 میلیارد تومان درماه تنها در استان خراسان رضوی به پرداخت حقوق مستمری بگیران اختصاص دارد . همچنین در استان خراسان رضوی در سال 98 بابت تعهدات کوتاه مدت اعم از کمک هزینه بیماری ، کمک هزینه بارداری ، کمک هزینه ازدواج ، کمک وسایل پزشکی ، هزینه کفن و دفن و مقرری بیمه بیکاری و … مبلغی بیش از 446 میلیارد تومان پرداخت گردیده است .

وی با اشاره به اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در حوزه خدمات غیر حضوری گفت : یکی از مهمترین هدف گذاریهای سازمان ارائه خدمات متنوع به مخاطبین به صورت الکترونیکی و غیر حضوری است که به همین دلیل تمامی امکانات بسیج شدند تا این هدف مهم محقق گردد . لذا در حال حضار شاهد آن هستیم که در ارائه بسیاری از خدمات هیچگونه نیازی به مراجعه حضوری به شعب و کارگزاریهای سازمان وجود ندارد و تنها از طریق درگاههای اینترنتی ویا اپلیکیشن ها و کدهای دستوری ، مخاطبین می توانند نیازهای بیمه ای خود را درخواست و دریافت نمایند . نیاز به کاهش مراجعات وترددهای درون شهری که موجب افزایش میزان رضایتمندی مردم وکاهش هزینه های مادی و انسانی است ، در ایام کرونایی با شدت بیشتری احساس شد و منجر به این گردید که فرایند خدمات غیر حضوری تکمیل تر و با سرعت بیشتری صورت بگیرد . یکی از این اقدامات حذف فرایند حضوری تمدید اعتبار دفترچه های درمانی است که بدون نیاز به مراجعه به شعب و کارگزاریها جهت ثبت مهر تمدید اعتبار ، فقط از طریق درگاههای اینترنتی و یا کدهای دستوری معرفی شده ، استعلام استحقاق درمان قابل انجام است که این اقدام باعث گردیده ، به طور متوسط 39 میلیون مراجعه به شعب و کارگزاریهای سازمان تأمین اجتماعی در سال حذف گردد .

وی درپایان گفت : تهدید انتشار ویروس کرونا ، فرصتهای زیادی را ایجاد نمود و این نکته آشکار شد که بهره مندی از ظرفیت و دانش روز در حوزه فن آوری اطلاعات و نیز حذف فرایندهای زائد و تسهیل و تسریع در روند اجرایی ارائه خدمات وهمچنین وضع و اصلاح قوانین منطبق با شرایط ویژه و بحرانی ، می تواند به برون رفت از این وضعیت کمک نموده و زمینه رشد ، شکوفایی و توسعه را فراهم نماید .