مرادی؛ کتاب هایی از شهیدان به عنوان سند برای نسل های آینده باید نوشته شود
مرادی؛ کتاب هایی از شهیدان به عنوان سند برای نسل های آینده باید نوشته شود
سکان نیوز؛ رییس هیئت رزمندگان استان مازندران با تبریک چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس، گفت: ملت ما در دوران 8 سال دفاع مقابل دشمنی ایستادگی کرد که از سوی چندین کشور جهان از نظر مالی و نیروی نظامی حمایت می شد.

علیرضا مرادی از فرماندهان دفاع مقدس در گفت و گویی اختصاصی با سکان نیوز افزود: یکی از اشتباهات بزرگ صدام این بود که مردم ما را در جنگ محاسبه نکرد و تنها نیروهای سپاهی و نظامی ما را مقابل خودش می دید.
وی گفت: در دوران 8 سال جنگ بیش از 60 عملیات داشتیم که 11 عملیات بزرگ خیلی تاثیر گذار بود.
این رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به نقش مازندرانی ها در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ هزار رزمنده از مازندران اعم از سپاه، بسیج، ارتش، نیروهای جهادی و هلال احمر در جنگ حضور داشتند .
سرهنگ مرادی تعداد شهدای مازندران در دوران مقدس را بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید ذکر کرد و گفت: حدود ۳۶ هزار نفر از مردم مازندران در صحنه جنگ مجروح و یا جانباز 5 تا بالای ۷۰ درصد شدند.
وی که 76 ماه را در صحنه های جنگ سپری کرده بود، در بیان خاطراتش از دوران 8ساله جنگ تحمیلی، گفت: من از کلاس دوم راهنمایی با سه نفر از دوستانم از طرف مدرسه با پول قرضی به صحنه جنگ رفتیم و در آن شرایط سنی در شهر سوسنگرد به همراه زنان و مردان ایرانی جنگ کردیم .
مرادی گفت: در اولین روزهای جنگ که دشمن با حمله ناجوانمردانه وارد شهرهای کشور شد و وقتی اهواز در محاصره دشمن افتاد 19 ماه جنگیدیم تا خاک اهواز را از دشمن پس گرفتیم و چون در صحنه کار کرده بودیم آنقدر باتجربه شدیم که بعدها حتی دانشجویان زیر نظر ما بودند.
رییس هیئت رزمندگان استان مازندران ادامه داد: در شرایط سخت آن دوران نسلی وارد صحنه شده بود که نه تنها برای حفظ تمامیت ارضی کشور بلکه به جهت لبیک به ندای امام شان به جنگ آمده بودند و جانانه از کشور دفاع می کردند و با رشادت هایشان صحنه های زیبایی خلق می کردند که زبان از بیانش قاصر است و کتاب هایی از این شهیدان به عنوان سند برای نسل های آینده باید نوشته شود.

وی نقش زنان، پیر مردان و روحانیون را در دوران دفاع مقدس بسیار تاثیرگذار برشمرد و گفت: زنان در این دوران همواره حضور پررنگی داشتند و زمانی هم که به فرمان امام (ره) به بخش پشتبانی منتقل شدند، نقش شان غیرقابل انکار بود و گواه ادعای ما بیش از 6 هزار شهید زنی است که در بخش دفاع مقدس، بمباران و حتی در ترور به شهادت رسیدند.
مرادی ادامه داد: 3 الی 5 درصد جمعیت مردان در دوران جنگ در صحنه بودند . از جمله این افراد حضور چشمگیر روحانیون بود و بیشترین شهید از نظر جمعیت به شهدای روحانی اختصاص دارد.

این مسوول در پایان با قدردانی از حضور و حمایت مردم چه در دوران جنگ و چه در شرایط سخت بیماری کرونا بیان داشت: در موج اول و دوم شیوع بیماری کرونا مردم برای کمک استقبال زیادی کردند و حتی در خرید برخی لوازم آنقدر کمک می شد که این کمک ها به برخی شهرهای استان ارسال می شد. ضمن اینکه هیئت رزمندگان هم در این زمان در کنار دیگر هیئت ها نقش بسیار خوبی ایفا نمود