ولتاژ بيش از 95 درصد مشتركان برق تبريز در محدوده ي استاندارد است
ولتاژ بيش از 95 درصد مشتركان برق تبريز در محدوده ي استاندارد است
سکان نیوز: عادل كاظمي مديرعامل شركت توزيع نيروي برق تبريز در گفتگويي به مناسبت روز ملي صنعت برق به تشريح اقدامات اين شركت پرداخت.

به گزارش سکان نیوز / عادل كاظمي ، مديرعامل شركت توزيع نيروي برق تبريز به شركت هاي پيمانكاري و تمامي عزيزاني كه به طور مستقيم و غيرمستقيم و به صورت شبانه روزي با اين شركت همكاري دارند، گفت: اميدوارم روز به روز صنعت برق و همراه با آن شركت توزيع نيروي برق تبريز جايگاه برتر را در منطقه و كشور كسب كند.
كاظمي در ادامه به محورهاي مهم عملكرد شركت طي سال گذشته و سال جاري اشاره كرد و افزود: طي سال 98، بالغ بر 1800 ميليارد ريال پروژه در شركت اجرا شد كه 400 ميليارد آن از سال هاي قبل منتقل شده بود و مابقي كه در مجموع 1200 ميليارد ريال بود در قالب پروژه هاي جديد مختلف در سال 98 به پايان رسيد كه ركورد بسيار خوبي بود. همچنين 600 ميليارد ريال پروژه نيز از سال 98 به سال جاري منتقل شد و هم اكنون 740 ميليارد ريال پروژه در شركت در حال اجراست.
متوسط طول عمر پروژه هاي برق تبريز، به 59 روز رسيد
وي همچنين متوسط طول عمر پروژه هاي اجرايي طي سال 98 را 59 روز عنوان كرد و افزود: اين ركورد از نظر زماني طي چهار سال گذشته همواره كاهش يافته و حكايت از بهبود فرايند اجراي پروژه ها و ايجاد اعتماد در بين مشتركان و سرمايه گذاران دارد.
وي اجراي طرح قبوض سبز را در راستاي طرح تحول در بخش صنعت توزيع برق دانست و گفت: از ابتداي مهرماه قبوض كاغذي حذف و قبوض ديجيتالي جايگزين آن شد و براي اين منظور فرايند پيچيده اي شامل دستيابي به شماره تماس هاي مشتركين، پشتوانه ها و زيرساخت هاي ديجيتالي وIT طي گرديد و بستر مناسب آماده شد. همچنين هماهنگي و عقد تفاهم نامه هاي لازم با 12 موسسه ي فعال PSP و بانك ها به انجام رسيد و در پايان سال توانستيم به ميزان 11/94(نودو چهار و يازده صدم) درصد در وصول مطالبات دست يابيم.
ولتاژ بيش از 95 درصد مشتركان در محدوده ي استاندارد است
به گفته ي وي، طرح چاوش از ديگر طرح هاي مهمي بود كه توسط توانير ابلاغ شد و هدف آن استانداردسازي ولتاژ مشتركين بود. بر اين اساس بايستي كنتورهاي ديجيتال توسط پراب قرائت مي شد تا علاوه بر ضبط كاركرد انرژي، اطلاعات ديگري همچون ولتاژ مشخص شود. در اين راستا، وضعيت ولتاژ شبكه در سطح شركت به سه منطقه ي سبز، زرد و قرمز تقسيم بندي شد و خوشبختانه بيش از 95 درصد مشتركان از ولتاژ استاندارد برخوردار بودند و 5 درصد باقيمانده در منطقه ي زرد و قرمز قرار گرفتند. اين روند بر اساس گزارش هاي دريافتي ماهانه ي سال گذشته، در نتيجه ي اصلاح شبكه و اصلاح بخش غيراستاندارد ولتاژ مشتركان روند كاهشي داشت و همچنان ادامه دارد.
