گام بلند شهرداری قم در توسعه زیرساخت‌های ورزشی و کاهش آسیب‌های اجتماعی
گام بلند شهرداری قم در توسعه زیرساخت‌های ورزشی و کاهش آسیب‌های اجتماعی
سکان نیوز؛ تلاش مجموعه مدیریت شهری در سال‌های گذشته برای احداث مجتمع‌های فرهنگی ورزشی با تأکید بر محلات کم برخوردار، در کنار افزایش سرانه‌های فرهنگی ورزشی سبب رضایتمندی شهروندان شده است.

باوجود اینکه توسعه سرانه و زیرساخت‌های ورزشی جزء رسالت‌ها وظایف ذاتی مجموعه مدیریت شهری نیست، اما شهرداری قم در چند سال گذشته به خاطر پابندی و توجه همیشگی به رسالت اجتماعی، احصاء نیاز محلات مختلف، مبارزه و تلاش در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش نشاط شهری اقدام به ساخت سالن‌ها و مجموعه‌های فرهنگی ورزشی در مناطق هشت‌گانه شهر کرده است.

از نکات برجسته این مجموعه‌های فرهنگی ورزشی، احداث آن‌ها در مناطق کم برخوردار شهری است، به‌نحوی‌که مجموعه‌های به بهره‌برداری رسیده با استقبال قابل‌توجه شهروندان به‌ویژه نوجوانان و جوانان روبه‌رو شده و این مجتمع‌های ورزشی هم‌اکنون نقش مهمی در پرکردن سالم اوقات فراغت، تفریح ورزش ایفا می‌کنند.

در حال حاضر از ۸ سالن ورزشی شهرداری قم، مجموعه‌های فرهنگی ورزشی مناطق یک، دو ۶ به بهره‌برداری رسیده و در اختیار عموم شهروندان قرار گرفته و مجموعه فرهنگی ورزشی منطقه پنج نیز در حال تکمیل است که به‌زودی افتتاح می‌شود.

همچنین دو مجموعه فرهنگی ورزشی در مناطق هشت و سه نیز در دست احداث قرار دارد که هم‌اکنون ۵٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها ضمن افزایش نسبی سرانه‌های ورزشی و فرهنگی در این مناطق، به محل مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان تبدیل خواهد شد.

به گفته مدیران مجموعه مدیریت شهری قم، پیش‌بینی می‌شود تا چهار ماه آینده مجموعه فرهنگی ورزشی منطقه هشت افتتاح شود و تلاش بر این است که مجموعه فرهنگی ورزشی منطقه سه نیز طی ۶ ماه آینده افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

احداث مجتمع فرهنگی ورزشی شهیدان جودی از سال ۹۸ آغازشده در شهرک قائم(عج) و در مناطق کم برخوردار و به‌ویژه نزدیک به محله محروم اسماعیل‌آباد با زیربنای دو هزار و ۵۰۰ مترمربع آغازشده که این پروژه شاخص هم‌اکنون در مراحل پایانی خود قرار داشته و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید که با بهره‌برداری از این سالن فرهنگی ورزشی، بخش زیادی از مشکلات ورزشی شهروندان ساکن در منطقه پنج برطرف می‌شود.

مجموعه فرهنگی ورزشی شهیدان جودی به‌عنوان یک مجموعه، استاندارد و با زیرساخت‌های مطلوب فرهنگی ورزشی با دارا بودن زمین‌های چندمنظوره بازی، سکوی تماشاگر و بخش اداری، می‌تواند علاوه بر تأمین محل بازی نوجوانان و نشاط اجتماعی شهروندان در میزبانی از رخدادهای ملی نیز به کمک استان بیاید.

یکی دیگر از ویژگی‌های مجموعه فرهنگی ورزشی شهیدان جودی احداث بوستان زیبای آفتاب، مقابل درب ورودی آن است که علاوه بر افزایش سرانه‌های سبز منطقه، تأثیر بسزایی در سیما و منظر و افزایش روح نشاط شهری دارد.

مجموعه شهیدان جودی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فرهنگی ورزشی قم است

مدیر منطقه پنج شهرداری قم در همین خصوص با اشاره به ویژگی‌های این مجموعه فرهنگی ورزشی، اظهار کرد: کمتر سالن‌های ورزشی در قم همانند سالن ورزشی شهیدان جودی مجهز به سکوی تماشاچی هستند و این مجموعه فرهنگی ورزشی در دوطبقه واقع‌شده است که مساحت طبقه همکف دو هزار و ۵٠٠ مترمربع و مساحت طبقه دوم بیش از هزار مترمربع است.

زین‌العابدین قراچورلو ادامه داد: این مجموعه فرهنگی ورزشی یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فرهنگی ورزشی قم به شمار می‌آید و قرارگیری آن در محلات محروم نشان از دقت بالای مجموعه مدیریت شهری برای رفع نیازها و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

به گفته کارشناسان، توسعه زیرساخت‌های ورزشی و افزایش سرانه‌های فرهنگی به‌ویژه در محلات کم برخوردار شهری نقش مستقیمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و سوق دادن نسل جوان و نونهالان به سمت سرگرمی‌های مفید دارد و بر همین اساس شهرداری قم با همت بلند خود در تلاش است تا تمامی مجموعه‌های فرهنگی ورزشی قول داده‌شده به شهروندان را در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برساند.

همچنین وجود زیرساخت‌های ورزشی در شکوفایی استعدادهای خفته و خاموش نقش اساسی دارد؛ بسیاری از استعدادهای ناب ورزشی در رشته‌های گوناگون به دلیل اینکه محلی برای عرضه و معرفی نداشتند به‌تدریج خاموش شده و از یاد رفته‌اند و اما امروز امید می‌رود با همکاری و تعامل هیئت‌های ورزشی استان شاهد شکوفایی و شناسایی بیشتر استعدادهای مختلف ورزش به‌ویژه در بعد قهرمانی آن باشیم.