صدور 2 هشدار نارنجی توسط سازمان هواشناسی و پیش‌بینی گرد و خاک در 6 استان
صدور 2 هشدار نارنجی توسط سازمان هواشناسی و پیش‌بینی گرد و خاک در 6 استان
سکان؛ مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: با نفوذ توده گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و وزش شدید باد، امروز در استان‌های قم، زنجان، قزوین، البرز، تهران و شمال مرکزی و فردا در استان‌های البرز، تهران، شمال مرکزی و قم، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

صادق ضیائیان، درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: امروز گردوخاکی که از عراق وارد کشور شد در نیمه غربی کشور سبب کاهش کیفیت هوا شد و به تدریج دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز کشور را در بر گرفت و کیفیت هوا در این مناطق هم کاهش می‌یابد.

وی افزود: روز سه‌شنبه 30 خرداد رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید، در شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل، غرب سواحل خزر، ارتفاعات البرز مرکزی، ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز چهارشنبه 31 خرداد در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شرق سواحل خزر، ارتفاعات البرز شرقی، رگبار و باران، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان افزود: روز پنج‌شنبه یکم تیرماه در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، همچنین اردبیل، افزایش ابر، رگبار رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و روز جمعه در اغلب نقاط کشور جوی آرام حاکم است.

وی ادامه داد: در 5 روز آینده در شمال استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق و وزش باد داریم. این شرایط جوی امروز و فردا در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان حاکم است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: در 5 روز آینده وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در شمال شرق و شرق کشور به ویژه زابل پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان اظهار داشت: در 3 روز آینده در غرب و جنوب غرب کشور افزایش سرعت وزش باد، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: از امروز تا چهارشنبه در غرب سواحل خزر کاهش 3 تا 5 درجه‌ای دما خواهیم داشت و از فردا تا پنج‌شنبه در شرق سواحل خزر دما 3 تا 5 درجه کاهش می‌یابد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از جمعه تا دوشنبه هفته آینده در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی دما 2 تا3 درجه کاهش خواهد داشت.

* هشدار سقوط سنگ در مناطق کوهستانی و آبگرفتگی معابر عمومی

ضیائیان اظهار داشت: روز سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۰ در شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ در شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، به دلیل تشدید ناپایداری محلی و رشد ابرهای همرفتی، آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: در این راستا توصیه می‌شود اجتناب از هر‌گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه کاره و با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف، در دستور کار باشد.

* هشدار با سالخوردگان و بیماران تنفسی و قلبی بابت کاهش کیفیت هو‌ا 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: ‌امروز تا پیش از ظهر فردا سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۰، با نفوذ توده گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و وزش باد شدید امروز در زنجان، قزوین، البرز، تهران، شمال مرکزی و استان قم و فردا در استان‌های البرز، تهران، شمال مرکزی و قم، کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی حساس به گردو خاک، احتمال خسارت به زیر ساخت‌های حساس به گرد و خاک و اختلال در تردد جاده ای و نشست و برخاست پروازها پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان گفت: در این راستا توصیه می‌شود کاهش حضور افراد در فضای باز به ویژه افراد آسیب پذیر مانند سالخوردگان و بیماران تنفسی و قلبی، اجتناب از تردد بین شهری به ویژه در ساعات اوج کاهش دید و اتخاذ تدابیر لازم توسط وزارت بهداشت و سایر دستگاه های اجرایی امدادی، در دستور کار باشد.

* باد شدید و گردوخاک در تهران

وی درباره وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران فردا صاف در برخی ساعات همراه با غبار محلی، در بعدازظهر باد شدید با احتمال گردوخاک پیش‌بینی می‌شود و روز چهارشنبه نیز آسمان تهران صاف گاهی با وزش باد شدید و گردوخاک خواهد بود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران 38 و 25 درجه خواهد بود.

ضیائیان اضافه کرد:‌ روز آینده اهواز با بیشینه دمای 45 درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای 6 درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان خواهد بود.