فضاسازی غربی‌ها علیه ایران برای فرار از اجرای تعهداتشان است
فضاسازی غربی‌ها علیه ایران برای فرار از اجرای تعهداتشان است
سکان نیوز؛ کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه هدف فضاسازی‌های رسانه‌ای غرب علیه ایران فرار از اجرای تعهدات است، گفت: اگر طرف غربی قائل به یک مذاکره منطقی و از موضع برابر باشد طبیعتا خواسته‌های ایران خارج از توافق برجام نیست و اگر اراده این کار را داشته باشند می‌توانند آنها را عملیاتی کنند.

محمد قادری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی سکان نیوز؛درباره رویکرد آمریکایی‌ها در قبال مذاکرات برای رفع تحریم‌هااظهار کرد: متاسفانه آمریکایی‌ها بر خلاف آن چیزی که در رسانه‌ها نشان می‌دهند و تبلیغات می‌کنند اساساً رویکردشان نسبت به مذاکرات مثبت نیست. آنها طرف ترک‌کننده و ناقض برجام هستند. با این وجود در حالی که تلاش می‌کنند به گروه پنج به‌علاوه یک و میز مذاکره برگردند، حاضر نیستند که هزینه‌های نقض برجام و خروج از این پیمان را بپردازند.

وی افزود: آمریکایی‌ها با فضاسازی سعی دارند فشار بر ایران را زیاد کنند تا جمهوری اسلامی تسلیم خواسته‌های غیرمنطقی، غیرقانونی و زیاده‌طلبانه آنها شود. قطعا این رویکرد آمریکایی‌ها نتیجه‌بخش نخواهد بود زیرا جمهوری اسلامی تاکید کرده رویکردش در فرایند مذاکرات آینده مبتنی بر حل مساله و رفع تحریم‌هاست و در غیر این صورت، اساسا مذاکره‌ بی‌معنی و بی‌نتیجه است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: جمهوری اسلامی بنا را بر این گذاشته که اساسا حضور در مذاکرات آینده باید مبتنی بر رفع تحریم و حل مساله باشد. در غیر این‌صورت، مذاکره برای زمان خریدن یا مذاکرات فرسایشی به هیچ وجه مورد پذیرش ایران نیست و همانطور که علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده، اگر مذاکره ای صورت بگیرد با هدف رفع تحریم‌هاست و طرف های اروپایی و آمریکایی لازم است این موضوع را در نظر بگیرند.

قادری با اشاره به ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا و تاثیرات آن بر فرایند مذاکرات هسته ای گفت: از همان ابتدای مذاکرات جمهوری اسلامی با غرب در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای، پاریس همواره سعی کرد نقش پلیس بد را ایفا کند.

وی اضافه کرد: فرانسوی‌ها هرگز نتوانستند مستقل از آمریکایی‌ها در فضای سیاست بین‌الملل ایفای نقش کنند؛ بنابراین سعی می‌کنند با چنین نقش و رویکردی وارد عرصه مذاکرات شوند تا خود را در سیاست بین الملل موثر نشان دهند.

قادری با بیان اینکه این رویکرد فرانسوی ها به سفارش ایالات متحده صورت می‌گیرد و فرانسه اراده یا توان بازیگری مستقل از کاخ سفید و واشنگتن را ندارد، گفت: تغییر دوره‌ای ریاست اتحادیه اروپا و قرار گرفتن فرانسه در راس آن می‌تواند این رویکرد را به نوعی تشدید کند که یک پالس منفی از طرف اروپایی‌ها تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه آمریکا داخل اتاق مذاکرات جایی ندارد، خاطرنشان کرد: در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و در سال ۹۷، آمریکایی‌ها به شکل یکجانبه از برجام خارج شدند بنابراین آنها برای بازگشت به برجام باید در مورد لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی به ایران تضمین بدهند.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآورشد: خروج آمریکایی‌ها از توافق هسته‌ای خسارت‌هایی را برای ایران به بار آورده است و آنها باید این خسارت را نیز بپردازند. اما به هر حال، آمریکایی ها جایگاهی در مذاکرات ندارند که بخواهند در رابطه با دستور کار مذاکرات آینده اعلام نظر کنند.

قادری گفت: بحث در مورد هر موضوع دیگری به جز موضوع هسته ای، اساسا جایگاهی در مذاکرات مربوط به برجام ندارد و همانطور که دیپلمات‌های ارشد مذاکره کننده ایرانی اعلام کرده اند مذاکره فقط در چارچوب رفع تحریم ها و برجام صورت خواهد گرفت. موضوع برجام هسته ای است و ایران هیچ دستور کار جدیدی را نخواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه پایداری و ماندگاری توافق، راستی آزمایی موارد توافق و تضمین عملی آن از مطالبات جدی تهران است، افزود: اگر طرف‌های مقابل ایران، رویکردی منطقی به مذاکرات داشته باشند طبیعتا برآورده کردن خواسته‌های ایران سخت نیست.

کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: مشکل این است که اروپا و آمریکا به نوعی یک بازی غیرمنطقی و غیرحقوقی را در پیش گرفته‌اند و حاضر نیستند پیمانی را که امضا کرده اند، عملیاتی کنند. نکته اصلی ماجرا هم همین موضوع است.

قادری با اشاره به اینکه تبلیغات سوء، فشارها و فضاسازی‌های رسانه‌ای غرب علیه ایران با هدف فرار از انجام تعهدات صورت می‌گیرد، گفت: اگر طرف غربی قائل به یک مذاکره منطقی و از موضع برابر با ایران باشد طبیعتا خواسته‌های ایران خارج از توافق برجام نیست و اگر اراده این کار را داشته باشند می‌توانند آنها را عملیاتی کنند.

  • نویسنده : میلاد