عملیات احداث نیروگاه تولید پراكنده در استان قم آغاز شد
عملیات احداث نیروگاه تولید پراكنده در استان قم آغاز شد
سکان؛ با مشاركت بخش خصوصي، پروژه افزايش ظرفيت مولدهاي توليد پراكنده استان قم در منطقه كهك به ميزان ۷.۲ مگاوار كليد خورده و عمليات اجرايي آن امروز با حضور معاون استاندار،معاون فرماندار كهك، مدیر عامل توزيع برق قم، معاون هماهنگي و مدیران برق منطقه‌اي تهران آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی توزیع برق قم، «سید حسين اسماعيل ن‍ژاد» معاون هماهنگي برق منطقه اي تهران در حاشيه اين مراسم اظهار داشت: با توجه به اهميت مباحث مربوط به محيط زيست و موضوع گاز براي تامين انرژي نيروگاه گفت؛ ياري و همكاري همه عوامل و مجموعه استان در اين‌خصوص ضروريست تا به ياري خداوند بتوانيم اين نيروگاه را تا اوج بار سال آينده به بهره‌برداري برسانيم.

وی گفت: این پروژه با استفاده از پتانسیل بخش خصوصی (شركت صبانوآوران فردوس) به منظور احداث مولد مقیاس کوچک، باهدف کاهش ناترازی تولید و مصرف در شهرستان کهک، در دستور کار قرار گرفته است. 

معاون هماهنگي برق منطقه ای تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید نیروگاهی کوچک مقیاس در استان های تهران قم و البرز به حدود ۲۱۰ مگاوات رسیده است، گفت: برنامه‌ریزی برای افزایش این ظرفیت تا ۵۰۰ مگاوات در دستور کار است.

اسماعيل نژاد درباره نقش شایان نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در حفظ پایداری شبکه برق به‌ویژه در فصل تابستان، افزود: نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس منافع و محاسن فراوانی دارند که مهم‌ترین این منافع، کاهش تلفات و کمک به حفظ پایداری شبکه برق در فصل تابستان است.

وی بیان داشت: اکنون تعدادی از مجتمع‌های بخش خصوصی از طریق نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس نه‌تنها برق مورد نیاز خود را تولید می‌کنند، بلکه با فروش مازاد برق تولیدی به شبکه سراسری از این محل درآمد نیز کسب می‌کنند.

شهرستان کهک در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز شهر قم دارای یک شهر بنام کهک و دو بخش مرکزی و فردو و دارای ۱۸ روستا است که ۱۰ روستای آن جزء بخش مرکزی و ۸ روستا نیز جزء بخش فردو می‌شود. تمام روستاهای شهرستان کهک دارای سکنه و شورا و دهیاری است.

جمعیت ثابت این شهرستان حدود ۴۰ هزار نفر و جمعیت شناور و متغیر آن بیش از ۸۰ هزار نفر برآورد می‌شود.