عزم استانی برای شکستن طلسم تالار مرکزی ساری
عزم استانی برای شکستن طلسم تالار مرکزی ساری
سکان نیوز/ عملیات اجرایی تالار مرکزی ساری که از حدود ۱۳ سال پیش ساخت آن آغاز شد و مهم‌ترین پروژه فرهنگی مازندران محسوب می شود ، قرار است با پیگیری مسئولان استان بزودی از سر گرفته شود تا پیش از پایان عمر دولت دوازدهم دست کم فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد.

به گزارش سکان نیوز، صبح امروز –چهارشنبه ۴ تیر- تعدادی از مسئولان مازندران برای پیگیری آخرین وضعیت تالار مرکزی ساری از این مجموعه بزرگ فرهنگی بازدید کردند تا اقدامات لازم به منظور تکمیل این پروژه مهم فرهنگی استان را انجام دهند. در این بازدید که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر محمدی لایینی نماینده ولی فقیه ، عباس زارع مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، عباسعلی رضایی فرماندار ساری و تعدادی از مدیران شهرستان حضور داشتند، از بخش‌های مختلف تالار مرکزی ساری بازدید و برای بسیج شدن ظرفیت‌های استانی به منظور تکمیل این پروژه رایزنی شد.

سال ۱۳۸۶ کلنگ مجموعه‌ای فرهنگی هنری در ساری به زمین خورد که قرار بود بین ۲ تا سه سال ساخت آن انجام شود و اهالی فرهنگ و هنر ساری را از وجود یک فضای حرفه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی مختلف بهره‌مند کند. این مجموعه که در آن یک سالن هزار نفره، یک سالن ۲۰۰ نفره ویژه کودکان، یک سالن ۴۰۰ نفره، محیط کارگاهی و تمرینی، سالن همایش و نگارخانه، کتابخانه، فضای خدماتی و رفاهی و مجتمع اداری پیش‌بینی شده بود چند سال است که در پیشرفت حدود ۹۰ درصدی متوقف مانده و با وجود وعده‌های متعدد مدیران فرهنگ و ارشاد و استانداران مختلف طی یک دهه اخیر هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

شهروندان ساکن مرکز استان که از بلوار تبرستان عبور کرده باشند قطعا طی یک دهه اخیر با این ساختمان که در انتهای این بلوار و مقابل دانشگاه فنی امام محمدباقر(ع) قرار دارد مواجه شده‌اند ، بنایی که عملیات ساختمانی آن تقریبا به پایان رسیده و در مرحله تجهیز فضاها باقی مانده است.

نارضایتی مخاطبان و هنرمندان

تکمیل مجموعه فرهنگی هنری و تالار مرکزی ساری طی سال‌های اخیر به یکی از مطالبات جدی اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان ساری و حتی شهرستان‌های همسایه و سایر نقاط مازندران تبدیل شده است. برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری در فضاهای غیراستانداردی مانند سینما سپهر ساری یا سالن ورزشی سید رسول حسینی سبب شده که کیفیت برگزاری در بسیاری از این برنامه‌ها پایین بیاید که هم نارضایتی عوامل اجرایی و هنرمندان را در پی داشته و هم سبب شده بسیاری از مخاطبان از این وضعیت ناراضی باشند.

محل اصلی برگزاری کنسرت‌های بزرگ در ساری در حال حاضر سینما و سپهر و سالن ورزشی سید رسول حسینی است که هیچ کدام استانداردهای لازم برای برگزاری یک کنسرت با کیفیت را ندارند. با این حال تا کنون در این سالن‌ها کنسرت‌های مهمی مانند اجرای ارکستر ملی ایران، کنسرت استاد شهرام ناظری ، کنسرت استاد حسین علیزاده و بسیاری از کنسرت‌های موسیقی پاپ با حضور خواننده‌های مطرح کشور برگزار شده تا خلاء فضای فرهنگی استاندارد و با ظرفیت تعداد بالای مخاطب در مرکز استان کمتر احساس شود.

نیاز ۴۵ میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران درباره آخرین وضعیت تالار مرکزی ساری به خبرنگار ایرنا گفت : عملیات اجرایی ساختمان مجموعه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساختمان اداری آن نیز به طور کامل تکمیل شده است. اما برخی مسائل اعتباری سبب شد که این پروژه بر خلاف چند پروژه مشابه دیگر در استان‌های دیگر در مراحل پایانی متوقف بماند.

عباس زارع افزود : یک سری مسائل مالی مربوط به جریمه شهرداری برای این مجموعه وجود داشت که طی رایزنی‌هایی با شهردار ساری این مسائل در حال برطرف شدن است. فعلا مهم‌ترین مسأله برای تکمیل این مجموعه تأمین اعتبارات لازم است. برای تکمیل کامل مجموعه حدود ۴۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که خوشبختانه بخشی از این اعتبار طی روزهای اخیر تصویب شد.