مديرعامل شركت توزيع نيروي برق تبريز اجراي طرح هما را نيز كه شامل طرح هوشمندسازي مركز ديسپاچينگ و پاسخگويي مشتركان مي شود، از ديگر طرح هاي اين شركت دانست و اظهار داشت: براي اجراي اين طرح زيرساخت هاي سخت افزاري و نرم افزاري فراهم شد. هدف طرح هما اين است كه در زمان هاي خاص كه كمبودها افزايش مي يابد و تعداد كثيري مشترك همزمان با فوريت هاي برق تماس مي گيرند تا حد امكان سيستم به طور اتوماتيك پاسخ لازم را به تمامي مشتركان داده و پيامك هاي لازم را ارسال كند و ارتباطي دوسويه ميان مردم و شركت برقرار شود. براي اجراي بهينه ي اين طرح با اختصاص 5 ميليارد ريال قصد داريم اقدامات تكميلي را در بخش سخت افزاري و نرم افزاري انجام دهيم تا خدمات رساني با كيفيت بهتري براي مشتركان فراهم شود.
هدف مهم امسال در مديريت مصرف، جلب مشاركت و همكاري مشتركان عادي است
كاظمي، مديريت مصرف و پيك سايي را يكي از مهمترين دغدغه هاي هرساله ي شركت در ايام گرم سال عنوان كرد و ادامه داد: سال گذشته با 2100 واحد صنعتي تفاهمنامه امضاء كرده و 43 ميليارد ريال مشوق و يارانه براي صنايع همكار اختصاص داديم و جزو سه شركت برتر كشوري در گروه مربوطه در امر مديريت مصرف و پيك سايي قرار گرفتيم.
وي با بيان اينكه سال گذشته شركت موفق شد سهميه ي 110 مگاواتي تعيين شده توسط توانير را به نتيجه برساند، افزود: امسال هم 105 مگاوات سهميه در نظر گرفته شده است كه از اواخر ارديبهشت ماه مطابق جدول ارسالي شده شركت توانير، مديريت مصرف و پيك سايي را مديريت خواهيم كرد و اميدواريم با همكاري مردم و مشتركان همچون سال هاي گذشته با مشكل خاموشي مواجه نشويم. ويژگي عملكرد امسال ما براي مديريت مصرف جلب مشاركت و همكاري مشتركان عادي از طريق شركت هاي تجميع كننده است و اميدواريم با استفاده از اين ظرفيت 33 مگاوات از سهميه را مديريت كنيم.
هوشمندسازي نيمي از مشتركان ديماندي
وي هوشمندسازي كنتورها را از مهمترين برنامه ها و اقدامات شركت دانست و يادآور شد: ما تا پايان سال 96 تنها 1600 دستگاه كنتور هوشمند نصب كرده بوديم اما در سال97 و 98 موفق شديم تعداد كنتورهاي فهام را به 4000 دستگاه كنتور هوشمند برسانيم و هم اكنون با در نظر گرفتن 2000 كنتور روشنايي معابر، در مجموع 9500 مشترك ديماندي داريم كه نيمي از آنها را هوشمندسازي كرده ايم و اين اقدام به مديريت مصرف و پيك سايي ياري خواهد رساند و ما قادر خواهيم بود به صورت لحظه اي مصارف را پايش كنيم و اميدواريم اين روند در سال 99 نيز با همين شتاب ادامه يابد.
وي؛ رساندن كاهش تلفات به ميزان 8.2 را اتفاقي مهم در شركت دانست و متذكر شد: اميدواريم در سال جاري با پايش دقيق و آنلاين، اين روند را همچنان هم بهبود داده و مولفه هاي غير فني تلفات را به تفكيك واحدهاي اجرايي كاهش دهيم.
كاظمي، تامين برق پايدار مركز شهر تبريز را از ديگر دغدغه هاي شركت عنوان كرد و گفت: خطوط و تغذيه ي 132 كيلوولت پست هاي فوق توزيع مركز شهر به دليل قدمت و فرسودگي دچار مشكل شده بود و همكاران اين شركت با مشاركت و همكاري شركت برق منطقه اي آذربايجان اقدامات ارزشمندي را به انجام رساندند.
وي تصريح كرد: يكي از پروژ ه هايي كه بيش از پنج سال متوقف بود، خروج فيدر هاي پست ملك كيان بود. اين پروژه نيز از اسفندماه98 با ايجاد و انتقال 6 خروجي جديد در حال انجام است و ظرف ماه جاري انجام عمليات كابل كشي و احداث شبكه هاي هوايي اتمام خواهد يافت و بدينوسيله بار پست فوق توزيع ملك كيان را به مناطق صنعتي منتقل مي كنيم تا در مكان هاي ورودي شرق تبريز، شرايط را براي سرمايه گذاري، فروش انشعاب و افزايش قدرت انشعاب متقاضيان فراهم كنيم.
