چگونه وام سهام عدالت دریافت کنیم ؟
چگونه وام سهام عدالت دریافت کنیم ؟
سکان نیوز/ چند روزی از وعده ارائه کارت اعتباری سهام عدالت می‌گذرد، اما از اجرای این طرح نه‌تن‌ها در شعب بانکی بلکه در مراتب بالاتر و حتی در بانک‌مرکزی هم خبری نیست. در این میان شعب بانکی حتی از کارت اعتباری سهام عدالت اسمی هم نشنیده‌اند. همچنین درحالی که معاون وزیر اقتصاد از الزام ۱۷ بانک خصوصی و دولتی برای اجرای طرح گفته بود، شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار نیست پای خصوصی‌ها به این ماجرا باز شود.

به گزارش سکان نیوز/ بیش از دوماه از اولین خبر تبدیل سهام عدالت به کارت اعتباری می‌گذرد. اولین بار نهم خرداد ماه حسین سلاح‌ورزی، عضو شورای عالی بورس در صفحه توییترش از آن نوشت و پس از آن عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد در نشست خبری روز ۱۹ مرداد ماه به همراه برخی مدیران بانکی ارائه کارت اعتباری با وثیقه گذاری سهام عدالت، نحوه ارائه و مکانیسم فعالیتش را توضیح داد.

با توجه به این تصمیم اتخاذ شده قرار شد مشمولان سهام عدالت بتوانند از طریق نظام بانکی تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد از ارزش دارایی سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت کنند و با استفاده از آن قادر باشند با مراجعه به مراکز خرید، به صورت اعتباری خرید کنند. همچنین براساس این طرح در نظر گرفته شد مشمولان سهام عدالت تا یکسال فرصت تسویه وجه با بانک را داشته باشند.

به گفته معمارنژاد بازپرداخت این تسهیلات سه ساله و مطابق با مصوبه شورای عالی پول و اعتبار ۱۸ درصد پیش‌بینی شده و وثیقه این تسهیلات هم فقط سهام عدالت است؛ بنابراین مشتریان نیاز به ارائه هیچ ضمانت دیگر یا سپرده‌گذاری پیش یا پس ازدریافت وام نخواهند داشت.

به دنبال این اظهارات محمدرضا حسین زاده، مدیرعامل بانک ملی نیز توضیح داد: دارندگان این کارت اعتباری در صورتی که مبلغ خریداری شده خود بوسیله این کارت در بازه زمانی یک ماهه، تسویه کنند، آن مبلغ مشمول تسهیلات ۱۸ درصد نخواهد شد و برای این گروه از مشتریان سود صفر درصد در نظر گرفته خواهد شد و آنان می‌توانند مداوم با این شیوه از اعتبار کارت‌های خود به صورت ماهانه بهره ببرند.
بانک‌ها مسئول اطلاع‌رسانی به مردم شدند

معمارنژاد در نشست همان روز به بخشنامه‌ای اشاره کرد که متن آن در آخرین ساعات روز چهارشنبه ۱۵ مردادماه، در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و به واسطه آن به تمامی بانک‌ها ابلاغ شده که باید اطلاع‌رسانی لازم را در مورد پذیرش سهام عدالت به عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری انجام دهند.

او تاکید کرد که تمام ۱۷ بانک دولتی و غیردولتی و همچنین شرکت دولتی پست بانک و موسسه‌های اعتباری باید سهام عدالت را به عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری بپذیرند./ رصد اقتصادی