مناطق آزاد تاوان کارهای خوب خود را می‌دهند/مناطق آزاد چابهار، قشم و کیش در مسیر توسعه
مناطق آزاد تاوان کارهای خوب خود را می‌دهند/مناطق آزاد چابهار، قشم و کیش در مسیر توسعه
سکان نیوز؛ دبیر اجرایی هماهنگی شورای فعالین اقتصادی گفت؛ در میان مناطق آزاد کشور تنها سه منطقه کیش، قشم و چابهار با سرعت نسبتاً مناسبی در حال حرکت روبه‌جلو هستند.

محمدصادق مبرهن در گفتگوی با اشاره به طرح اصلاح قوانین مناطق آزاد کشور که توسط برخی نمایندگان به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه‌شده است در پاسخ به اینکه ارائه چنین طرحی چه ضرورتی دارد اظهار کرد: اینکه چه نیازی به اصلاحات قوانین مناطق آزاد است سؤالی است که ما هم بارها از دوستان کمیسیون اقتصادی پرسیده‌ایم.

وی افزود: از آن‌ها سؤال کرده‌ایم که کجای قوانین فعلی ایراد داشت که نیاز به اصلاحات دارد و پاسخ آنها این است که خوب اجرا نشده و به لحاظ اجرایی ایراد دارد.

دبیر اجرایی شورای هماهنگی فعالین اقتصادی مناطق آزاد با بیان اینکه اگر بحثی درست اجرا نشده و یا در اجرای آن مشکل دارد نباید حذف شود یا تغییر کند افزود: در چنین مواقعی باید نظارت‌ها بر حسن اجرای قوانین بیشتر شود نه اینکه قانون حذف یا تغییر داده شود.

وی افزود: این کشمکشی است که با دوستان داریم و توسط نامه نظرات خود را از طریق شورای هماهنگی فعالین اقتصادی که از تشکل‌های صنفی 5 منطقه آزاد کشور تشکیل‌شده است اعلام کرده‌ایم.

مبرهن با اشاره به اینکه این طرح قانونی کردن تخلفاتی است که طی 10 سال گذشته در حق مناطق آزاد صورت گرفته است افزود: دوستان بنا به تشخیص و دید خود به دنبال قانونی کردن تخلفاتی هستند که دستگاه‌های معارض علیه مناطق آزاد انجام داده و می‌دهند و آنچه این طرح هدف قرار داده است ایجاد حاشیه امنی برای ادامه دخالت در فعالیت‌های مناطق آزاد است

وی تصریح کرد: آن‌ها به‌نوعی با این طرح تلاش دارند تا حضور غیرقانونی خودشان را در مناطق آزاد توجیه کنند و بیشتر بر روی دو مزیت اصلی مناطق آزاد، معافیت گمرکی و معافیت مالیاتی به دنبال اصلاحات هستند که عملاً با این بحث و اصلاحیه به‌طور کامل نقض می‌شود. یا طوری مشروط می‌شود که قابلیت اجرا نخواهد داشت یعنی دیگر انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در آینده در این مناطق نخواهد بود.

دبیر اجرایی شورای هماهنگی فعالین اقتصادی مناطق آزاد تأکید کرد: از سوی دیگر بحث مدیریت یکپارچه‌ای است که بنا بر اهداف اولیه قوانین در مناطق آزاد مدنظر بوده که نقض شده و تمامی دستگاه‌های سرزمین اصلی خود را برای دخالت در این مناطق محق می‌دانند. و در یک جمله فلسفه وجودی مناطق آزاد زیر سؤال می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه در مناطق آزاد باید به دنبال ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه‌گذاران باشیم افزود: در حالی بخشی از کشور را در وسعت‌های بالا مناطق آزاد نامیده‌اند (مانند آبادان، خرمشهر، ماکو) که تنها دهان‌پرکن است و مناطق آزاد بر بخش کوچکی از آن‌ها نیز حاکمیت ندارند.

مبرهن افزود: در میان مناطق آزاد کشور تنها سه منطقه کیش، قشم و چابهار با سرعت نسبتاً مناسبی در حال حرکت روبه‌جلو بود که دستگاه‌های معارض بنا بر دیدگاه‌های خود زمینه‌های ورود خود را به این مناطق در قالب برخی ناهنجاری‌هایی که شاید قابل‌طرح هم نبود بزرگ کردند و یک را هزار گفتند و به مسئولان کل کشور این‌گونه القا کردند که مناطق آزاد درصد بالایی در تخلفاتی همچون قاچاق، فرار مالیاتی و تضییع حقوق کارگران و غیره را دارند.

وی تصریح کرد: همین امروز هم پس از نزدیک به سه دهه می‌توانم بگویم که مناطق آزاد در خصوص تمامی این موارد شفاف‌ترین و سالم‌ترین هستند و شاید این مشکلات به دلیل این است که در بسیاری از حوزه‌ها از سرزمین اصلی و دستگاه‌های دولتی کارنامه بهتری دارند و امروز تاوان کارهای خوب خود را می‌دهند.

دبیر اجرایی هماهنگی شورای فعالین اقتصادی با اشاره به اینکه در کشور ما برخی اوقات اگر بخشی خوب کار کند مورد امرونهی واقع می‌شود که سرعت کار خود را کاهش دهد به‌جای اینکه به دیگر بخش‌ها امر شود که سرعت کار خود را بالا ببرند خاطرنشان کرد: انتظار ما از قانون‌گذاران در مجلس انقلابی یازدهم این بود که مزایای مناطق آزاد را ارتقاء دهند، نظارت‌ها را بیشتر کنند و جلوی دخالت دستگاه‌های سرزمین اصلی را بگیرند. اما گویا قصه برعکس شده است

مبرهن از رسانه‌های ارتباط‌جمعی درخواست کرد تا برای حفظ مزیت‌های مناطق آزاد کشور و جذب سرمایه‌هایی که در صورت تصویب این قوانین از کشور خارج خواهند تلاش کنند زیرا در صورت تصویب اصلاحیه مذکور مزیت‌های مناطق آزاد از بین رفته و با سرزمین اصلی یکی خواهد شد و دیگر انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این مناطق وجود نداشته و سرمایه‌گذاری‌ها موجود با این شرایط مطمئناً ضربه می‌خورند.