مشوق مجلس برای کاهش استفاده از آبهای سطحی و زیر زمینی در صنایع آب‌بر
مشوق مجلس برای کاهش استفاده از آبهای سطحی و زیر زمینی در صنایع آب‌بر
سکان نیوز؛ نمایندگان مجلس در راستای مدیریت بحران آب و سالم سازی محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی را مکلف به تدوین و اجرای برنامه ملی کاهش تبخیر سطحی از طریق توسعه آبیاری زیرسطحی کردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم (یکشنبه، 15 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با دو بند الحاقی 8 و 10 تبصره 8 این لایحه موافقت کردند.

در بندالحاقی8 تبصره 8 ماده واحده این لایحه آمده است: از اول فروردین ماه سال 1401، هرگونه اعمال تغییرات در مقررات جهت محدودیت صادرات محصولات کشاورزی، تنها شش ماه پس از ابلاغ آن لازم الاجراء خواهد بود. مصوبات هیأت وزیران از شمول این حکم مستثنی است.

همچنین در بند الحاقی 10 تبصره 8 این لایحه آمده است: به منظور جایگزینی پساب فاضلابها به جای آبهای شرب و خام در واحدهای صنعتی، خدماتی و فضای سبز و جذب سرمایه گذار جهت اجرای طرحهای تصفیه فاضلابهای شهری، شرکتهای آب و فاضلاب استانی مکلفند از طریق مذاکره و تشویق مصرف کنندگان عمده آبهای شرب و خام در بخشهای صنعتی، خدماتی و فضای سبز که امکان استفاده از پسابها را دارند، شرایطی را فراهم کنند که این مصرف کنندگان نسبت به خرید تضمینی پسابها اقدام و بخشی از هزینه سرمایه گذاری را در قالب قرارداد پیش خرید به سرمایه گذار تصفیه پسابها پرداخت و در آینده آب مورد نیاز خود را از سرمایه گذار تحویل بگیرند.

* کشت برنج در مناطق مختلف کشور با تشخیص کارگروه سازگاری با کم آبی استان تعیین می شود

نمایندگان مجلس همچنین با پیشنهاد تنفیذ بند (ک) تبصره 8 قانون بودجه 1400 در تبصره 8 بودجه 1401 موافقت کردند.

براساس بند تنفیذ شده (ک) تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور؛

– در سال ۱۴۰۰ کشت برنج درمناطق مختلف کشور در چهارچوب سیاست‌های کلی نظام و با هماهنگی ‌دستگاه‌های ملی به تشخیص کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان تعیین می‌گردد.

* مشوق مجلس برای کاهش استفاده از آبهای سطحی و زیر زمینی در صنایع آب‌بر

نمایندگان همچنین با بندهای الحاقی 6 و 7 تبصره 8 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بندالحاقی6 تبصره 8 این لایحه آمده است: کلیه صنایع آب بر(به تشخیص وزارت نیرو) موظفند تا پایان خردادماه سال 1401 نسبت به شفاف سازی ترکیب منابع آبی مورد استفاده اقدام نمایند. وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و نیرو موظفند بسته تشویقی و تنبیهی برای کاهش استفاده از آب های سطحی و زیرزمینی توسط این صنایع و جایگزین کردن آن با پساب صنعتی و شهری را تا پایان شهریورماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

براساس بندالحاقی7 تبصره 8 ماده واحده این لایحه؛ در راستای مدیریت بحران آب و سالم سازی محصولات کشاورزی و کاهش وابستگی در تأمین خوراک دام، وزارت جهادکشاورزی مکلف است با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور حداکثر ظرف مدت شش ماه برنامه ملی کاهش تبخیر سطحی از طریق توسعه آبیاری زیر سطحی، برنامه کاهش مصرف سموم شیمیایی و سالم سازی خاک، آب و محصول، برنامه قطع وابستگی و خودکفایی خوراک دام سبک، سنگین و طیور را تدوین و تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه های اندازه گیری سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی اجرایی نماید.