چرا شایعات درباره گرانی بنزین تمامی ندارد؟
چرا شایعات درباره گرانی بنزین تمامی ندارد؟
سکان؛ شایعات درباره گرانی بنزین تمامی ندارد و مردم را به شدت نگران کرده است.

این همه تورم و قیمت‌های افسارگسیخته یک طرف، گرانی بنزین هم یک طرف. هر بار که شایعه‌ای با این مضمون به گوش می‌رسد تن مردم می‌لرزد. دلیلش هم روشن است، افزایش قیمت‌ سوخت و حامل‌های انرژی خود عامل بروز یک موج تورمی است و فشار زیادی را به زندگی مردم وارد می‌کند.

در چند سال اخیر و مشخصا بعد از آبان 98 که دولت روحانی با افزایش ناگهانی نرخ بنزین زمینه بروز آن اعتراضات و بعد هم اغتشاشات را فراهم کرد، مساله حساس‌تر و موقعیت خطیر هم شده است. هر بار که حرف از گرانی بنزین می‌شود، این نگرانی وجود داد که نکند با بی‌تدبیری‌های مجدد، شاهد تکرار اتفاقاتی آنچنان تلخ باشیم!

این نگرانی‌ها در روزهای اخیر بیشتر شده زیرا شایعات درباره افزایش نرخ بنزین افزایش یافته است. از همان وقتی که سامانه‌های مربوطه هک شد، زمزمه گرانی بنزین هم به گوش رسید. البته تکذیب‌هایی نیز در پی آن مطرح شد. این تکذیب‌ کردن ها اما از میزان نگرانی‌ها نکاسته است. شاهد این مدعا اظهارات اخیر معاون سازمان برنامه و بودجه که تاکید داشت گرانی بنزین در گرو تصمیم سران قوا خواهد بود.

روزنامه هم‌میهن در بررسی سخنان وی با اشاره به اینکه «اظهارات روز گذشته معاون هماهنگی سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش قیمت بنزین و شروط جدید دولت برای واردات خودرو آثار روانی جدی بر اقتصاد کشور دارد». نوشته: «اگرچه این مقام مسئول افزایش قیمت بنزین را منوط به تصمیم سران قوا اعلام کرد اما طرح شدن مجدد آن با شایعات گرانی بنزین در سال آینده و پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳، مبنی بر  توزیع ماهانه ۱۵ لیتر یارانه بنزین به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو،‌ می‌تواند بار دیگر موجی از نگرانی را ایجاد کند و آثاری بر افزایش مجدد قیمت‌ها داشته باشد. » در ادامه این مطلب آمده است: «همچنین تعیین شروط برای تخصیص ارز برای واردات خودرو با توجه به شرایط ارزی کشور نیز بر افزایش مجدد قیمت‌ خودروهای داخلی اثرگذاری مستقیمی خواهد داشت.».

به نظر می‌رسد دولت و مسئولان محترم باید فکری برای این نگرانی‌ها کنند چراکه قطعا – با توجه به تجربیات پیشین – افزایش قیمت بنزین و حتی شایعه شدن احتمال آن، آسیب‌های بسیاری برای جامعه به بار خواهد آورد. به خصوص که در آستانه انتخابات نیز قرار داریم. لذا انتظار می‌رود آقایان یا به این شایعات خاتمه دهند و یا اگر قصدی برای افزایش قیمت دارند به نحوی صحیح و قابل پذیرش مقدمات آن را فراهم آورند. منظور از مقدمه چینی البته صرفا آماده کردن ذهن مردم برای گرانی نیست. بلکه مقصود ، فراهم کردن شرایطی است که کمترین آسیب به زندگی مردم وارد شود