کاهش هزینه‌‌‌ نگهداری 77 هزار کیلومتر از جاده‌‌های ‌کشور با پایش رویه آسفالت ‌
کاهش هزینه‌‌‌ نگهداری 77 هزار کیلومتر از جاده‌‌های ‌کشور با پایش رویه آسفالت ‌
سکان؛ مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: با همکاری سازمان راهداری 77 هزار کیلومتر از محورهای اصلی و فرعی کشور را پایش کردیم، وضعیت رویه جاده‌ها، نحوه نگهداری و غیره رصد شد و با این شیوه، هزینه نگهداری راه‌ها تا 50 درصد در برخی مناطق کاهش یافت.

مجید کیانپور با بیان اینکه کنترل کیفی پروژه‌ها ضرورت است و این براساس استانداردهای موجود در کشور و تمرکز بر تضمین کیفیت انجام می‌شود، اظهار داشت: هدف‌گذاری شده سالانه حدود 4 میلیون آزمایشگاه توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک انجام شود.

وی افزود: 170 نوع آزمایش جدید به سبد کاری آزمایشگاه اضافه شده است و در حوزه کنترل کیفی همه خدمات طبق استانداردهای جهانی ارائه می‌شود.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: در یک سال گذشته 70 هزار متر حفاری برای مطالعات ژئوتکنیک در سراسر کشور داشته‌ایم؛ همچنین در حوزه کنترل کیفی مسکن مهر حضور داریم.

وی گفت: با همکاری سازمان راهداری 77 هزار کیلومتر از محورهای اصلی و فرعی کشور را در یک سال اخیر پایش کردیم، وضعیت رویه جاده‌ها، نحوه نگهداری و غیره رصد شد و با این شیوه، هزینه نگهداری راه‌ها تا 50 درصد در برخی مناطق کاهش یافت.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه در یک سال اخیر 500 کیلومتر پیمایش مسیر برای کنترل کیفی در آزادراه‌ها داشته‌ایم، عنوان کرد: در 3 سال گذشته 345 هزار نفر-ساعت آموزش در حوزه کاری داشته‌ایم این عدد سال گذشته 130 هزار نفر-ساعت، سال 1400 تعداد 110 هزار نفر-ساعت و سال 1399 تعداد 105 هزار نفر-ساعت بود.

کیانپور گفت: 32 تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی مختلف داشته‌ایم که آزمایشگاه در استان‌های مختلف در حال انجام فعالیت‌‌ها است، با دستگا‌ههایی نظیر سازمان استاندارد، شرکت شهرهای صنعتی، بنیاد مسکن، سازمان نظام مهندسی و غیره هم‌افزایی داشته‌ایم و برای توانمندسازی بیشتر شرکت فعالیت‌های روبه رشدی انجام شده است.

وی افزود:‌ در پنجره خدمات واحد، خدمات آنلاین، طبق دستور دولت ارائه می‌دهیم.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه 25 درصد سهم بازار را در اختیار داریم، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در حوزه ژئوتکنیک این عدد تا 5 سال آینده به 30 درصد برسد.

کیانپور اضافه کرد: در 3 بندر استان بوشهر از جمله دیلم و گناوه امکان‌سنجی توسعه آن مناطق، کاوش و ژئوتکنیک دریایی انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه صدور مجوز آزمایشگاه‌های فنی و مکانیکی خاک خصوصی در حیطه اختیارات ما نیست، گفت: سازمان برنامه و بودجه و سازمان نظام مهندسی ساختمان این مجوزها را صادر می‌کند.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم فعالیت‌های تصدی‌گرانه را کنار بگذاریم و در حوزه تضمین کیفیت (QA) ورود کنیم.

کیانپور با بیان اینکه 23 درصد منابع عمومی کشور صرف پروژه‌های  عمرانی می‌شود، گفت: تلاش مسئولان مربوطه در حوزه پروژه‌های عمرانی فقط تأمین مالی برای پروژه است و کمتر به موضوع کنترل کیفیت ورود می‌کنند، حال بهتر است بخش خصوصی کنترل کیفیت را انجام دهد و آزمایشگاه تضمین‌کننده کیفیت باشد.

وی افزود: 4 هزار شرکت آزمایشگاه کنترل کیفی در سطح کشور وجود دارد و اگر موضوع کنترل کیفی در پروژه‌های عمرانی با حضور بخش خصوصی توسعه یابد، افزایش عمر مفید و ایمنی بیشتر در کنار حفظ سرمایه ملی برای پروژه‌های عمرانی محقق خواهد شد.