نرخ خوراک پتروشیمی‌ها چقدر تغییر کرد؟
نرخ خوراک پتروشیمی‌ها چقدر تغییر کرد؟
سکان؛ وزیر اقتصاد جدیدترین مصوبه دولت درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را منتشر کرد.

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: همانطور که هفته قبل خبررسانی شد و با هدف تقویت تولید و ⁧ پیش‌بینی‌پذیری⁩ اقتصاد، ‏دولت تا پایان برنامه هفتم، روش محاسبه نرخ خوراک گاز صنایع را به فرمول بازگرداند.

وزیر اقتصاد در همین رابطه مصوبه هیئت دولت در زمینه نرخ خوراک را نیز منتشر کرده است.

بازار سرمایه طی ماه های گذشته درگیر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها بوده است. بورس در روز 17 اردیبهشت ماه به دلایل نامشخص در آن زمان با تغییر روندی کاملا غیرمنتظره با افت شدیدی روبرو شد.

در اواسط تیرماه، نامه معاون اول رئیس جمهور مربوط به 17 اردیبهشت منتشر شد که در آن نرخ خوراک پتروشیمی به 7 هزار تومان افزایش یافته بود.

از آن تاریخ بین مجلس و دولت درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها جلسات متعددی برگزار شد تا نهایتا مجلس این مصوبه دولت را مغایر قانون دانست.

در همین زمینه، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، مصوبه دولت در مورد نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها را مغایر قانون و باطل اعلام کرد.

البته باید گفت طبق بودجه سال 1402، دولت باید 270 هزار میلیارد تومان از نرخ خوراک پتروشیمی ها درآمد کسب می کرده است.  این عدد تنها با نرخ خوراک 7 هزار تومانی محقق می شده است. یعنی در شرایط فعلی دولت در این زمینه با کسری بودجه مواجه خواهد بود.

از سال 94 مقرر گردیده بود تا به مدت 10 سال، نرخ خوراک پتروشیمی ها به صورت فرمول محاسبه شود. اما در سال 1401، با تلاش مدیران شرکت های پتروشیمی دولت نرخ ثابت 5 هزار تومانی را برای نرخ خوراک پتروشیمی ها تعیین کرد.