این مسئول با اشاره به حمایت و همراهی استاندار مازندران برای به سرانجام رساندن این پروژه مهم زیرساختی در مرکز استان ، اظهار داشت : امسال برای نخستین بار از سوی استانداری ردیف بودجه‌ای برای این پروژه در نظر گرفته شد. با این که تالار مرکزی ساری پروژه‌ای ملی است و باید با اعتبارات ملی تکمیل شود، استانداری مازندران برای این که ساخت پروژه از سر گرفته شود، ۴.۵ میلیارد تومان، یعنی معادل ۱۰ درصد اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را از محل بودجه متوازن استانداری به این پروژه اختصاص داده است.

گام مهم استانداری برای تالار مرکزی

دبیر شورای فرهنگ عمومی مازندران گفت : معمولا از محل بودجه متوازن اعتباراتی از سوی استانداری برای پروژه‌های بزرگ اقتصادی در نظر گرفته می‌شد. اما با حمایت استاندار از مسائل فرهنگی و هنری، برای نخستین بار این اعتبار قابل توجه برای یک پروژه فرهنگی در نظر گرفته شد. نامه اختصاص این اعتبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال شده و این ۴.۵ میلیارد تومان قرار است از سرفصل بودجه مازندران برای اختصاص به تالار مرکزی ساری به اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزوده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به تأثیر مثبت این تصمیم استانداری برای تخصیص بودجه ملی به تالار مرکزی ، افزود : اختصاص بودجه استانی به پروژه‌های ملی یکی از نکات مورد توجه وزارتخانه است ، به طوری که در این مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرده حدود سه برابر اعتباری را که خود استان برای پروژه در نظر بگیرد ، تأمین خواهد کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران: ۱۵ میلیارد تومان برای آغاز به کار پروژه تالار مرکزی ساری اختصاص یافته و از هفته آینده مقدمات برگزاری مناقصه برای تکمیل تالار اصلی مجموعه آغاز می‌شود.

زارع گفت : طبق آخرین اخباری که دریافت کردیم تا صبح امروز –چهارشنبه ۴ تیر- در مجموع ۱۵ میلیارد تومان برای آغاز به کار پروژه تالار مرکزی ساری اختصاص یافته که احتمالا مبلغ دیگری نیز به این رقم افزوده خواهد شد.
به گفته این مسئول ، با اختصاص این ۱۵ میلیارد تومان اعتبار، از هفته آینده مقدمات برگزاری مناقصه برای تکمیل تالار اصلی مجموعه آغاز می‌شود و در صورتی که بودجه بیشتری برای پروژه در نظر گرفته شود، تکمیل تمام مجموعه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

علاوه بر بودجه‌ای که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصویب آن خبر می‌دهد، وعده یک بودجه ۲۰ میلیارد تومانی برای تکمیل این تالار نیز بهمن پارسال داده شده بود که هنوز محقق نشد. احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران در حاشیه اکران فیلم‌های جشنواره فجر در سینما سپهر به خبرنگار ایرنا گفته بود که با پیگیری‌های انجام شده از استان، دکتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دستور اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل تالار مرکزی را صادر کرده که با توجه به شرایط خاص کرونایی پیش آمده برای کشور، احتمالا پیگیری برای این اعتبار وعده داده شده طبیعتاً از اولویت خارج شد.

پیگیری وعده ۲۰ میلیارد تومانی

اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از پیگیری مجدد استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای به جریان افتادن بودجه وعده داده شده از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خبر داد و گفت : از هفته گذشته با دستور استاندار مازندران نامه‌ای مبنی بر پیگیری بودجه ۲۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شد که امیدواریم با وجود شرایط اقتصادی خاص کشور، این بودجه برای تالار مرکزی پرداخت شود.

زارع افزود : در صورت محقق شدن بودجه ۲۰ میلیارد تومانی، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تالار مرکزی قطعا به طور کامل تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

این مسئول به حضور نماینده ولی فقیه در پروژه تالار مرکزی ساری برای بازدید از این مجموعه نیمه‌کاره نیز اشاره کرد و گفت : نماینده ولی فقیه در مازندران نیز اخیراً با توجه به حساسیتی که به مسائل فرهنگی دارند پیگیر تکمیل پروژه‌های فرهنگی شدند که در نخستین گام بازدیدی از این مجموعه داشتند و قرار است در آینده بازدیدی هم از کتابخانه مرکزی ساری که از حدود ۱۴ سال پیش تا کنون نیمه¬کاره مانده داشته باشند.

وی افزود : قرار شد که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی لایینی هم مکاتباتی با دکتر نوبخت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند تا تخصیص اعتبار برای این پروژه تسریع شود. اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مازندران نیز تکمیل همین پروژه است. چرا که بخش مهمی از مشکلات زیرساختی فرهنگ و هنر استان با بهره‌برداری از این پروژه برطرف می‌شود.

