هدفگذاری تجارت ۳ میلیاردی ایران و قزاقستان/ مذاکرات راه‌اندازی شعبه بانک ایرانی در قزاقستان
هدفگذاری تجارت ۳ میلیاردی ایران و قزاقستان/ مذاکرات راه‌اندازی شعبه بانک ایرانی در قزاقستان
سکان؛ وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به هدفگذاری تجارت ۳ میلیارد دلاری ایران و قزاقستان گفت: راه‌اندازی شعبه بانک ایرانی در قزاقستان در دستور کار دو کشور قرار دارد.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر به کشور قزاقستان در جمع خبرنگاران، گفت: روابط ایران و قزاقستان روابط رو به رشدی است.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری روسای جمهور دو کشور بر افزایش سطح تجارت به 3 میلیارد دلار بوده است، در حال حاضر این عدد در حدود 500 میلیون دلار است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که شرایط مطلوبی در این زمینه وجود دارد، افزود: بیشتر گفتگوها در حوزه لجستیک، حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی دو کشور بوده است.

ساداتی‌نژاد با اشاره به پیشرفت صورت گرفته در حوزه مبادلات بانکی، گفت: مباحث در حوزه کشاورزی به صورت ویژه‌تر دنبال می‌شود.

وی گفت: در زمان حضور نخست وزیر قزاقستان در کشور ایران نمایشگاهی مشترک با حضور شرکت‌های دو کشور خواهیم داشت تا سرمایه‌گذاران ایرانی و قزاقی با توانمندی‌های دو کشور آشنا شوند.

ساداتی‌نژاد از آغاز به کار کمیته مشترکی از یک ماه آینده خبر داد و افزود: کشور قزاقستان خدمات مهندسی در آبیاری نوین و مباحث آب‌شیرین کن و خدمات فنی و مهندسی را درخواست کرده که در این کمیته ظرفیت‌ها برای آنان اعلام شده است.

به گفته وی، با وزیر کشاورزی قزاقستان توافق شده، یک شرکت تجاری – کشاورزی مشترک برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای خاورمیانه، حوزه تامینی غذا را پوشش دهد.

ساداتی‌نژاد با بیان این که در زمینه افزایش مراوادت و تجارت کشاورزی نیز توافقاتی انجام گرفته‌ است، افزود: در حوزه محصولات جو و ذرت و تامین گوشت اعم از مباحث دامپزشکی و قرنطینه‌ای توافقاتی انجام شده تا صادرات گوشت به صورت پایدار صورت گیرد.

وی با بیان این که مباحث مطرح شده می‌تواند حوزه تجارت را رشد و رونق دهد، افزود: در حوزه‌های ترانزیتی و سوآپ با توجه به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در بنادر بندرانزلی، امیرآباد و شهید رجایی در جنوب، علاقمندی از سمت کشور قزاقستان وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: سه کمیته «صنعت، معدن، تجارت»، «کمیته کشاورزی» و «کمیته مالی» از ماه آینده فعالیت خود تا زمان حضور نخست‌وزیر قزاقستان به ایران آغاز می‌کنند.

وی با اشاره به تأکید نخست وزیر قزاقستان برای اجرایی شدن مذاکرات و مصوبات، گفت: تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها در سفر نخست‌وزیر قزاقستان به ایران امضا خواهد شد.

ساداتی‌نژاد یادآور شد: یکی از موضوعات راه‌اندازی شعبه بانک ایرانی در کشور قزاقستان بود که در دستور کار کمیته بانکی قرار دارد.