مهمانپرست؛ ایران باید اثرگذار باشد اما گذشته طالبان ساده تغییر نمی‌کند
مهمانپرست؛ ایران باید اثرگذار باشد اما گذشته طالبان ساده تغییر نمی‌کند
سکان؛ سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: از آنجایی که آمریکایی‌ها نیز می‌خواهند در این طراحتی نقش آفرین باشند، حساسیت بیشتری در این خصوص وجود دارد و باید با بدبینی بیشتری به موضوع نگاه کرد، مراقبت کرد و اثرگذار بود.

به گزارش سکان، دکتررامین مهمانپرست در گفت و گویی اظهار داشت: از آنجایی که آمریکایی‌ها نیز می‌خواهند در این طراحی نقش آفرین باشند، حساسیت بیشتری در این خصوص وجود دارد و باید با بدبینی بیشتری به موضوع نگاه کرد، مراقبت کرد و اثرگذار بود.

وضعیت در افغانستان خوب نیست و طالبان می‌تازد، صلح و ثبات این کشور همسایه به خطر افتاده و به طور طبیعی نگرانی‌هایی از باب انتقال ناامنی‌ها به مرزهای ایران نیز وجود دارد. همین است که مسئولان کشورمان در سطوح مختلف تمام تلاش خود را به کارگرفته‌اند تا به نحوی در این قضیه نقش آفرین باشند و مانع از تداوم بی‌ثباتی شوند. این سیاست‌ اما در روزهای اخیر و در داخل کشور با انتقاداتی همراه بوده است که ناشی از پیشینه طالبان است. برخی از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که طالبان خاصه با پشتوانه قومی که دارد، بخشی از واقعیت افغانستان است و نمی‌توان آن را در معادلات موجود نادیده گرفت. برخی دیگر اما اقدامات تروریستی این گروه را مد نظر قرار داده و حاضر نیستند که هیچ سیاست و اقدامی که نشان از به رسمیت شناختن طالبان باشد، بپذیرند.

قاعدتا اما باید راه میانه‌ای در بین باشد. راهی که ایران بتواند بر اساس آن هم مساله مهم صلح ، ثبات و امنیت در یک کشور همسایه را مورد توجه قرار داده و مانع از رسیدن آسیب های احتمالی به امنیت و منافع کشورمان شود، در عین حال ناگزیر به حمایت و به رسمیت شناختن یک گروه تروریستی و همچنین سیطره آن بر ملت همزبان و همسایه افغانستان نشود.

رامین مهمانپرست، سخنگوی اسبق وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش گفت: « به دلایلی از جمله تحولاتی که در جریان است، مایل نیستیم درباره این موضوع مفصل صحبت کنم اما دو نکته کلی وجود دارد که قابل ذکر است. نخست اینکه ما به خاطر حاشیه امنیتی خود باید همه تحولات منطقه و آنچه در کشورهای همسایه می‌گذرد را زیر نظر داشته باشیم و تا جایی که ممکن است بر اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد، اثرگذار باشیم».

وی افزود: «به خصوص اگر یک طراحی در کار باشد که امنیت ما را به خطر اندازد حتما باید نقش فعالی ایفا کرده و در صورتی که می‌توانیم اثرگذار باشیم برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم. ایرانی که می‌خواهد قدرتمند باشد و در سطح منطقه نفوذ داشته باشد حتما باید با تحرک و برنامه عمل کند و نسبت به آنچه در منطقه می‌گذرد، حساس باشد».

این دیپلمات ارشد ادامه داد: «نکته دوم نیز آن است که به هر صورت طالبان گذشته‌ای دارد که تغییر آن در اذهان خیلی سخت است. تغییر این گذشته بستگی به عملکرد آنان و مشاهده آنچه که ادعا می‌کنند انجام خواهند داد، دارد. از آنجایی که آمریکایی‌ها نیز می‌خواهند در این طراحتی نقش آفرین باشند، حساسیت بیشتری در این خصوص وجود دارد و باید با بدبینی بیشتری به موضوع نگاه کرد، مراقبت کرد و اثرگذار بود».

وی تاکید کرد: «امنیت کشورهای همسایه، امنیت ما است. ما منطقه‌ای با ثبات و امنیت بالا می‌خواهیم و برای رسیدن به این هدف نباید از هیچ کاری فروگذار کنیم. همان طور که قبلا هم نکرده‌ایم. مقابله با تروریسم از جمله همین اقدامات است».