شهرداری قم ابتکار عمل بسیار خوبی را با توجه به شرایط خاص انجام داد
شهرداری قم ابتکار عمل بسیار خوبی را با توجه به شرایط خاص انجام داد
سکان؛ قم ابتکار عمل بسیار خوبی را با توجه به شرایط خاصی که از نظر منابع آبی و سایر مشکل‌هایی که بیشتر از شهرهای دیگر در حوزه فضای سبز دارد به خرج داده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور سید سجاد انوشه در دومین روز همایش ملی راهبردهای توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر در سالن اجتماعات دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم طی سخنانی اظهار داشت: موضوع هماهنگی و تعامل با دانشگاه‌ها در حوزه مدیریت شهری بسیار حائز اهمیت است، زیرا در حوزه مدیریت شهری شهرداری‌ها، قریب به ۳۰۰ خدمت به شهروندان به صورت مستقیم و غیرمستقیم ارائه می‌شود.

وی با اشاره به برخی دغدغه‌های مدیران فضای سبز کشور گفت: در حوزه فضای سبز موضوع غیرقابل حل نداریم و برخی از موضوع‌ها را می توان با کمک دانشگاه و برخی را نیز می‌توان با هماهنگی صف و ستاد به نتیجه رساند.

وی افزود: از طرفی بضاعت شهرداری‌ها نیز هم به لحاظ کارشناسی و هم به لحاظ مدیریتی محدود است که می‌توان با هماهنگی با مراکز علمی و دانشگاه‌ها و با راهبردهایی که آنها در توسعه خدمتی برای ما ایجاد کنند، خدمات را توسعه دهیم.
 
انوشه گفت: این همایش در حوزه فضای سبز که حوزه مهمی است و مغفول مانده توانسته است بسیار راهگشا باشد، زیرا همه مردم کشور خواه و ناخواه با حوزه فضای سبز مواجه هستند و این خدمت یک خدمت گزینشی نیست.
 
معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به بحران‌های موجود در حوزه فضای سبز گفت: بحران‌هایی مانند تامین آب و زمین در برخی از شهرها جدی‌تر از سایر شهرها است و این قبیل همایش‌ها می‌تواند موضوع‌ها را به واقعیت نزدیک‌تر کرده و راهکارهای بهینه ارائه دهد.
 
انوشه تصریح کرد: درخواست ما از جامعه علمی این است که واقعیت‌های موجود در سطح شهرها را دقیق‌تر ببینند و پیشنهادهایی را ارائه دهند که کاربردی باشد.
 
وی در خصوص دغدغه مدیران شهرداری‌های کشور گفت: دغدغه‌های مدیران عمدتا دغدغه‌های مشابهی بود که می‌تواند به یک شبکه مسائل جدی تبدیل و حل شود، ما در حوزه فضای سبز، موضوع غیرقابل حل نداریم، برخی از موضوعات را می توان با کمک دانشگاه حل کرد و برخی را نیز می‌توان با هماهنگی صف و ستاد به نتیجه رساند.
 
انوشه گفت: مدیران فضای سبز شهرداری‌های کشور دغدغه‌هایی دارند که برخی ناشی از فاصله صف و ستاد است که خوشبختانه در دولت سیزدهم این مساله به حداقل رسیده و ما در سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها، دغدغه‌ها و ایده‌های مختلف را بررسی کرده و با مقایسه به نتایج مطلوب می‌رسیم، بخشهایی هم که نیاز به قانون‌گذاری داشته باشد به نهادهای تعیین کننده پیشنهاد می‌دهیم و بخشی نیز در سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌های کشور حل می‌شود.
 
وی همچنین درخصوص میزبانی قم از این همایش اظهار کرد: قم ابتکار عمل بسیار خوبی را با توجه به شرایط خاصی که از نظر منابع آبی و سایر مشکل‌هایی که بیشتر از شهرهای دیگر در حوزه فضای سبز دارد به خرج داده و توانسته هم مشکل‌ها را به خوبی شناسایی کند و هم بدنه دانشگاهی را در کنار خود داشته باشد، ضمن اینکه شهرهای مختلف نیز تجربه‌های خود را ارائه می‌دهند، از این رو در کل میزبانی خوبی را از قم شاهد بودیم.
 
این همایش که مجوز پایگاه استنا‎دی علوم جهان اسلام را داشت، موارد مختلفی از جمله استفاده از ظرفیت‌‎های علمی به ‌منظور توسعه پایدار فضای سبز، استفاده بهینه از منابع در شهرهای حاشیه کویر و تبادل تجربه‌های بین سازمان‎ها و نهادهای مسئول و نخبگان و استادان برجسته علمی، همچنین الگونگاری قم به‎‌عنوان شهر پیشرو در حوزه توسعه و نگهداری از فضای سبز، از هدف‌های تشکیل دهنده آن بود.
 
در این همایش علاوه بر تبادل نظر و ارائه نتایج علمی حاصل بین مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کشور، انتخابات نمایندگان سازمان‌های سیما و منظر در اتحادیه خدمات شهری کشور‎ نیز انجام شد.