نیاز به عزم استانی

توقف ساخت تالار مرکزی ساری در حالی رخ داده که چند نمونه مشابه همین مجموعه در استان‌های دیگر پس از این تالار کلنگ‌زنی شدند و به بهره‌برداری رسیدند. این موضوع را نماینده ولی فقیه در مازندران مسأله‌ای ناخوشایند برای فرهنگ و هنر استان می‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی لایینی در حاشیه بازدید از تالار مرکزی ساری به خبرنگار ایرنا گفت : این که در مازندران پیش از بسیاری از استان‌ها ساخت چنین مجموعه‌ای آغاز شد جای خوشحالی دارد ، اما به سرانجام نرسیدن این پروژه در شرایطی که در استان‌های دیگر تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده خوشایند نیست. حدود ۹۰ درصد عملیات ساختمانی پروژه اجرا شده و برخی اقدامات جزئی داخلی و همچنین تجهیز سالن‌ها باقی مانده که برای تکمیل به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود : این پروژه باید یکی از اولویت‌های استان باشد تا با بهره‌برداری از آن فضایی مناسب برای علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایجاد شود. پیگیری‌هایی قرار است انجام شود تا بودجه‌های عده داده شده محقق شود یا نهایتاً در سفر آینده رئیس‌جمهور به مازندران بودجه‌ای برای پایان دادن به روند ساخت این مجموعه اعتبار لازم اختصاص یابد. در مورد مسائل مربوط به زیرساخت‌های شهری مورد نیاز مجموعه نیز مسئولان شهرستان باید تلاش خود را به کار بگیرند تا این پروژه به سرانجام برسد.

بسیج دستگاه‌های خدماتی

یکی از مشکلات پیش روی این پروژه اختلاف مالی موجود در بحث جریمه از سوی شهرداری و همچنین ارائه زیرساخت‌های خدماتی از سوی شرکت‌های خدمات‌رسان آب، برق، گاز و مخابرات است ، مشکلاتی که فرماندار شهرستان ساری وعده داده که همه آنها با پیگیری از فرمانداری به سرعت برطرف می‌شود.

عباسعلی رضایی در حاشیه بازدید از تالار مرکزی ساری وعده داد که همه مدیران شهرستانی دستگاه‌های خدمت رسان را در جلسه‌ای برای رفع مشکلات این پروژه گرد هم خواهد آورد تا مشکلات مجموعه به طور کامل برطرف شود.
به نظر می‌رسد پس از سال‌ها انتظار، کم‌کم قرار است بزرگترین مجموعه فرهنگی هنری مازندران به گام‌های پایانی اجرا نزدیک شود و انتظار هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر برای تکمیل این پروژه به پایان برسد. بهره‌برداری از این مجتمع می‌تواند بر میزان حضور مخاطبان در رویدادهای فرهنگی نیز تأثیر مستقیم بگذارد. یکی از مشکلات مهم فضاهای کنونی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی مهم در مرکز استان محدودیت فضاهای جانبی و مهم‌تر از آن نداشتن فضای پارک خودرو است.

رفع محدودیت‌های چندگانه با یک تالار

مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران واقع در میدان امام(ره) ساری نه تنها هیچ فضای پارکینگی ندارد، بلکه تمام نقاط اطراف آن پارک ممنوع است. محلی که عمده نمایشگاه‌های رسمی هنری استان در آن برگزار می‌شود و دو سالن تئاتر نیز در آن وجود دارد.

سینما سپهر ساری نیز با چنین مشکلی مواجه است. قرار داشتن در هسته مرکزی شهر و نداشتن فضای پارک خودرو معمولا ترافیک سنگینی را در شب‌های برگزاری کنسرت یا برپایی جشنواره‌های فرهنگی و هنری مقابل این ساختمان و در خیابان فردوسی ایجاد می‌کند.

سالن ورزشی سید رسول حسینی هم علاوه بر این که فضای مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی و برگزاری کنسرت‌ها نیست، هیچ جایی برای پارک خودروها ندارد و ترافیک همیشگی خیابان فرهنگ را سنگین‌تر می‌کند.

سالن هلال احمر ساری از نظر کیفیت و فضاهای جانبی شرایط مناسب‌تری نسبت به دو مکان نام برده شده دیگر دارد ، اما محدودیت ظرفیت سالن و البته نداشتن فضای پارک خودرو این سالن را نیز محدود کرده است.

در چنین شرایطی بهره‌برداری از مجموعه فرهنگی هنری مرکزی ساری با سه سالن استاندارد و با کیفیت، نگارخانه، فضای عمومی فرهنگی، ده‌ها اتاق کاری به منظور استقرار انجمن‌های فرهنگی و هنری، فضای مناسب تمرین برای گروه‌های نمایشی و حتی برگزاری دوره‌های آموزشی هنری، کتابخانه، بلک‌باکس، پارکینگ بزرگ مورد نیاز مخاطبان در زیر مجموعه و وجود فضای پاک خودرو در محوطه بیرونی مجموعه و حاشیه بلوار می‌تواند ایده‌آل‌ترین فضا برای اجرای رویدادهای هنری و فرهنگی استان باشد. تکمیل این مجموعه نه تنها نیاز همه اقشار هنری را برطرف می‌کند، بلکه استان را برای میزبانی از رویدادهای فرهنگی و هنری با کیفیت مجهز خواهد کرد.