فاجعه خاموشِ فوتبال ایران؛ بلاتکلیفی روی نیمکت‌ِ نیمی از تیم‌های لیگ برتر
فاجعه خاموشِ فوتبال ایران؛ بلاتکلیفی روی نیمکت‌ِ نیمی از تیم‌های لیگ برتر
تهران- سکان نیوز- هشت تیم از ۱۶ تیم لیگ بیستم اوضاع مشخصی روی نیمکت خود ندارند و نمی‌دانند که فصل بعد با چه کسی باید وارد مسابقات شوند.

به گزارش سکان نیوز، هنوز زمان رسمی اعلام نشده اما گمانه‌زنی‌ها این است که بیستمین دوره لیگ برتر اواخر مهرماه سال ۱۳۹۹ آغاز شود. به عبارتی دیگر حدود یک ماه و نیم تا آغاز فصل جدید فوتبال ایران باقی مانده است اما یک چالش جدی تیم‌های لیگ را تهدید می‌کند و آن هم این است که نیمی از تیم‌ها برای نیمکت فصل بعد خود با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند و هنوز تکلیف خود را نمی‌دانند.

با توجه به قانون عدم حضور سرمربی و بازیکن خارجی به احتمال فراوان در لیگ بیستم شاهد ایرانی‌ترین نیمکت‌های ممکن خواهیم بود اما بازهم شایعات و احتمالاتی وجود دارد که یک سرمربی خارجی دوباره به فوتبال کشورمان بازگردد. با این وجود تنها هشت تیم تقریبا تکلیف خود را برای دوره بعدی مسابقات می‌دانند و اطلاع دارند که با چه کسی تیمشان را مهیا می‌کنند.

تیم‌های لیگ بیستم را باید به سه دسته تقسیم کرد. تیم‌هایی که سرمربی فصل بعدشان مشخص است؛ تیم‌هایی که در حال حاضر سرمربی دارند اما هنوز برای فصل بعدشان ابهام وجود دارد و تیم‌هایی که در حال حاضر سرمربی ندارند.

در بین ۱۶ تیم لیگ برتر هشت تیم سرمربی دارند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و تغییررویه‌ای ایجاد نشود یا این سرمربیان با پیشنهاد خاصی هوایی نشوند باید آنها را در کنار هم دید. این هشت تیم عبارتند از فولاد خوزستان، شهرخودروی مشهد، نساجی مازندران، ماشین‌سازی تبریز، پیکان تهران، سایپا تهران، مس رفسنجان و آلومینیوم اراک.

هشت تیم با تکلیف مشخص

شهرخودرو روز گذشته(یکشنبه) مهدی رحمتی را به عنوان سرمربی جدید انتخاب کرد. فولاد اگر نکونام جایی نرود علاقمند به ادامه فعالیت با این سرمربی جوان است. همین طرز تفکر در نساجی هم وجود دارد و مسوولان باشگاه تمایل ۱۰۰ درصدی برای حفظ فکری را دارند مگر اینکه خود این سرمربی پیشنهاد جدیدی وسوسه‌اش کند. ماشین‌سازی با افاضلی و پیکان با ویسی در لیگ ماندند و ادامه می‌دهند. سایپا هم اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد به پروژه‌اش با ابراهیم صادقی ادامه خواهد داد. ۲ تیم تازه لیگ برتری شده مس رفسنجان و آلومینیوم اراک نیز با همان سرمربیان پیشین خود در لیگ برتر حضور پیدا می‌کنند و محمد ربیعی و رسول خطیبی را در بالاترین سطح فوتبال کشورمان می‌بینیم.

سرخابی‌ها در بین برزخی‌ها

اما پرسپولیس تهران، استقلال تهران، صنعت نفت آبادان، تراکتور تبریز و گل‌گهر سیرجان اوضاع مشخصی ندارند. یحیی و پرسپولیس احتمالا به همکاری ادامه می‌دهند ولی فعلا کدورت‌های زیادی بین طرفین وجود دارد. در استقلال اوضاع وخیم‌تر است. خیلی‌ها بر این باورند که در صورت رقم خوردن هر نتیجه‌ای در فینال جام حذفی یکی از بین مجیدی و سعادتمند در تیم می‌مانند. سعادتمند به دنبال یک سرمربی جدید است و مجیدی با این شرایط نمی‌خواهد ادامه همکاری بدهد.

تراکتوری‌ها منتظر نتیجه بازی فینال جام حذفی هستند اما ساکت الهامی قرارداد دارد و احتمالا در این تیم می‌ماند. گل‌گهر با مجید جلالی در لیگ ماند اما مدیران باشگاه می‌خواهند فصل بعد جزو تیم‌های بالانشین باشند و هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند. در نهایت صنعت نفت هم دیگر تیمی است که مشخص نیست فصل بعد با بهنام سراج کار را شروع می‌کند یا خیر.

سه تیمی که سرمربی ندارند

سپاهان اصفهان، نفت مسجدسلیمان و ذوب‌آهن اصفهان هم سه تیمی هستند که در حال حاضر سرمربی ندارند. ذوب، با بوناچیچ قطع همکاری کرد و یک سرمربی ایرانی را به خدمت می‌گیرد. تارتار و نفت مسجدسلیمان هم به پایان رسیدند و سرمربی موفق نفت را باید در تیم جدیدی ببینیم. سپاهان هم به دنبال جذب یک سرمربی بزرگ برای فصل بعد است. آنها با نام‌های بزرگی مذاکره کردند و احتمالا یک شخص شناخته شده روی نیمکت این تیم جلوس خواهد کرد.

در نهایت باید دید مسوولین باشگاه‌های لیگ برتری چه زمانی تکلیف سرمربیان خود را مشخص می‌کنند. فصل بعد قرار است خیلی زود شروع شود و به همین دلیل تمرینات پیش فصل هم باید سریعا آغاز شود. این شروع سریع هم نیازمند این است که تیم‌ها سرمربی داشته باشند وگرنه با تاخیر افتادن در استارت این ماجرا بازهم باید بهانه‌های مختلفی را در باب جذاب نبودن هفته‌های آغازین لیگ بشنویم.

  • نویسنده : 6965