یا قوانین را رعایت کن یا جریمه می‌شوی!/ قوانین سختگیرانه برای فعالیت اینستاگرام در کشورهای مختلف
یا قوانین را رعایت کن یا جریمه می‌شوی!/ قوانین سختگیرانه برای فعالیت اینستاگرام در کشورهای مختلف
سکان نیوز؛ شرکت متا که شرکت مادر اینستاگرام و واتساپ است تاکنون با جریمه های مختلفی از سوی دولت ها روبرو بوده است. برخی از این جریمه ها نقدی و برخی دیگر باعث مسدودی این شبکه های اجتماعی در کشور ها بوده است.

مائده زمان فشمی؛ شرکت متا که شرکت مادر اینستاگرام و واتساپ است تاکنون با جریمه های مختلفی از سوی دولت ها روبرو بوده است. برخی از این جریمه ها نقدی و برخی دیگر باعث مسدودی این شبکه های اجتماعی در کشور ها بوده است.

دولت های مختلف قوانین خاصی برای فعالیت شبکه های اجتماعی در کشورهایشان دارند. این پلتفرم ها در هر کشوری به داده های کاربران دسترسی دارند و می توانند حتی از این داده ها سواستفاده کنند.

کاربران مختلف از سنین متفاوت در شبکه های اجتماعی حضور دارند و همین موضوع هم می تواند امکان سواستفاده از افراد را بیشتر کند. یکی از مسائلی که باعث جریمه متا در کشورهای مختلف شده، همین موضوع عدم حفظ حریم خصوصی کاربران است.

جریمه متا در ژاپن به دلیل عدم رعایت قانون

دولت ها به منظور لزوم حفظ حریم خصوصی و نگهداری داده ها در کشورهای خودشان و همچنین حق شکایت از این پلتفرم در صورت عدم رعایت قوانین آن کشور، این شرکت را ملزم به ثبت دفتر مرکزی یا درخواست مجوز برای فعالیت در آن کشور می کنند.

خرداد سال جاری بود که خبری مبنی بر اینکه ژاپن قرار است متا را به دلیل عدم ثبت دفاتر مرکزی خود در این کشور، جریمه کند، منتشر شد.

آسیا نیکی با اعلام این خبر نوشت:  بر اساس قانون سازمانی ژاپن، شرکت‌های خارجی که به طور مداوم در این کشور تجارت می‌کنند، باید دفاتر مرکزی خود را در آن ثبت کنند.  با این حال، شرکت‌های حوزه فناوری اعتقاد دارند که خدمات خود را از طریق اینترنت به ژاپنی‌ها ارائه می‌کنند و تجارت آن‌ها با ایجاد نوعی پایگاه در ژاپن انجام نمی‌شود.

در ادامه این خبر آمده که شبکه های اجتماعی اصرار دارند که ثبت واحدهای مستقر در ژاپن، مانند واحدهایی که عملیات بازاریابی داخلی را انجام می‌دهند، کافی است.

دولت ژاپن اما تشخیص داده که غول‌های فناوری به طور مداوم در این کشور تجارت می‌کنند و ثبت نشدن دفتر مرکزی آن‌ها، قوانین ژاپن را نقض می‌کند. ژاپن می گوید اگر شرکت های فناوری مانند متا دفتر مرکزی خودشان را در این کشور ایجاد کنند، در صورت بروز مشکلات، مشتریان و کاربران سریع‌تر می‌توانند برای ثبت شکایات خود اقدام کنند.

اولتیماتوم اندونزی به غول رسانه های اجتماعی

در مورد مشابه دیگری اندونزی چندماه قبل اولتیماتومی را به شرکت های بزرگ فناوری مانند متا داد تا براساس قوانین این کشور برای ادامه فعالیت درخواست مجوز بدهند.

