چرایی خط خوردن تعدادی از تاسیسات گردشگری مازندران برای دریافت تسهیلات کرونایی
چرایی خط خوردن تعدادی از تاسیسات گردشگری مازندران برای دریافت تسهیلات کرونایی
سکان نیوز/ بر اساس تازه‌ترین گزارش رسیده از اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران تعدادی از تاسیسات گردشگری استان ازفهرست دریافت تسهیلات خسارت کرونا خط خوردند که علت ان در دست بررسی است.

به گزارش سکان نیوز/ ویروس کرونا که اکنون بیش از ۱۱۰ روز مهمان مردم مازندران و کشور است ، بیشترین خسارت خود در حوزه اقتصادی را به صنعت گردشگری وارد کرد و این خسارت در مازندران به واسطه وابستگی حدود ۴۰ درصدی اقتصاد استان به گردشگری و همچنین سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی بیش از همه خود را نشان داد.

در مدت اوج گیری ویروس کرونا بیش از چند هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در بخش گردشگری استان به تعطیلی کشانده شدند و خسارت حدود ۸۰۰ میلیارد تومانی به صنعت گردشگری استان و شاخه های وابسته وارد شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران اخیرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخی واحدهای گردشگری از فهرست مشمولان تسهیلات خسارت کرونایی خارج شدند.

مهران حسنی با بیان اینکه تعداد واحدها و تاسیسات گردشگری که با مشکل مذکور مواجه شدند کم نیست ، افزود: هنوز به طور دقیق علت این مسئله مشخص نیست که البته ناشی از مبهم بودن دستورالعمل ها است.

این در حالی است که چندی پیش مسئولان اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی اعلام کردند که شرط برخورداری از تسهیلات خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا لغو تورها و رزرو تاسیسات گردشگری است و مبنای خسارت و تعیین میزان تسهیلات نیز همین مسئله است.

بر همین اساس نیز خسارت ۵۵۰ میلیارد تومانی برای تاسیسات گردشگری مازندران تخمین زده شده که از حدود چهار هزار مجموعه گردشگری استان گردآوری شد.

همه چیز بر سر بیمه بیکاری

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران در اینباره به خبرنگار ایرنا گفت: پرداخت خسارت ناشی از کرونا به بخش صنفی همانند گردشگری بر ۲ نوع است که نخست بر اساس دستمزد کارگران و دیگری سرمایه در گردش آنها.

کامران اصغری افزود: به دلیل تولیدی نبودن حوزه گردشگری خسارتی که دولت و وزارت کار برای آنان مشخص کرده بر اساس تعداد کارگران و دستمزد آنان است .

وی افزود: چنانچه یک واحد صنفی یا تاسیسات گردشگری تعدیل نیرو نداشته باشد و در این مدت تمامی کارکنان خود را با حقوق و مزایا در اختیار داشته باشد، از شرایط کامل دریافت تسهیلات ۱۲ درصد برخوردار است.

به گفته مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران طبق دستورالعمل وزارت کار پرداخت خسارت نیز به این صورت است که به ازای هر کارگر ۱۶ میلیون تومان تسهیلات به واحد صنفی پرداخت می شود و در صورت کاهش هر یک از کارگران این میزان از سر جمع تسهیلات آنان کم خواهد شد.

اصغری همچنین تاکید کرد: مجموعه ها و تاسیساتی که تمامی نیروهای خود را در مدت معین اسفندماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه سال جاری اخراج یا به دریافت بیمه بیکاری هدایت کردند ، مشمول تسهیلات خسارت کرونا نخواهند بود.

آغاز پرداخت خسارت کرونایی

وی همچنین به زمانبندی پرداخت تسهیلات ناشی از خسارت ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: از شنبه هفته آینده یعنی ۲۴ خرداد ماه مرحله نخست پرداخت تسهیلات در سراسر کشور آغاز می شود.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران افزود: به طور حتم پرداخت تسهیلات به یکباره نخواهد بود و برای مدتی زمان می برد تا همه بتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

اصغری با بیان اینکه هیچگونه اطلاعاتی در دست استان درباره چگونگی و همچنین اولویت بندی پرداخت تسهیلات وجود ندارد ، گفت: همه فرآیندها به صورت متمرکز از سوی وزارت خانه انجام می‌شود.

بازگشت کرونا و ورشکستگی گردشگری

معاون گردشگری مازندران درباره شرایط پیش آمده گفت: در ابتدا چنین شرایطی ذکر نشده بود و اغلب خسارت حوزه گردشگری بر اساس لغو تورهای رزرو شده بود و هزینه کارگران میزان بسیار کمی از آن را شامل می شود.

حسنی اظهار داشت: به هر حال با شرایط پیش آمده اگر بار دیگر شیوع ویروس کرونا در مازندران اوج بگیرد به طور حتم بخش قابل توجهی از مجموعه های گردشگری وارد ورشکستگی خواهند شد.

به گفته او در این مدت نیز تاسیسات گردشگری توانستند با تکیه بر سرمایه در گردش خود مقاومت کرده و سرپا بایستند.

مازندران سالانه میزبان حدود ۳۰ میلیون نفر گردشگر است که تقریبا ۲۰ درصد آنان در ایام نوروز به این استان سفر می کنند. اما نوروز امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا مازندران همیشه گردشگر پذیر از پذیرایی مسافران خود منع شد و وارد شرایط شبه قرنطینه شد.