پرداخت مطالبات سنواتی سهامداران بورسی تا عیدفطر
پرداخت مطالبات سنواتی سهامداران بورسی تا عیدفطر
سکان نیوز؛ مدیریت نظارت بر ناشران بورس موضوع اجرا شدن فرایند پرداخت مطالبات سنواتی سهامداران را پیگیری می‌کند.

به گزارش سکان، با توجه به اینکه سامانه جامع اطلاعات مشتریان سجام از حدود سه سال قبل آغاز به کار کرده است، قبل از آن اکثر شرکت‌های بورسی برای پرداخت سود سهامداران خود با انتشار اطلاعیه‌ای آنها را به بانک‌ها می‌کشاندند و یا اعلام می‌کردند برای دریافت سود، به دفتر مرکزی شرکت مراجعه کنند و یا شماره حساب ارائه کنند.

در این بین برخی از سهامداران خرد اصولاً از زمان و نحوه پرداخت سود مطلع نمی‌شدند، در نتیجه سود سهام سهامداران خرد در حساب شرکت‌های بورسی و فرابورسی رسوب می‌کرد، اما بعد از راه اندازی سامانه سجام، برخی شرکت‌های بورسی سود سهامداران خرد را از طریق سجام واریز می‌کردند، اما با این حال برخی از شرکت‌های بورسی از واریز سود سهامداران خودداری می‌کردند. در نتیجه سود سهامداران خرد به عنوان حق‌الناس بر گردن مدیران شرکت‌ها و در حساب شرکت‌های بورسی رسوب می‌کرد.

نمایندگان مجلس در قالب قانون بودجه 1401 همه شرکت‌‌های بورسی را مؤظف کردند که سود سهامداران خرد را از طریق سامانه سجام و در موعد مقرر واریز کنند.

امروز نامه‌ای از مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس با امضای محسن انصاری مهیاری آمده است که خطاب به همه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد اجرا شدن فرایند پرداخت مطالبات سنواتی سهامداران ارسال شده است.

در این نامه آمده است به منظور تسهیل امور سهامداری و در جهت رعایت کامل قوانین و مقررات از جمله ماده 240 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت، سازمان بورس در راستای فراهم کردن زیرساخت لازم برای تعیین تکلیف سودهای سال‌های قبل سهامداران اقدام کرد.

مطابق نامه مورخ 31 فروردین 1401 شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه امکان پرداخت مطالبات سنوات قبل سهامداران از طریق شرکت مذکور و با استفاده از اطلاعات سجامی سهامداران از طریق 14 اردیبهشت‌ماه 1401 مقارن با عید سعید فطر قابل بهره‌برداری خواهد بود.
لذا ضروری است ناشرانی که سود سال‌های گذشته سهامداران را به دلایلی از جمله عدم اعلام شماره حساب از سوی آنها، عدم مراجعه سهامدار، سجامی نبودن آنها و موارد دیگر پرداخت نکرده‌اند، از تاریخ اعلام شده یعنی عید فطر ضمن هماهنگی با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار در راستای رعایت قانون و مقررات نسبت به پرداخت سود سنوات گذشته سهامداران اقدام نموده و نتیجه اقدامات را بر روی سامانه کدال منتشر نمایند.