رویترز با انتشار این خبر نوشت: الزام به ثبت نام بخشی از مجموعه قوانینی است که برای اولین بار در نوامبر 2020 منتشر شد. این مجموعه قوانین به مقامات اجازه می دهد تا به پلتفرم ها دستور دهند محتوایی را که غیرقانونی تلقی می شود یا نظم عمومی را برهم می زند، طی ۲۴ ساعت حذف کنند.

رویترز در این خبر به نقل از جان جی چلات، وزیر کشور اندونزی نوشت:  در پیامی متنی از این شرکت ها خواسته شده تا قبل از اعمال تحریم ها ثبت نام کنند. وزارت کشور اندونزی پیش تر گفته بود که پلتفرم‌ها در صورت عدم رعایت قوانین مسدود می شوند.

رویترز می گوید که این قوانین جدید برای اطمینان از حفاظت از داده‌های کاربران توسط ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و استفاده از محتوای آنلاین به شیوه‌ای «مثبت و سازنده» تدوین شده است.

جریمه چند صد میلیون یورویی متا در ایرلند

ایرلند نیز متا را به دلیل افشای اطلاعات کاربران نوجوان جریمه کرد. کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند (DPC) شرکت متا را ۴۰۵ میلیون یورو (حدود ۴۰۲ میلیون دلار) جریمه کرد. رسانه ها می گویند از آن جایی که حداقل سن برای ایجاد حساب کاربری در اینستاگرام ۱۳ سال تعیین شده، این نهاد تنظیم‌کننده مقررات اواخر سال ۲۰۲۰ تحقیقی را برای مشخص شدن اینکه آیا این شبکه‌ی اجتماعی سیاست‌های لازم برای حفاظت از داده‌های کاربران، به ویژه نوجوانان را به اجرا گذاشته است یا خیر، آغاز کرده بود.

در این تحقیق مشخص شد که اینستاگرام در ۲ حوزه قوانین GDPR را نقض کرده است. اولین مورد این بود که اینستاگرام به کاربران ۱۳ تا ۱۷ ساله اجازه داده بود تا حساب‌های تجاری را در این پلتفرم ایجاد کنند که شماره تلفن و آدرس ایمیل آنها را در اختیار عموم قرار داده بود. کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند همچنین دریافت که این پلتفرم یک سیستم ثبت‌نام را ایجاد کرده که به موجب آن حساب‌های کاربران ۱۳ تا ۱۷ ساله به طور پیش فرض روی گزینه‌ی عمومی تنظیم شده است.

این مجازات پس از جریمه‌ی ۲۲۵ میلیون یورویی سپتامبر ۲۰۲۱ برای نقض قوانین GDPR در واتساپ و جریمه‌ی ۱۷ میلیون یورویی در مارس امسال، سومین و سنگین‌ترین جریمه‌ای است که بر اساس قوانین سختگیرانه حفظ حریم خصوصی اتحادیه اروپا به متا تحمیل شده است. کمیسیون حفاظت از داده‌های اروپا همچنین ده‌ها تحقیق دیگر را علیه شرکت‌های بزرگ فناوری در دست اجرا دارد که چند مورد آن مربوط به داده‌های شرکت متا است.

علاوه بر این سال گذشته دولت ایرلند به خاطر عدم رعایت قوانین مربوط به حفاظت از اطلاعات کاربران شرکت واتساپ را به پرداخت 266 میلیون دلار جریمه محکوم کرد. دلیل این جریمه این بود که واتساپ نتوانست قوانین مربوط به حریم خصوصی اتحادیه اروپا را به طور کامل رعایت کند و تحت فشار اتحادیه اروپا دولت ایرلند اقدام به جریمه واتساپ کرد.

مسدودسازی اینستاگرام در روسیه

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین مسئولان اینستاگرام اعلام کردند انتشار محتوای خشونت‌آمیز در این شبکه اجتماعی علیه روسیه بلامانع است. پس از این اتفاق، رگولاتوری روسیه اعلام کرد که این شبکه اجتماعی را در کشورش مسدود کرده است.