هشدار نهادهای نظارتی به اسلامی وزیر راه و شهرساز‌ی
هشدار نهادهای نظارتی به اسلامی وزیر راه و شهرساز‌ی
سکان؛ با انتصاب مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها ‌به سرپرستی سازمان هواپیمایی، در واقع اتحاد ناظر و منظور شکل گرفته است.

‌یکی از وظایف اصلی سازمان هواپیمایی کشوری، «نظارت بر عملکرد فرودگاه‌ها» است و حال باید دید سرپرست سازمان هواپیمایی با چه نگاهی بر عملکرد فرودگاه‌های زیرمجموعه خود نظارت خواهد داشت؟

سیاستگذاری‌ و برنامه‌ریزی در مورد نوع، تعدد جایگاه دستگاه‌های ناوبری و کمک ناوبری و ارتباطی در فرودگاه‌ها، از‌ وظایف سازمان هواپیمایی کشوری است و در این‌باره شرکت فرودگاه‌ها تحت نظارت سازمان هواپیمایی است.

* تأیید امیرمکری بر تضاد منافع در وظایف سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها

البته سیاوش امیرمکری نیز خود در‌باره این انتصاب به بروز‌ تضاد منافع اذعان دارد.

وی گفته است: با توجه به تضاد منافع برخی از مسئولیت‌ها و وظایف در سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها، مدیران هر دو دستگاه ملزم به رعایت استانداردها، ضوابط و دستورالعمل ها با اولویت ایمنی هستند‌، براین اساس، معاونت استاندارد پرواز، دستورالعملی را جهت ابلاغ به مدیران اجرایی هر دو دستگاه تهیه می‌کنند.


مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها‌ در اولین جلسه سرپرستیِ خود در سازمان هواپیمایی

* اتحاد ناظر و منظور با انتصاب سرپرست جدید سازمان هواپیمایی

یک کارشناس حمل و نقل هوایی در این‌باره به فارس می‌گوید: انتخاب مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همزمان به سرپرستی سازمان هواپیمایی کشوری، از نظر تخصصی اصلاً منطقی نیست، چون سازمان هواپیمایی کشوری حاکمیت صنعت و ناظر بر عملکرد شرکت فرودگاه‌ها است و وقتی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها خود سرپرست سازمان ناظر بر خود باشد، قطعاً برخی موارد حاکمیتی در قبال شرکت فرودگاه‌ها با خدشه مواجه می‌شود.

وی تأکید کرد: با انتصاب مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها ‌به سرپرستی سازمان هواپیمایی، در واقع اتحاد ناظر و منظور شکل گرفته است.

این کارشناس حمل و نقل هوایی ادامه داد: از‌ وظایف سازمان هواپیمایی کشوری‌، «سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در امور مخابراتی و صدور دستورالعمل‌های مربوط به امور مخابرات و مبادله پیام‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز در فرودگاه‌ها است»، که پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم سرپرستی امیرمکری در سازمان هواپیمایی این مورد هم با اشکال مواجه شود.

وی گفت: یکی دیگر از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی «تنظیم و تدوین مقررات و دستورالعمل های مربوط به کنترل فضای کشور و صدور اجازه پرواز و جلوگیری از آن و نظارت بر واحدهای مراقبت پرواز فرودگاه‌ها» است حال اینکه سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری باید ناظر ‌مراقبت پرواز‌ مجموعه تحت امر خود باشد و این تضاد منافع ایجاد می‌کند.

این کارشناس حمل و نقل هوایی با بیان اینکه بررسی و ارائه طرح های فرودگاهی و نظارت بر رعایت استانداردهای بین المللی مربوطه، از دیگر وظایف نظارتی سازمان هواپیمایی است، گفت: تأیید ‌صلاحیت فنی و تخصصی مدیران و مسئولان عملیاتی فرودگاه‌های کشور قبل از انتصاب آنان توسط مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، از دیگر وظایف حاکمیتی سازمان هواپیمایی کشوری است و به نظر نمی‌رسد در این حوزه نیز تأیید ‌صلاحیت فنی و تخصصی به درستی انجام شود.

* هشدار نهادهای نظارتی به وزیر راه و شهرساز‌ی

وی اظهار داشت: در شرایطی که مدت کوتاهی تا پایان عمر دولت دوازدهم‌ باقی مانده است بعید می‌دانم وزیر راه و شهرسازی به فکر انتصاب فرد دیگری در پست ریاست ساز‌مان هواپیمایی کشوری باشد و قطعاً هیچ مدیری هم ریاست یا سرپرستی سازمان هواپیمایی را برای مدت کوتاهی تا دولت جدید، قبول نمی‌کند.

این کارشناس حمل و نقل هوایی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود امیر مکری تا استقرار دولت جدید و انتخاب وزیر جدید راه و شهرسازی و سپس انتخاب رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و پس از‌ آن تأیید از سوی هیأت وزیران همز‌مان هر دو پست را داشته باشد و این ممکن است به بروز اتفاقات جبران‌ناپذیری بینجامد.

وی تأکید کرد: طبق پیگیری‌ها، نهادهای نظارتی در این‌باره به وزیر راه و شهرسازی هشدار داده‌اند.