ناگفته های مهم و جالب در کتاب مدیریت دولتی
ناگفته های مهم و جالب در کتاب مدیریت دولتی
سکان نیوز؛ کتاب مدیریت دولتی (نظریه و کاربرد) امید دارد در این مجموعه با طرح نظریه های اداره و مدیریت بخش دولتی از بدو پیدایش آن تا نظریه های متاخر این حوزه، بتوانیم گامی هر چند کوچک در امتداد شناخت چگونگی اثربخش و کارآمد کردن دولت و نظام اداری بردارد و ذهن های پویندگان این راه را به چالش بکشاند.

دکتر فاطمه السادات ابوالمعالی در گفت و گو با سکان نیوز اظهار داشت؛ مديريت، به عنوان فراگرد بكارگيري اثربخش و كارآمد منابع مادي و انساني تعریف می شود.

وی گفت؛ در این تعریف منظور از اثربخشي ميزان تحقق اهداف (كارهاي درست انجام دادن) و منظور از كارآيي مقايسه خروجيهاي بدست آمده با وروديهاي مصرف شده (درست انجام دادن كار) است.

نویسنده کتاب مدیریت دولتی افزود؛ اثربخشی به «چیستی» و کارآیی به «چگونگی» انجام کارها مربوط می شود. اثربخشی به تصمیم درست و کارآیی به اجرای درست اشارت دارد.

وی بیان کرد؛ دولت نیز مانند سایر کسب و کارها برای نیل به بهره وری ملی و رشد و توسعه اقتقادی باید به صورت اثربخش و کارآمد اداره شود. وجود دولت اثربخش و كارآمد، براي توسعه پايدار امري حياتي است و دولتي مي‏تواند اهداف توسعه را محقق سازد كه خود توسعه يافته باشد و از مؤسسات و نهادهاي عمومي توسعه يافته برخوردار باشد.

دکتر ابوالمعالی گفت؛ اثربخشی دولت با این پرسش مرتبط می باشد که دولت در «چه» اموری دخالت کند و از ورود در چه حوزه‌هایی پرهیز کند و کارآیی دولت بدین معناست که وظایف خود را «چگونه» با راندمان بیشتر و هزینه کمتر به انجام برساند.

وی افزود؛ اینکه دولت به فعالیت بانکداری بپردازد یا نه به اثربخشی دولت مربوط می شود و اینکه نرخ بهره بانکها به چه میزان باشد با کارآیی سر و کار دارد.

نویسنده این کتاب گفت؛ نظریه های مدیریت دولتی نیز حول این دو محور می باشد. برخی از نظریه ها به یکی از دو بعد تمرکز دارند و برخی دیگر از نظریه ها به هر دو بعد می پردازند. برای نمونه آنجا که کوچک سازی دولت مطرح می شود بعد اثربخشی دولت مراد است و وقتی از استفاده از شیوه های مدیریت بخش خصوصی در مدیریت دولتی سخن به میان می آید، کارآیی دولت مورد توجه است.