مصوبه مجلس در مورد شوراها مغایر با قانون اساسی است
مصوبه مجلس در مورد شوراها مغایر با قانون اساسی است
سکان نیوز؛ سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اتخاذ تصمیم شتابان در لایحه مالیات بر ارزش افزوده به گونه ای است که مسوولیت وضع عوارض در شهرها تقریبا به صورت کامل از شوراهای شهر سلب و به وزارت کشور سپرده شده است.

علی بابایی کارنامی در گفت و گویی اختصاصی با سکان ، با اشاره به نقش مهم شوراهای شهر ، به مصوبه اخیر مجلس اشاره کرد و گفت: اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم و ارزش‌افزوده، هفته گذشته در مجلس به تصویب رسیده است و در صورت تأیید توسط شورای نگهبان در عمل منجر به متزلزل شدن جایگاه شوراها و اثرگذاری این نهاد که در فصل هفتم قانون اساسی پیش‌بینی شده است، می‌شود.

وی افزود؛ مصوبه اخیر مجلس با از بین بردن قدرت وضع عوارض شهری توسط شوراها که در زمره وظایف ذاتی این نهاد است و در 20سال اخیر هم در تمامی قوانین مرتبط مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است با وابسته کردن هرچه بیشتر شورا و مدیریت شهری به دولت‌، کارکردهای نظارتی شورا را به حداقل رسانده و در عمل این نهاد را از حیز انتفاع ساقط می‌کند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت؛ کمرنگ کردن جایگاه و نقش شوراهای محلی و واگذاری اختیارات مهم این نهاد نوپا و مردمی به وزارت کشور، باعث زمینه های چالش هویتی برای نهادهای انتخابی و ترویج رویکرد اقتدارگرایی در قبال نهادهای مردمی می شود.

بابایی کارنامی بیان داشت: اتخاذ تصمیم شتابان در لایحه مالیات بر ارزش افزوده به گونه ای است که مسوولیت وضع عوارض در شهرها تقریبا به صورت کامل از شوراهای شهر سلب و به وزارت کشور سپرده شده است.