علت خاموشی گسترده در شبکه برق ترکیه چه بود؟
علت خاموشی گسترده در شبکه برق ترکیه چه بود؟
سکان نیوز؛ "علت خاموشی های گسترده در ترکیه مصرف بیش از حد برق بود، که از صبح دوشنبه 11مرداد به مدت تقریباً سه ساعت حادث شد."

به گزارش روابط عمومي شبکه برق ایران به نقل از روزنامه هاي صباح ديلي و حريت ديلي؛این خاموشی ها منطقه وسیعی از استانبول تا آنتالیا در جنوب، آنکارا پایتخت، سومین استان بزرگ کشور ازمیر، قطب صنعتی کوکائلی شهر صنعتی شمال غربی بورسا و همچنین مرسین، که اخیراً نیز دچار آتش سوزی شده است را تحت تاثیر قرار داد. همچنین گزارش هایی مبنی بر قطعی برق در شهرهای بزرگ دیگر مانند قونیه ، آدانا ، غازیانتپ و حاتای وجود دارد.
گفتنی است، پس از این اتفاق شرکت های توزیع برق در ترکیه یکی پس از دیگری اطلاعیه هایی را منتشر کردند و در آن به دلایلی همچون “تعمیر و نگهداری” خطوط انتقال برق و بروز برخی “اشکالات” اشاره کرده اند.
لازم به توضیح است، وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه علت اختلال را مصرف بیش از حد عنوان کرد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: تأمین برق به دلیل افزایش دما ی بیش از حد معمول در این فصل دچار اختلال شده است. تولید اضطراری،در بخش های آسیب دیده بکار گرفته شده و برق به زودی برقرار می شود. همچنین این بیانیه عنوان کرده که ترکیه طی هفته های اخیر به رکورد مصرف برق در تاریخ خود رسیده و زیرساخت های ملی برق در حداکثر ظرفیت تولید برای پاسخگویی به تقاضا کار می کند. بر اساس بیانیه این وزارتخانه، در حالی که تقاضا افزایش یافته است، تولید برق در نیروگاه های بادی و همچنین نیروگاههای آبی به دلیل خشکسالی کاهش یافته است.
گزارش دقیقی از میزان برق از دست رفته در مناطق ترکیه منتشر نشده و حتی سایت وزارت انرژی نیز خبری در این رابطه منتشر نکرده است اما Uludağ Elektrik Dağıtım (UEDAŞ توزیع برق در بورسا را برعهده دارد، در حساب توئیتر خود، مشکلاتی در خطوط انتقال را باعث قطعی برق دانسته است و به همین مورد اکتفا کرده است.
روزنامه صباح گزارش داد که متوسط مصرف به ندرت به بالای 50000 مگاوات می رسیده که در روزهای اخیر به 53000 مگاوات رسیده است.
تقاضای روزانه برق در 30 جولای (3 روز پیش)به بیش از 1.9 تراوات ساعت رسیده است که رقم بی سابقه ای است. تامین کننده اصلی برق شرکت انتقال برق ترکیه TEIAŞ مجبور به قطع برق برخی از مصرف کننده های عمده برای تأمین برق شرکت های توزیع شده است.
در همین راستا برخی از مناطق صنعتی که کارخانه ها را در خود جای داده اند، مصرف خود را کاهش دادند تا میزان برق برای استفاده در مناطق مسکونی افزایش یابد.
پیش بینی می شود تا ماه سپتامبر به موازات افزایش دمای شدید اختلالات بیشتری در تامین برق ایجاد شود. این افزایش دما، در کاهش تولید توان توربین های بادی نیز موثر خواهد بود.
تهیه کننده و مترجم: مهدی گندم زاده
منابع:

https://www.dailysabah.com/turkey/turkey-restores-electricity-after-longdisruption-across-country/news
https://www.hurriyetdailynews.com/power-outages-hit-several-provinces-166778
https://www.sozcu.com.tr/2021/gundem/turkiye-genelinde-pes-pese-elektrikkesintileri-6569894