‌گرانی میوه‌های داخلی با وجود جایگاه برتر ایران در تولید‌/ سودجویی دلالان در ‌نبود نظارت‌ بر میادین مرکزی‌ تره‌بار‌
‌گرانی میوه‌های داخلی با وجود جایگاه برتر ایران در تولید‌/ سودجویی دلالان در ‌نبود نظارت‌ بر میادین مرکزی‌ تره‌بار‌
سکان؛ به عقیده کارشناسان، بالا بودن هزینه‌های تولید، صادرات بی‌موقع و نبود نظارت بر میادین مرکزی میوه و تره‌بار‌، موجب گرانی میوه شده است، در حالی که طبق آمارهای فائو، ایران در ۶۸ محصول کشاورزی، جایگاه اول تا پانزدهم جهان را دارد و در تولید میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا مقام اول را دارا است.

این روزها اگر سری به میوه‌فروشی‌ها و میادین میوه و تره‌بار شهرداری در سطح شهر بزنید متوجه می‌شوید قیمت‌های سرسام‌آور و گران‌ میوه که از شب عید آغاز شد، کماکان اعمال می‌شود، قیمت‌هایی که بسیار غیر‌واقعی است و در نبود نظارت، از سوی واسطه‌گران اعمال می‌شود و کشاورز بهره‌ چندانی از این قیمت‌ها ندارد.

در واقع واسطه‌گران بازار، میوه را از کشاورز خریداری می‌کنند و با چند دست واسطه‌گری، با نرخ‌های گزاف به دست مردم می‌رسانند و در نبود نظارت، سودهای کلان به جیب می‌زنند.

‌گزارش میدانی از بازار میوه حاکی از آن است که قیمت میوه‌ها از سیب گرفته تا پرتقال و صیفی‌جات، موز، کیوی و همه و همه در بازار گران است و قدرت خرید بخشی از مردم بدین ترتیب کاهش یافته است، ‌تقاضا در میوه‌فروشی‌ها نسبت به پیش از ایام نوروز پایین‌تر است و میزان خرید هم کاهش یافته است.

‌ گزارش‌ از منطقه 19 تهران به عنوان یکی از مناطق جنوب پایتخت نشان می‌دهد قیمت سیب کیلویی 65 هزار تومان، موز 75 هزار تومان، طالبی و ملون 33 هزار تومان، پرتقال 40 هزار تومان، کاهو 28 هزار تومان، کدو 18 هزار تومان و گوجه فرنگی 20 هزار تومان است، ‌بقیه میوه‌ها هم در نبود نظارت‌ها گران است، و همین امر قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

قیمت سایر میوه‌ها هم به طور کامل درجدول زیر مشاهده می‌کنید.

قیمت میوه در بازار تهران
میوه‌ قیمت یک کیلوگرم (تومان)
سیب قرمز 65 هزار
سیب قرمز 65 هزار
 هندوانه 16 هزار
 پرتقال تامسون 40 هزار
 موز  75 هزار
کیوی 63 هزار
ملون 33 هزار
توت فرنگی 180 هزار
گوجه سبز 190 هزار
شاه پسند 37 هزار
کاهو 28 هزار
لیمو ترش 45 هزار
فلفل تند 45 هزار
کدو 18 هزار
کلم 15 هزار
سیب زمینی 20 هزار
پیاز 20 هزار
فلفل دلمه 40 هزار
باقالی 18 هزار
بادمجان 20 هزار
هویج 12 هزار
خیار 24 هزار
گوجه 20 هزار
سیر 50 هزار

بررسی‌ها نشان می‌دهد این قیمت‌ها نسبت به هفته‌های اخیر‌ بیشتر شده است، در این بین سیب، پرتقال، هندوانه و سیب زمینی از جمله میوه‌هایی است که رشد قیمت بیشتری داشته اند؛ قیمت سیب و پرتقال که ایام عید از سوی وزارت جهاد کشاورزی در محدوده 20 هزار تومان اعلام شده بود اکنون بین 40 تا 65 هزار تومان است، برخی میوه فروشی‌ها می‌گویند با کاهش مشتری،‌ مجبور شده‌ایم میوه را سود کمتر بفروشیم.

* ریشه گرانی میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار/ نظارت‌ها تعطیل شده است

هادی سلمان زاده، یکی از فروشندگان میوه ‌در منطقه 19 تهران درباره دلایل گرانی میوه‌ها می‌گوید: ‌ریشه همه این گرانی‌ها در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران است که مغازه داران میوه را از آنجا تهیه می کنند، هیچ نظارتی در این بازار وجود ندارد حجره ‌داران میوه‌ها را جلوی حجره گذاشته‌اند و به مشتری با نرخ مخصوب نمی‌فروشند، اصلا کا‌ری ندارند نرخ مصوب چیست و هر قیمتی که خودشان بخواهند می‌فروشند.

این فروشنده میوه می‌گفت: به میدان میوه و تره‌بار که بیایید متوجه میشوید که ماجرا چیست، حجره به حجره قیمت‌ میوه‌ها متقاوت است.

از این میوه‌فروش پرسیدیم آیا در میدان مرکزی میوه، فاکتورهای خرید را مهر می زنند؟ چند فاکتور نشانم می‌دهد و می‌گوید همانطور که می‌بینید فاکتورها هیچ مهری ندار‌د و در چنین شرایطی فروشنده‌ها به دلخواه قیمت می‌دهند.

به گفته این میوه‌فروش، اگر در همین میدان میوه و تره‌بار تهران فقط ‌20 ناظر وجود داشته باشد، کافی است تا ‌میدان را سرو سامان دهند، او می‌گوید: اصلا نمی‌دانیم مسئولان نظارت بر قیمت میوه کجا هستند، ‌قیمت میوه در بازار سر به فلک کشیده و مشتری کم شده است، ما هم از کاهش مشتری خسارت می‌بینیم به هر حال باید اجاره مغازه بدهیم.