طرح هوشمندسازی کنتورهای گاز از خرداد 403 کلید می خورد
طرح هوشمندسازی کنتورهای گاز از خرداد 403 کلید می خورد
سکان؛ مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: کار مهندسی پایه طرح هوشمندسازی کنتورهای گاز تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و انشاالله بخش اول این طرح در خرداد سال آینده برای هوشمندسازی 50 هزار کنتور به صورت پایلوت آغاز می‌شود.

رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در گفت‌وگویی ، با اشاره به آخرین وضعیت طرح هوشمندسازی کنتورهای گاز عنوان کرد: پروژه هوشمندسازی یک امکانات پایش و کنترل مصرف گاز را در اختیار شرکت ملی گاز قرار می‌دهد. در حال حاضر شرکت گاز ماهانه یک عدد از میزان مصرف صنایع، بخش خانگی و تجاری از طریق شمارش کنتورها دارد.

وی افزود: طبیعتا تعدادی از مشترکان صنعتی، تجاری و خانگی، جزو مشترکان بدمصرف هستند و شرکت ملی گاز تنها بعد از بدمصرف کردن گاز توسط این مشترکان متوجه آن خواهد شد و هیچ ابزاری برای جلوگیری از بدمصرفی قبل از وقوع یا حین وقوع ندارد.

نوشادی گفت: یعنی در شرایط فعلی که کنتورهای گاز هوشمند نیستند، جبهه سرد وارد کشور می‌شود، مصرف گاز بالا می‌رود و ممکن است برای برخی از بخش‌ها با کمبود گاز مواجه شویم و پس از عبور سرما تازه شرکت گاز متوجه می‌شود که برخی مشترکان گاز را به میزان غیرمتعارف مصرف کردند که اگر نمی‌کردند، این مشکلات در برخی از بخش‌های کشور رخ نمی‌داد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: پروژه هوشمندسازی کنتورهای گاز دقیقا در گام اول با هدف جلوگیری از مصرف غیرمتعارف در روزها و ساعات پیک مصرف اجرایی می‌شود. این پروژه برای دادن اختیار پایش و مدیریت لحظه‌ای مصرف گاز تعریف شده است.

*آخرین وضعیت پروژه هوشمندسازی کنتورهای گاز

وی توضیح داد: برای هوشمندسازی، یک مگاپروژه تعریف شده است. همانطور که می‌دانید ما 27 میلیون مشترک گاز در کشور داریم. این پروژه شامل هوشمندسازی شمارشگرهاست. انگلیس هم‌اکنون 10 الی 12 سال است که چنین پروژه‌ای را آغاز کرده و تاکنون کنتور 4 الی 5 میلیون مشترک را هوشمند کرده است. پس پروژه هوشمندسازی یک پروژه بزرگی است.

نوشادی تاکید کرد: برای آغاز پروژه هوشمندسازی نیاز به یک کار دقیق مطالعات مهندسی پایه بود که در سه‌ماه چهارم سال قبل توسط شرکت مهندسی و توسعه گاز ابلاغ شد و مهندسین مشاور کار مطالعه را آغاز کردند زیرا این پروژه ابعاد فنی بسیاری زیادی دارد و نیازمند یک بستر انتقال اطلاعات است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: شرکت ملی گاز ذیل این طرح، رسما موضوع اینترنت اشیا را در کشور کلید می‌زند. ضمن استفاده از تجارت خارجی، اصرار ما این است که پروژه هوشمندسازی با استفاده از توان شرکت‌های داخلی انجام شود. در حوزه ساخت کنتور هوشمند قطعا پتانسیل تولید 27 میلیون کنتور هوشمند وجود ندارد، در نتیجه کار با اولویت‌بندی مناطق سردسیر و پرجمعیت آغاز خواهد شد.

وی اشاره کرد: هم‌اکنون ما 6 مناقصه هوشمندسازی را در دستور کار قرار داده‌ایم که در 6 نقطه کشور با تکنولوژی‌ها و جزئیات مختلف به عنوان پایلوت اجرایی می‌شود و سپس یک طرح به عنوان برگزیده انتخاب و در کل کشور اجرایی می‌شود. این مناقصات در مرحله ارزیابی کیفی پیمانکاران است.

نوشادی گفت: کار مهندسی پایه طرح هوشمندسازی تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و انشاالله بخش اول این طرح در خرداد سال آینده برای هوشمندسازی 50 هزار کنتور به صورت پایلوت و سپس در گام بعدی 3 میلیون مشترک آغاز خواهد شد. کار بدین صورت تعریف شده است که این 3 میلیون کنتور در 6 بسته 500 هزارتایی در نقاط مختلف اجرایی می‌شود.