پیشنهاد محقق ایرانی برای مدیریت بهتر خود آن‌ها/ افزوده شدن چراغ سفید راهنمایی
پیشنهاد محقق ایرانی برای مدیریت بهتر خود آن‌ها/ افزوده شدن چراغ سفید راهنمایی
سکان؛ به منظور بهینه سازی جریان ترافیک، بسیاری از وسایل نقلیه خودران هم با یکدیگر و هم با سیستم‌های کنترل ترافیک شهری ارتباط برقرار می‌کنند. برای تسهیل این امر ایده افزوده شدن چراغ سفید راهنمایی پیشنهاد شده است.

دانشمندان پیشنهاد می‌کنند یک نور سفید اضافی در تقاطع‌های کنترل شده به چراغ‌های راهنمایی و رانندگی اضافه شود تا ترکیب رانندگان انسانی و خودروهای خودران بی‌دردسر به مقصد برسند.

تا زمانی که وسایل نقلیه خودران اندک باشند، سیستم چراغ راهنمایی مبتنی بر سه رنگ سبز/ نارنجی/ قرمز احتمالاً بهترین عملکرد را دارد و نیازی به رنگ اضافی نیست، اما پروفسور علی حاج بابایی و همکارانش در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی بر این باورند که با افزایش تعداد خودروهای خودران این وضعیت ممکن است تغییر کند و اینجاست که «رنگ سفید» افزوده می شود. ایده این است که وقتی گروهی از خودروهای خودران به یک تقاطع نزدیک می‌شوند، با یکدیگر و با رایانه‌ای که چراغ‌های آن تقاطع را روشن می‌کند، ارتباط برقرار کنند.

برای عبور از تقاطع با بیشترین سرعت و کارآمدی ممکن، همه آن خودروهای خودران حرکات خود را هماهنگ می‌کنند. ابتدا تعداد معینی از اتومبیل‌هایی که در یک جهت حرکت می‌کنند منتظر می‌مانند، در حالی که تعداد معینی از اتومبیل‌هایی که در جهت دیگر حرکت می‌کنند از تقاطع عبور می‌کنند. در این مرحله از جریان ترافیک، رنگ چراغ‌های راهنمایی به رنگ سفید تغییر خواهند کرد. این امر به رانندگان خودروهای غیرخودران امکان می‌دهد که بدانند حق تقدم با خودروهای خودران است و تنها کاری که آن‌ها باید انجام دهند این است که به سادگی خودروی جلوی خود را دنبال کنند. اگر آن‌ها متوقف شدند، این خودروها نیز می‌ایستند و اگر از تقاطع عبور کنند، آن‌ها نیز عبور می‌کنند.در همان تقاطع، زمانی که اکثریت قریب به اتفاق خودروهای موجود خودران نباشند، چراغ‌ها به روال معمول سبز، نارنجی و قرمز خود برمی‌گردند و چراغ سفید نیز روشن نمی‌شود.

به گفته پرفسور حاج بابایی شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر جریان ترافیک در دنیای واقعی نشان می‌دهد که این ایده مناسب است و می تواند تاخیرهای ترافیکی را تا بیش از 90 درصد کاهش دهد.