رفع مشكل برق شهرك هاي صنعتي
وي با اشاره به سال جهش توليد، بيان كرد: شهرك هاي صنعتي با مشكلات گوناگوني در حوزه ي برق رساني مواجه بودند كه سال گذشته با حضور معاون انرژي وزارت نيرو و معاون برنامه ريزي شركت توانير، توافقاتي صورت گرفت و مقرر شد با اقداماتي از قبيل تبديل پست سيار به دائم، استقرار پست سيار و افزايش ظرفيت ترانسفورماتورها مشكلات شهرك هاي صنعتي را حداقل به صورت كوتاه مدت مرتفع شود.
مديرعامل شركت توزيع نيروي برق تبريز ادامه داد: 48 مجتمع مسكوني و تجاري بزرگ، بنا به علل مختلف از جمله عدم پيش بيني مكاني براي احداث پست، داراي مشكل تامين برق بودند و ساكنان آنها از برق كارگاهي و مشترك استفاده مي كردند. با همت همكاران تعداد كثيري از مجتمع ها تامين برق شدند و اميدواريم مشكلات باقي مجتمع ها نيز طي سال جاري حل و فصل شود.
وي همچنين از نصب و تعويض بيش از 12000 دستگاه كنتور معيوب طي سال 98، خبر داد و افزود: 6000 دستگاه كنتور نيز طي ماه جاري و آتي تعويض و نصب مي شوند.
كاظمي جايگزيني كابل خودنگهدار با سيم مسي را از ديگر اقدامات مهم شركت تلقي و اضافه كرد: در سال 98، 40 كيلومتر كابل خودنگهدار را جايگزين ساختيم و امسال هم به محض دريافت سهميه كابل خودنگهدار، كار را ادامه خواهيم داد. تا سال 98، از 4500 كيلومترشبكه سيم مسي، 650 كيلومتر كابل خودنگهدار در شبكه ي فشار ضعيف وجود داشت و اميدواريم در سال جاري به هدفگذاري 1000 كيلومتري كابل خودنگهدار دست يابيم.
وي با اشاره به فعاليت هاي شركت در بخش روشنايي معابر، با يادآوري اينكه طي سال هاي 96 و 97 تنها 1000 چراغ LED تامين و جايگزين شده بود، گفت: در سال 98 اين روند شتاب گرفت و بالغ بر 3000 چراغ LED نصب شد و هم اكنون 4000 چراغ LED در روشنايي معابر نصب شده است و هدفمان گسترش هر چه بيشتر اين روند طي سال جاري است، چرا كه اين چراغ ها داراي مصرف انرژي كمتر و طول عمر بيشتر مي باشند.
وي همچنين از عقد تفاهمنامه با شهرداري تبريز خبر داد و گفت: پس از تلاش هاي همكاران هفته ي گذشته، تفاهمنامه ي جامعي با شهرداري و شوراي اسلامي شهر تبريز در راستاي تسهيل فعاليت هاي دو طرف منعقد شد و اميدواريم با اجراي اين تفاهمنامه، رضايتمندي هر چه بيشتر مردم را شاهد باشيم. همچنين تفاهمنامه ي ديگري با سازمان سيما و منظر و فضاي سبز شهرداري تبريز در حوزه ي شاخه زني و هرس درختان در حال نهايي شدن است.
مديرعامل شركت توزيع نيروي برق تبريز در پايان احداث فيبر نوري، توسعه و گسترش شبكه ي راديويي شركت و توسعه ي حوزه ي IT را از ديگر اقدامات مهم شركت عنوان كرد و گفت: پروزه ي ساختمان ستادي با مساحت 25 هزار متر مربع فضاي اداري جزو آرزوهاي ديرين شركت و همكاران بود كه انشاالله با اجراي آن، مشكل ساختمان هاي فرسوده و استيجاري شركت حل شود و محيط مناسبي براي ارائه ي خدمات به مردم و رضايتمندي همكاران ايجاد گردد.

  • نویسنده : نجفی