منطقه آزاد اینچه برون دروازه طلایی برای شکوفایی اقتصاد ایران/ اینچه‌ برون سرزمین فرصت‌های نوظهور
منطقه آزاد اینچه برون دروازه طلایی برای شکوفایی اقتصاد ایران/ اینچه‌ برون سرزمین فرصت‌های نوظهور
سکان نیوز؛ شکل‌گیری نظم نوین جهانی جدید با توجه به مهم‌ترین عوامل در بررسی اقتصاد سیاسی کشورها که علاوه‌بر توانمندی‌های انسانی شاغل و‌اندازه آن‌ها، رشد اقتصادی را نشان می‌دهد، جهان شاهد تغییر قدرت اقتصادی از غرب سرمایه‌داری مبتنی بر هژمونی به سوی شرق است.

به گزارش سکان نیوز، شرقی که اکنون به رهبری چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران به مدل‌های اقتصادی جدیدی وابسته شده است؛ اساساً این مدل‌های جدید موقعیت این کشورها در عرصه بین‌الملل، الزامات مردم و منافع حیاتی آنها را در نظر می‌گیرد. آن هم بدون اینکه سیاست استعماری توسعه‌طلبانه‌ای مانند غرب داشته باشند

اکنون موقعیت استراتژیک،  ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشور‌های بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جــاده‌ای و دسترسی ایــــران به ســـواحل طـــولانی در خلیج‌فارس، دریای مکران «عمان» و سواحل دریای خزر در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است.

اگر بعضی مسیر‌های ناتمام ریلی و جاده‌ای ایران تکمیل شود ایران می‌تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای خود درآمد سرشاری داشته باشد. این راه‌گذر ارتباط ترانزیتی کشور‌های شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشور‌های حوزه اقیانوس هند، خلیج‌فارس و جنوب آسیا برقرار می‌سازد.

در صورت فعال شدن تمام حلقه‌های این زنجیره، انتقال کانتینر از بندربمبئی به مسکو سریع‌تر و به صرفه‌تر خواهد بود (ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک افزایش ۲۰ درصدی هزینه حمل‌ونقل را در پی دارد).

یکی از مناطقی که در این زنجیره بسیار مهم و نقش حیاتی را بازی خواهد کرد منطقه آزاد تجاری و صنعتی اینچه برون می باشد.

اینچه‌برون که از آن به‌عنوان دروازه ورودی ایران به آسیای میانه نام برده می‌شود می‌تواند در تجارت و توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای روسیه و چین که در گروه بریکس و پیمان شانگهای مشترک هستند، نقش داشته باشد.

منطقه آزاد اینچه برون گلستان با برخورداری از زیرساخت‌های مانند گمرک، پایانه مرزی و خط ریلی بین المللی ظرفیتی بِکر برای توسعه و پویایی اقتصاد کشور به شمار می‌رود جغرافیای منطقه آزاد اینچه برون نقطه تلاقی دو کریدور بین المللی است و قرار گرفتن این منطقه در مسیر کریدور راه جدید ابریشم امکان اتصال آسیای شرقی را به اروپا میسر می کند.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون، بستری مناسب برای توسعه روابط اقتصادی ایران و به خصوص استان گلستان با کشورهای آسیای میانه و بازار مصرف ۲۰۰ میلیون نفری این کشورها است.

منطقه آزاد تجاری- صنعتی اینچه‌ برون را می توان سرزمین فرصت‌های نوظهور دانست و این منطقه استراتژیک و آزاد کانون عبور کریدورهای بین‌المللی شرق – غرب و شمال – جنوب است که فرصت استثنائی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم می‌کند.

اینچه برون دروازه بازارهای گسترده غلات، انرژی، کانی، خاویار، محصولات نفتی و غیره بوده، ضمن اینکه این منطقه شاهراه سه کریدور مهم KTI که یک شاخه آن از چین و یک شاخه آن از روسیه به اینچه برون می رسد، کریدور شرق به غرب (BIR) که بسیار حائز اهمیت بوده و مورد تاکید چینی ها است و کریدور معروف شمال به جنوب که برای کشور روسیه از حساسیت زیادی برخوردار بوده، است. با توجه به جایگاه ویژه کریدور ها در آینده جهان لذا این منطقه به لحاظ ویژگی های ژئوپولیتیکی بسیار مهم تلقی می شود.

با توجه به مزایا و معافیت‌های قانونی برای حضور سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد ایران، بسته‌های سرمایه‌گذاری معرفی شده این منطقه با قابلیت صادرات محور و ارائه دهنده خدمات ترانزیتی، لجستیکی، بازرگانی و گردشگری با شعار دروازه ورود به آسیای میانه و چین را در دستور کار مدیران این منطقه آزاد قرار گرفته است.